علت تنظیم نبودن چراغ خودروهای صفر چیست؟

علت تنظیم نبودن چراغ خودروهای صفر چیست؟
علت تنظیم نبودن چراغ خودروهای صفر چیست؟

تنظیم نبودن چراغ های جلوی خودرو یکی از مشکلات خریداران خودروهای صفر است. بسیاری از مشتریان با وجود این که یک خودروی صفر خریداری کرده اند، اما از میزان نورپردازی چراغ های خود راضی نیستند و از این بابت گله مندند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در سال های اخیر، خودروهای صفر زیادی با وجود کم و کاستی ها تولید شده اند و به دست مردم رسیده اند، اما با این تفاوت که تولید آن ها بر روی اصول نبوده است و خودروسازان سعی داشته اند به هر قیمتی روند ساخت خود را ادامه دهند. به این ترتیب، محصولاتی بی کیفیت، با استهلاک بالا و دارای مشکلات اساسی تحویل مردم شد و موج نارضایتی از محصولات داخلی بیش از پیش شد.

در این میان، یکی از مشکلاتی که بسیار عجیب به نظر می رسد تنظیم نبودن چراغ های جلوی خودروهای صفر است. چگونه می شود چراغ های یک خودروی صفر که تازه از کارخانه خارج شده است تنظیم نباشند و پس از روشن کردن آن ها مسیری که از آن می گذریم به خوبی قابل دیدن نباشد.

در ادامه متن علل تنظیم نبودن چراغ خودروهای صفر ایرانی و مونتاژی چینی را مورد بررسی قرار می دهیم و با راه حل های رفع این مشکل آشنا می شویم.

چرا تنظیم بودن چراغ خودروها برای خودروسازهای ایرانی جدی نیست؟

تنظیم نور چراغ خودرو
تنظیم نور چراغ خودرو

یکی از مشکلات اساسی خودروسازی ایران این است که طی بررسی خودرو از جنبه های مختلف، میزان نورپردازی چراغ ها و همچنین تنظیم بودن آن ها به خوبی چک نمی شود  و علت آن هم شناخته نشدن این قضیه به عنوان یک استاندارد ایمنی است. به همین دلیل، بیش تر تولیدکنندگان و مونتاژکنندگان به پروسه تنظیم بودن چراغ ها اهمیت زیادی نمی دهند و این بی توجهی موجب تنظیم نبودن چراغ بیش تر خودروهای صفر می شود.

چه‌طور چراغ های خودرو هنگام تولید تنظیم می شوند؟

یکی از مهم ترین اقداماتی که بسیاری از مردم از آن خبر ندارند این است که چراغ خودروهای صفر قبل از این که در خط تولید بر روی خودرو نصب شوند، یک‌بار در همان کارخانه تولید چراغ تنظیم می شوند. یعنی کارخانه چراغ ساز پس از تولید چراغ خودروی مورد نظر، آن را بر روی فیکسچر یا قالب بدنه مرجعی که از خودروساز گرفته است نصب می کند و نور خروجی چراغ ها را تنظیم می کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که همه چراغ های تولیدی به صورت تنظیم شده و آماده به خودروساز تحویل داده می شوند.

برای مثال، می توان گفت همه چراغ های تحویلی به خودروساز لامپ دارند و این قضیه می تواند نشان دهد که همه آن ها حتماً تنظیم می شوند و سپس به دست خودروساز می رسند. علت مجهز بودن همه چراغ ها به لامپ هم این است که زمان آماده سازی برای تنظیم چراغ کاهش یابد و برای تنظیم هر کدام از آن ها، لامپ ها بین چراغ ها تعویض نشوند.

توجه داشته باشید که چراغ ها به طور رندوم چک نمی شوند و روند تنظیم کردن آن ها نیز به صورت اتوماتیک است. بنابراین خطای انسانی در تنظیم کردن آن ها وارد نمی شود و به احتمال بسیار بالایی همه آن ها تنظیم شده به خودروساز تحویل داده می شوند.

با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد می توان نتیجه گرفت که همه چراغ های تولیدی تنظیم اند و در این مرحله کم و کاستی وجود ندارد.

حتماً بخوانید: تنظیم چراغ خودرو + ویدیو

چرا چراغ خودروهای صفر تنظیم نیستند؟

مهم ترین دلیل تنظیم نبودن چراغ خودروهای صفر این است که قالب بدنه خودرویی که تولید می شود با قالب بدنه ای که در اختیار چراغ ساز است تقریباً یکی نیست و تلرانسی که در خط تولید انبود وجود دارد، موجب یکی نبودن نمونه اولیه و نمونه تولیدی می شود.

