نسخه برقی و مشابه K132 ایران خودرو رونمایی شد + تصاویر

با قطعی شدن حضور اولین خودروی برقی در بازار ایران و مونتاژ آن، احتمال می رود خودروسازان دولتی و بزرگ ایران به دنبال تولید خودروهای برقی در کشور باشند. گروه صنعتی ایران خودرو که برنامه تولید انبوه سدان «K132» را در پیش گرفته است، هم زمان پروژه توسعه محصولات و ساخت خودروی برقی را در دست انجام دارد. در سال های گذشته خودروهایی مانند «رانا برقی» و «دنا پلاگین هیبرید» توسط این خودروساز معرفی شده اند. حال خبرها حاکی از آن است که یکی از خودروسازان چینی سدان برقی را بر روی پلتفرم PF1 و پژو ۳۰۱ (سیتروئن الیزه) تولید کرده و همین مسئله باعث می شود تا مسیر معرفی K132 برقی هموارتر از همیشه باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، جدیدترین محصول «ایران خودرو» سدان “K132” نام دارد. خودرویی که بر مبنای پلتفرم «پژو – سیتروئن» با نام PF1 ساخته می شود و الگوهای طراحی «پژو ۳۰۱» و «سیتروئن الیزه» را دنبال می کند. همان طور که می دانید برقی شدن خودروها به سادگی صورت نمی گیرد و باید پلتفرم مورد نظر انعطاف داشته باشد تا پیشرانه های دیگر را در خود بپذیرد. حال که کارمانیا با eK1 برنامه های تولید در ایران را دنبال می کند و پس از آن احتمال مونتاژ دیگر خودروهای چینی برقی در کشور مطرح شده است، به نظر می رسد ایران خودرو و «سایپا» هم به این رده ورود خواهند کرد. اطلاعات موجود نشان می دهد که براساس معیارهای برقی سازی و استانداردهای روز در خودروسازی، تنها محصول ایرانی که می تواند براساس پلتفرم برقی شود ایران خودرو K132 است. البته که تا به امروز خودروهایی مانند «ساینا برقی»، «رانا برقی»، «دنا پلاس پلاگین هیبرید» و… معرفی شده اند و به گفته مهندسان سایپا نیز، پلتفرم SP100 این خودروساز با قابلیت برقی سازی طراحی شده است.

البته در مشخصات پلتفرم PF1 هیچ گاه با امکان عرضه نسخه های برقی تحت این پلتفرم مواجه نمی شویم و گروه PSA، نمونه توسعه یافته پلتفرم PF1 (یعنی PF2) را به عنوان سازه مناسب برای خودروهای برقی معرفی می کند. اما خبرهای موجود در رسانه های چینی نشان می دهند که «دانگ فنگ» براساس قرارداد همکاری مشترک خود با پژو – سیتروئن این پلتفرم را توسعه داده و اولین محصول برقی خود را با نام «دانگ فنگ فوکانگ الیزه الکتریکی» به مرحله تولید رسانده است.

همان طور که در تصاویر می بینید، این خودرو افزون بر داشتن پلتفرم مشترک، اساس طراحی یکسانی با پژو ۳۰۱ و ایران خودرو K132 دارد. اجزایی مانند درها، شیشه ها، ابعاد، داشبورد، صندلی ها، سقف، ستون ها و… در پژو ۳۰۱، سیتروئن الیزه، ایران خودرو K132 و دانگ فنگ فوکانگ الیزه الکتریکی مشترک است. براساس اطلاعات منتشرشده، الیزه برقی با پیشرانه ای الکتریکی با هر بار شارژ توان طی مسافت ۳۰۰ کیلومتر را دارد. با توجه به تعاریف خودروهای برقی، می توان پیش بینی کرد که در شرایط عملیاتی، دانگ فنگ الیزه برقی با سرعت ثابت مسافتی نزدیک به ۳۵۰ کیلومتر را بپیماید. این پیشرانه توان تولید حداکثر ۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. البته که این امکان فراهم است تا پیشرانه های الکتریکی دیگری هم بر روی این خودرو نصب شود. سازه PF1 الکتریکی دانگ فنگ این قابلیت را دارد تا پیشرانه های الکتریکی ۶۰ تا ۱۵۰ اسب بخار با گشتاور ۱۹۰ تا ۲۹۰ نیوتن متر بر روی آن نصب شود و با تغییر در چیدمان باتری ها، بیش از ۴۰۰ کیلومتر را با هر بار شارژ طی کند. طراحی این خودرو همان طراحی دانگ فنگ الیزه (سیتروئن الیزه) را دارد، اما برخی جزییات تغییر کرده اند. برای مثال، جلوپنجره به صورت بسته طراحی شده و لوگوی جدیدی را در این خودرو می بینیم.

