باتری های خودروهای الکتریکی چه قدر عمر می کنند؟

باتری های خودروهای الکتریکی چه قدر عمر می کنند؟

باتری ها در دستگاه های مختلف معمولاً طول عمر مفید محدودی دارند، اما در خودروهای الکتریکی هم این طول عمر را داریم؟ در این مقاله سعی می کنیم پاسخ این پرسش را بررسی کنیم.

مدیران 777 مدیران 777

در زندگی روزمره از وسایل زیادی استفاده می کنیم که انرژی آن ها از طریق باتری های الکتریکی تأمین می شود. گوشی موبایل و لب تاپ نمونه های ساده این وسایل هستند که احتمالاً تجربه تعویض باتری های این دو مورد را به دلیل ضعیف شدن عملکرد آن ها داشته اید. حتا در خودروهای بنزینی هم باتری ها طول عمر معینی دارند و در زمان ضعیف شدن باید برای تعویض آن ها اقدام کنید. در مورد خودروهای الکتریکی هم با همین مسئله مواجه هستیم اما طول عمر باتری های خودروهای الکتریکی به مراتب از وسایل ذکرشده طولانی تر است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

مثل دیگر وسایل الکتریکی، ظرفیت باتری در خودروهای الکتریکی به مرور افت می کند. اما با پیشرفت هایی که در این زمینه در خودروسازی های بزرگ دنیا رقم خورده این افت بسیار کم تر از گذشته است. در واقع، مهم ترین اصل در طول عمر باتری خودروهای الکتریکی طرز برخورد و مراقبت از آن هاست. طول عمر باتری به نحوه برخورد مالک خودرو با آن بستگی دارد. این که چه طور خودروی خود را شارژ می کند، چه طور مصرف می کند و چرخه شارژ باتری چه گونه است.

باتری های خودروهای الکتریکی چه قدر عمر می کنند؟

در مورد خودروهای الکتریکی مثل «تسلا» یا دیگر خودروهای الکتریکی بسیار طبیعی است که پس از ثبت ۱۶۰ هزار کیلومتر عملکرد باتری خودرو ضعیف شود و باتری، به خصوص در ظرفیت های پایین ۱۰ درصد، با اختلال مواجه شود. برای دیگر خودروهای الکتریکی هم عمر پایه و مفید باتری در نظر گرفته می شود که پس از طی مسافت ذکرشده باتری خودرو دیگر نمی تواند عملکرد روزهای نخست را داشته باشد. اما برای افزایش طول عمر باتری خودروهای برقی چه اقداماتی باید انجام داد؟ در ادامه به بیان برخی نکات می پردازیم که به افزایش طول عمر باتری خودرو کمک می کنند.

اولین عامل به نظر کمی عجیب است اما در مورد باتری های لیتیومی باید توجه داشت که بهتر است آن ها را کامل شارژ نکنیم و اگر باتری را کامل شارژ کنیم باید زودتر از شارژر جدا شود، چراکه گرما دشمن سیستم باتری های لیتیومی است و شارژ سریع و بالا بودن ولتاژ باتری گرمای زیادی را در سیستم باتری به وجود می آورد که در نهایت، باعث آسیب به باتری خودرو می شود. نکته دیگر آن است که هرچند بهتر است باتری مداوم چرخه شارژ و مصرف را بگذراند اما به شارژرهای سریع متکی نباشید و همچنین بسیار بهتر است که انرژی باقی در باتری را قبل از شارژ تا جای ممکن مصرف کرده باشید. در مجموع، توصیه می شود شارژ خودروی خود را همیشه بین اعداد ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید، چرا که همان طور که گفته شد، ولتاژ بالای شارژ سریع و بالا بودن ولتاژ در خود باتری های پرشده می تواند گرما تولید کند و در نهایت، به باتری شما آسیب برساند.

باتری های خودروهای الکتریکی چه قدر عمر می کنند؟

حتماً بخوانید: نسخه برقی و مشابه K132 ایران خودرو رونمایی شد + تصاویر

عامل دیگر که می تواند به باتری شما آسیب برساند، استفاده بیش از حد از شتاب اولیه است. گشتاور اولیه بالا در خودروهای الکتریکی عامل جذابی است که به شما شتاب اولیه بالا را می دهد، اما اگر بخواهید همیشه حداکثر شتاب اولیه را از خودروی خود بگیرید این کار نهایتاً باعث ضعیف شدن باتری شما می شود. البته در بسیاری از خودروهای الکتریکی مدرن مثل «پورشه تایکان»، سیستم مدیریت باتری وجود دارد که در آن سعی شده تمام آسیب های ذکرشده را به حداقل برساند.

عامل مؤثر دیگر در طول عمر و عملکرد باتری دمای محیط است. باتری ها به گرما و سرمای شدید حساس هستند و در دماهای بالا و پایین ضعیف تر عمل می کنند و طول عمر کم تری نیز خواهند داشت. برای جلوگیری از این آسیب سیستم های کنترل دما پیشنهاد می شود. در این بخش سیستم های مدیریت حرارت فعال از سیستم های خنک کننده بهتر عمل می کنند، چراکه در حفظ تعادل دما بهتر عمل می کنند.

باتری های خودروهای الکتریکی چه قدر عمر می کنند؟

خودروسازان هم متوجه اهمیت طول عمر باتری ها هستند و به همین دلیل است که گارانتی های خاصی را برای این خودروها در نظر می گیرند. گارانتی های خودروهای برقی بسیار جدی تر از خودروهای معمولی هستند و تضمین کمپانی را برای باتری خودروها نشان می دهد. برای مثال، مدل «UX300e لکسوس» ضمانت ۱۰ ساله یا ۱ میلیون کیلومتر را دارد که نشان دهنده تکنولوژی بالای باتری های این برند است. تمام خودروسازان خودروهای برقی، طول عمر مشخصی را برای باتری ها مشخص می کنند اما دستیابی به این طول عمر و یا بهبود آن کاملاً به استفاده درست از آن بستگی دارد.

در حال حاضر، ورود اولین خودروی برقی با نام eK1 توسط «کارمانیا» به بازار ایران قطعی شده و احتمال ورود خودروهای دیگر برقی چینی هم به بازار وجود دارد. همچنین بعد از ورود خودروهای برقی به ایران احتمالاً دو خودروساز بزرگ ایران هم به این بخش از بازار ورود خواهند کرد. پس حالا بیش از هر چیز نیاز است قبل از خرید این نوع خودروها با آن ها آشنا شویم و تفاوت استفاده از آن ها نسبت به خودروهای بنزینی را درک کنیم.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.