با وجود این اختلاف میان قالب بدنه اولیه و قالب تولیدی در تیراژ انبوه، چراغی که در کارخانه چراغ سازی تولید و تنظیم شده است به خوبی بر روی قالب بدنه نهایی قرار نمی گیرد و همین قضیه موجب می شود چراغ خودروهای صفر پس از مونتاژ نهایی تنظیم نباشند. پس اگر تلرانس های تولید قالب بدنه خودروها کم شود و نسخه های تولید انبوه به نسخه اولیه نزدیک تر باشند، دیگر نیازی به تنظیم چراغ ها در خط پایان نیست و همان تنظیمی که در کارخانه چراغ سازی صورت گرفته کفایت می کند.

چرا این مشکل هنگام بررسی نهایی خودرو در پایان خط تولید برطرف نمی شود؟

همان طور که پیش تر گفته شد، تنظیم بودن چراغ خودروها جزو استانداردهای ایمنی ایران نیست و به همین دلیل در پایان خط تولید و هنگام چک نهایی خودرو زیاد جدی گرفته نمی شود. از این رو، اپراتورها و افرادی که در پایان خط تولید، مسئول بررسی نهایی خودروها هستند برای این که از دستگاه موجود مجوز خروج بگیرندترفندهایی می زنند تا بتوانند از دستگاه چک کننده تنظیم بودن چراغ ها اوکی بگیرند. برای مثال، در صورت تنظیم نبودن چراغ ها، یکی از آن ها روی کاپوت نیرو وارد می کند و خودرو را پایین می آورد و یا خودرو را از طریق گلگیر کمی بالا می کشد تا نقطه کانونی چراغ در قسمت مشخص دستگاه بیافتد و دستگاه اوکی دهد. در برخی شرایط که خطای چراغ ها بسیار زیاد است و دستگاه به هیچ وجه مجوز نمی دهد، یک برگ ارفاقی از ناظر می گیرند و خودرو را آماده تحویل به مشتری می کنند.

چرا خودروهای چینی مونتاژی هم مشکل تنظیم نبودن چراغ را دارند؟

مسلماً در خودروهای چینی، قالب بدنه نهایی و قالب بدنه اولیه ای که دست چراغ ساز است، اختلاف ساخت کم تری دارند و برای تولید انبوه آن ها دقت بیش تری صرف می شود. بنابراین اگر آن ها در ایران هم مونتاژ شوند مشکلی برای تنظیم بودن چراغ‌شان پیش نمی آید و چراغ ها تنظیم می مانند، اما در واقع چنین نیست و شاهد تنظیم نبودن چراغ چینی ها نیز هستیم. علت چنین مشکلی این است که دستگاه های چک کننده تنظیم بودن چراغ مونتاژکننده های ایرانی قدیمی هستند و می توانند استاندارد چراغ های قدیمی را بررسی کنند، اما چراغ خودروهای مونتاژی چینی با تکنولوژی روز دنیا طراحی و ساخته می شود و می توان آن ها را به‌روز در نظر گرفت. برای بررسی تنظیم بودن چراغ های جدید به دستگاه های بررسی کننده جدید نیاز است که متأسفانه مونتاژکنندگان داخلی آن ها را در اختیار ندارند. از این رو، برای اوکی گرفتن از دستگاه های قدیمی خود نیاز دارند چراغ خودروهای به‌روز را از حالت کالیبره درآورند و همین تغییر موجب می شود مشتریان از نوردهی چراغ خودروهای مونتاژی راضی نباشند.

علت کاهش نوردهی ۴۰۵ SLX با وجود ارتقای چراغ از کاسه به لنز چه بود؟

علت تنظیم نبودن چراغ خودروهای صفر چیست؟
علت تنظیم نبودن چراغ خودروهای صفر چیست؟

با وجود این که چراغ های ۴۰۵ SLX از کاسه ای ارتقا پیدا کردند و از تکنولوژی لنز برای آن ها استفاده شد، اما باز هم بسیاری از مشتریان میزان نوردهی آن را قبول نداشتند. علت کاهش میزان رضایت مشتریان در این بود که ایران خودرو برای تولید SLX از خط تولید یک خودروی دیگر کمک گرفته بود، یعنی برای مثال، سمند و SLX در یک خط، مونتاژ می شدند و چک نهایی آن ها نیز با یک دستگاه صورت می گرفت. با توجه به این قضیه، دستگاهی که برای چک نوردهی چراغ های کاسه ای سمند تنظیم شده بود می بایست نوردهی چراغ های لنزدار SLX را هم بررسی می کرد و مشکل همین بود. اپراتورها و ناظران بررسی نهایی خودرو، زمان کافی برای تنظیم دستگاه چک کننده برای چراغ های کاسه ای و لنزدار را نداشتند و از این رو، ایران خودرو برای حل مشکل، راه حل عجیبی را به چراغ ساز پیشنهاد داد. طی این راه حل چراغ ساز موظف شد الگوی نوردهی چراغ های لنزدار SLX را با الگوی نوردهی چراغ های کاسه ای سمند یکی بگیرد تا در پایان خط، خودرو مجوز خروج را از دستگاه دریافت کند. به این ترتیب، چراغ های SLX به‌روز شده اند، اما نوردهی آن ها نسبت به ۴۰۵های معمولی افت کرد و موجب نارضایتی خریداران این خودرو شد.

