چرا از اگزوزهای فیک یا نمایشی برای خودروها استفاده می شود؟

اگزوزهای فیک
اگزوزهای فیک

در چند روز اخیر بحث اگزوزهای فیک بسیار داغ شده و این سوال را برای بسیاری از مردم به وجود آورده که کاربرد آن ها چیست و چرا بر روی سپر عقب برخی از خودروها از طرح اگزوز استفاده می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

همان طور که می دانید در روزهای گذشته حاشیه اگزوزهای نمایشی یا فیک ری را برقی توجه بسیاری از مردم را در فضای مجازی به خود جلب کرد و این سوال را برایشان به وجود آورد که چرا باید بر روی سپر عقب یک خودروی تمام برقی که هیچ موتور احتراقی ای ندارد، طرح اگزوز در نظر گرفته شود؟ به همین دلیل و با توجه به موضوع داغ این روزها که در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو رخ داده، سعی کردم تا بحث اگزوزهای فیک را بیشتر مورد بررسی قرار دهم و فلسفه بکارگیری آن ها در خودروهای تمام برقی و یا حتی بنزینی را به اطلاع شما برسانم.

مدیران 777 مدیران 777

چرا از اگزوزهای فیک برای خودروهایی که موتور احتراقی دارند استفاده می شود؟

در چند سال گذشته سخت گیری های آلایندگی اروپا دست و پای خودروسازان قاره سبز را بست و آن ها مجبور کرد تا به جای سراگزوزهای واقعی، از طرح اگزوز بر روی سپر خودروهایشان استفاده کنند. به این ترتیب خودروسازان اروپایی تا حدودی می توانستند کمی از جذابیت ظاهری و اسپرت بودن از دست رفته در اثر حذف سراگزوزهای واقعی را جبران کنند.

از طرفی دیگر اما شاهد بکارگیری اگزوزهای فیک در خودروهای چینی هم بودیم که البته علت اصلی اش ارزان سازی بود و هیچ ربطی به پاس کردن استانداردهای آلایندگی نداشت. در نظر گرفتن سراگزوزهای واقعی دوتایی یا چهارتایی برای یک خودروساز هزینه بر است و به همین دلیل شرکت ها برای محصولات اقتصادی شان از اگزوزهای فیک استفاده می کنند.

تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که در نظر گرفتن طرح سراگزوز بر روی سپر عقب خودروهایی که پیشرانه تمام احتراقی و یا هیبریدی دارند، یا به علت پاس کردن استانداردهای آلایندگی است و یا به دلیل ارزان سازی و در عین حال حفظ ظاهر خودرو.

علت نصب اگزوزهای فیک برای خودروهای تمام برقی چیست؟

اما در خودروهای برقی داستان بکارگیری سراگزوزهای فیک کمی متفاوت تر است و بیشتر شاهد نصب آن ها به صورت سفارشی برای مشتری هستیم. به این معنی که مشتری علاقه دارد تا خودروی برقی ای که تحویل می گیرد بیشتر به خودروهایی که موتور احتراقی دارند شبیه باشد و به همین دلیل به شرکت سازنده چنین اگزوزهای فیکی را سفارش می دهد. البته ناگفته نماند که برخی از تولید کنندگان خودروهای برقی هم به صورت فابریک اگزوزهای فیک را برای خودروهایشان در نظر می گیرند و از طرفی دیگر هم خیلی از شرکت ها اعتقاد به نصب سراگزوزهای مصنوعی ندارند.

به عنوان مثال برخی از مدل های EQ مرسدس بنز اگزوزهای فیک دارند و از طرفی دیگر در خودروهای اسپرتی مانند پورشه تایکان، هیوندای آیونیک ۵ N لاین و … که تمام برقی نیز هستند خبری از سراگزوز نیست.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که نصب سراگزوزهای فیک آن چنان برای خودروهای تمام برقی مرسوم نیست اما نمی توان گفت که هیچ شرکت و یا خودروسازی از چنین طرح های برای محصولات برقی اش استفاده نمی کند و اقدام ایران خودرو کاملاً در خلاف جهت کل دنیا بود.

توجه داشته باشید که هدف از تحریر این متن توجیه سراگزوزهای غیرواقعی ری را تمام برقی نیست و فقط جنبه آگاهی دارد تا شما مخاطبین عزیز بتوانید قضاوت درست و بجایی در این رابطه داشته باشید.

در پایان باید مجدداً اذعان کنم که نصب سراگزوزهای فیک برای خودروهای برقی آن چنان در دنیا و صنعت خودروسازی فراگیر نیست و استفاده از چنین طرح هایی بیشتر به سلیقه خودروساز و یا فرد خریدار برمی گردد.

۴.۲ امتیاز از ۱۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.