واکنش غیرمستقیم رئیسی به خریدهای خارجی زاکانی

واکنش غیرمستقیم رئیسی به خریدهای خارجی زاکانی
واکنش غیرمستقیم رئیسی به خریدهای خارجی زاکانی

در روزهایی که شهرداری تهران به واسطه قرارداد با یک شرکت ساختمانی چینی با حاشیه های زیادی همراه شده است، بازدید رئیس جمهور از ایران خودرو دیزل را می توان واکنش غیرمستقیم رئیسی به خریدهای خارجی زاکانی به شمار آورد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سال گذشته ابراهیم رئیسی در روز کارگر به کارخانه مپنا رفت و از دستاوردهای این شرکت در زمینه های مختلف از جمله خودروهای برقی دیدن کرد. بازدید رئیس جمهور از گروه صنعتی مپنا و نمایشگاه دستاوردهای این گروه در روز کارگر و استقبال و مورد توجه قرار گرفتن خودروهای برقی (اتوبوس برقی محصول مشترک مپنا و شرکت اتوبوس سازی عقاب، پیکاپ، سراتو، jac j4 ،jac E- sj1 و اسکای ول ET5) این گروه سمت و سوی جدید به گمانه زنی های آن زمان درخصوص وزیر آینده صمت داد.

مدیران 777 مدیران 777

رئیسی در آن دیدار پس از توضیحات علی آبادی و شنیدن دلایل عدم توسعه این خودروها به سرعت واکنش نشان داد و سازمان استاندارد را مکلف کرد تا با مشخص کردن محدوده زمانی به سرعت شاخص های مورد نیاز را تهیه کنند. نتیجه این که پس از ۲۰ روز از انتقاد رئیس جمهور به سازمان ملی استاندارد، اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل موفق به نشان ملی استاندارد شد. ضمن این که کمی بعد، مدیرعامل وقت مپنا به عنوان یکی از گزینه های جانشینی فاطمی امین معرفی شد و سرانجام توانست به عنوان وزیر صمت از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

امسال نیز رئیس جمهور در روزهایی که خریدهای خارجی زاکانی با ابهام ها و حاشیه های زیادی همراه شده است، صبح امروز، سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، همزمان با روز کارگر با حضور در کارخانه ایران خودرو دیزل ضمن بازدید از بخش‌هایی از کارخانه از جمله سالن خط تولید، با تعدادی از کارگران نیز گفت‌وگویی صمیمانه و چهره به چهره داشت و وضعیت شغلی و معیشتی آن ها را جویا شد.

این دیدار از زوایای مختلف قابل بررسی است؛ اول این که، سال گذشته حضور و فرمان رئیسی در مپنا باعث شد شاخص های استاندارد به سرعت تهیه شود و در آخرین روز سال ۱۴۰۲، اتوبوس برقی داخلی نشان استاندارد دریافت کرد؛ دوم این که، بازدید از مپنا و کمی بعد حضور علی آبادی در رأس وزارت صمت، منجر به توسعه برنامه واردات و تولید خودروهای برقی در کشور شد؛ سوم این که، در ماه های اخیر، همکاری شهرداری تهران با تولیدکنندگان داخلی با چالش های زیادی مواجه شده است، ضمن این که، خریدهای خارجی شهرداری هم به نوعی بی توجهی و دهن کجی به اتوبوس سازان داخلی تلقی شده است.

در این فضا، بازدید رئیس جمهور از ایران خودرو دیزل به عنوان خودروسازی که بخش زیادی از بازار خودروهای کاروتجاری را در اختیار دارد، می تواند واکنش غیرمستقیم رئیسی به خریدهای خارجی زاکانی تلقی شود. به نظر می رسد رئیس جمهور در بازدید از این کارخانه و همچنین اظهارنظر در خصوص کیفیت اتوبوس ها و محصولات تولید داخل، پیام ویژه و خاص خود را به شهرداری تهران ارسال کرده است.

ایران خودرو دیزل سال گذشته ۲۲ هزار دستگاه محصولات باری کشنده شامل کامیون، کشنده و کامیونت و ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه محصولات مسافری شامل ون، اتوبوس و مینی بوس تولید کرده و رشد تولید بیش از ۶۰۰ درصدی را محقق کرده است.

بنابراین با حضور رئیس جمهور در روز کارگر و بازدید از ایران خودرو دیزل و همچنین اشاره به پیگیری مجدانه دولت برای به سرانجام رسیدن لایحه امنیت شغلی کارگران، و این که به هیچ وجه اجازه ندهید کارگاه و کارخانه‌ای بنا به هر دلیلی تعطیل شود، به احتمال زیاد باید شاهد تغییر نوع رابطه شهرداری با تولیدکنندگان خودروهای حمل‌ونقل عمومی باشیم. مگر این که زاکانی قصد داشته باشد همچنان بر حرکت در مسیری که خود برای تأمین و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران تعریف کرده است، اصرار داشته باشد.

۳ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.