چرا تنظیم بودن چراغ خودروها در مراکز معاینه فنی بررسی نمی شود؟

طبق قانون، این مراکز ملزم هستند تنظیم بودن چراغ همه خودروها را بررسی کنند و آن ها را در این زمینه نیز بیازمایند، اما بسیاری از آن ها یا دستگاه های خوب خارجی دارند اما کار با آن ها را بلد نیستند یا دستگاه های‌شان به دردنخور است و یا این که کلاً به دستگاه بررسی کننده مجهز نیستند، اما با این وجود، اصلی ترین عامل های جدی نگرفتن این پروسه به دو دلیل است؛ وقت گیر بودن تنظیم چراغ ها که منجر به کاهش تعداد ویزیت می شود و نبودن الزام سفت و سخت کافی برای انجام این کار. به این ترتیب، بیش تر مراکز معاینه فنی فقط روشن و خاموش شدن چراغ های مختلف خودرو را بررسی می کنند و کالیبره بودن آن ها در دستور کارشان نیست.

حرف آخر

تنظیم نور چراغ خودرو
تنظیم نور چراغ خودرو

با توجه به دلایلی که به آن ها اشاره شده است، بسیاری از خودروها چراغ های‌شان تنظیم نیست و برای حل این مشکل به مراکز غیر حرفه ای مراجعه می کنند و آن ها هم از لامپ های قوی تر و بی کیفیت استفاده می کنند. در نهایت هم نور کافی و مدنظر خود را از چراغ ها دریافت نمی کنند و فقط موجب آزار و اذیت دیگر راننده ها می شوند.

برای حل مشکل نوردهی چراغ خودروهای خود بهتر است ابتدا آن ها را در مراکز معتبر مانند دکتر تنظیم، کالیبره کنید و سپس از لامپ های مناسب و باکیفیت برای چراغ خود استفاده کنید.

نتیجه رفع همه این مشکل ها چه در کارخانه و چه توسط افراد موجب می شود تصادفاتی که در شب و در اثر کاهش دید رخ می دهد کم تر شوند و جان و مال بسیاری از افراد در خطر نیافتد.

با تشکر از مهندس محبی

چرا چراغ خودروهای صفر تنظیم نیستند؟

با وجود اختلاف میان قالب بدنه اولیه و قالب تولیدی در تیراژ انبوه، چراغی که در کارخانه چراغ سازی تولید و تنظیم شده است به خوبی بر روی قالب بدنه نهایی قرار نمی گیرد و همین قضیه موجب می شود چراغ خودروهای صفر پس از مونتاژ نهایی تنظیم نباشند.

چرا خودروهای چینی مونتاژی هم مشکل تنظیم نبودن چراغ را دارند؟

علت این است که برای بررسی تنظیم بودن چراغ های به‌روز خودروهای چینی به دستگاه های بررسی کننده جدید نیاز است که متأسفانه مونتاژکنندگان داخلی آن ها را در اختیار ندارند. از این رو، برای اوکی گرفتن از دستگاه های قدیمی خود نیاز دارند چراغ خودروهای به‌روز خود را از حالت کالیبره درآورند و همین تغییر موجب می شود مشتریان از نوردهی چراغ خودروهای مونتاژی راضی نباشند.

چرا تنظیم بودن چراغ خودروها در مراکز معاینه فنی بررسی نمی شود؟

زیرا بسیاری از آن ها یا دستگاه های خوب خارجی دارند اما کار با آن ها را بلد نیستند یا دستگاه های‌شان به درد نخور است و یا این که کلاً به دستگاه بررسی کننده مجهز نیستند. با این وجود، اصلی ترین عامل های جدی نگرفتن این پروسه به دو دلیل است؛ وقت گیر بودن تنظیم چراغ ها که منجر به کاهش تعداد ویزیت می شود و نبودن الزام سفت و سخت کافی برای انجام این کار.

با عضویت در کانال تلگرام اسب بخار از جدیدترین اخبار روز خودرو مطلع شوید

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.