البته نمی توان به طور حتم گفت که ایران خودرو دقیقاً K132 برقی را با همین مشخصات عرضه کند، اما نکته مهم آن است که با تغییراتی که دانگ فنگ در این پلتفرم انجام داده و آن را گسترش داده است، حالا این امکان وجود دارد که خودروهای برقی براساس این پلتفرم تولید شوند و این یعنی ایران خودرو می تواند تولید نسخه برقی K132 را در برنامه های خود قرار دهد. ایران خودرو در سال های اخیر با کمپانی چینی دانگ فنگ مراودات تجاری خوبی را داشته و می تواند مذاکره با این کمپانی برای تولید K132 برقی را آغاز کند. از سویی هم با توجه به قواعد صنعت خودرو، ایران خودرو می تواند به صورت قانونی با تغییر ۳۲ درصد از ساختار الکتریکی دانگ فنگ فوکانگ الیزه برقی، K132 برقی را به مرحله تولید برساند.

خبر قطعی شدن حضور اولین خودروی برقی در ایران توسط «کارمانیا» از یک سو و بحث عرضه خودروهای برقی چینی توسط دیگر شرکت های ایرانی از سوی دیگر، نوید این را به ما می دهد که به زودی شاهد حضور خودروهای برقی متنوعی در بازار ایران خواهیم بود. اما باید به این نکته بیش تر دقت شود که تأمین زیرساخت های خودروهای برقی ضروری ترین اقدام ممکن است و باید زیرساخت ها به گونه ای فراهم شود تا بازار به این خودروها روی خوش نشان دهد. همچنین در بیشتر بازارهای جهان، دولت ها و حاکمیت ها به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خودروهای برقی یارانه های ویژه ای را ارائه می دهند و در کمترین حالت خریداران خودروهای الکتریکی را از پرداخت عوارض سالانه جاده ای، مالیات بر ارزش افزوده، تعرفه گمرکی واردات اجزای قوای محرکه، طرح ترافیک و… معاف می کنند.

تولید K132 برقی می تواند به این امر کمک کند، چراکه ایران خودرو یکی از دو خودروساز بزرگ ایران است و قطعاً تمامی زیرساخت ها را قبل از تولید خودروی برقی می سنجد و به ایجاد آن ها کمک خواهد کرد. در سال های اخیر، ایران خودرو پروژه های تحقیقاتی زیادی در زمینه برقی سازی محصولات داشته و حالا به نظر می رسد با K132 به تولید انبوه این نوع خودرو نزدیک شده باشد. امروز زیرساخت فنی و ساختار مهندسی الیزه برقی می تواند در بازه زمانی بسیار مناسبی، ایران خودرو را به K132 برقی برساند و از سویی با توجه به عمق داخلی سازی بالای K132 بنزینی در بخش اجزای زیر بندی، بدنه، تریم داخلی، سیم کشی و…، این امکان فراهم است تا در آینده نزدیک K132 برقی با قیمتی بسیار مناسب تر از سدان های برقی چینی به دست مصرف کنندگان برسد.

دانگ فنگ فوکانگ الیزه الکتریکی:

ایران خودرو K132:

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.