چرا خودرو در بورس کالا زودتر تحویل می شود؟

تحویل خودرو در بورس کالا
تحویل خودرو در بورس کالا

طی سال های اخیر، تحویل زودتر از موعد خودرو بسیار کم و استثنا بوده است، اما خودروسازان این مسیر را با مکانیزم فروش جدید کوتاه کرده اند. اکنون پرسش این است: چرا خودرو از بورس کالا زودتر تحویل می شود؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، به نظر می رسد فروش خودرو در بورس کالا با قیمت هایی نزدیک به بازار و فرصتی که برای خودروسازان به وجود آمده، آنان را بر این داشته است که بر جذابیت های خرید از این طریق بیافزایند.

مدیران 777 مدیران 777

یکی از ابزارهای ایجاد جذابیت و ظرفیت برای فروش بیش تر، تحویل پیش از موعد است. امری که اگرچه بی سابقه نیست، اما طی سال های اخیر با توجه به وضعیت تولید، اقتصاد و بازار به ندرت رخ داده است. با این حال، طی کم تر از ۳ ماهی که از عمر فروش خودرو در بورس کالا می گذرد، این مکانیزم جدید توانسته است حسابی در دل خودروسازان، دولت و حتی مجلس جا باز کند. به نحوی که، هر کدام از آن ها به دنبال هدایت سود و مابه‌التفاوت به سوی خود هستند. بنابراین، این مسئله از چهار زاویه قابل بررسی است یا به عبارت دیگر، برای این داستان می توان چهار شخصیت در نظر گرفت.

شخصیت اول: خودروسازان؛ بهانه کوچک زندگی

این بخش از صنعت خودروسازی کشور مرغ عزا و عروسی هستند؛‌ از همه طرف تحت فشار بوده و هستند. البته همچنان نقدهایی به آنان وارد است. با این حال، روش جدید فروش می تواند بخش از زیان تولید آنان را جبران کند. هر چند، تا سربه‌سر شدن زیان انباشته یک مسیر بسیار طولانی پیشِ رو دارند، اما به نظر می رسد با توجه به زمزمه هایی که از خیابان سمیه و میدان بهارستان شنیده می شود، درصدد هستند که هر چه بیش تر و بیش تر از این فرصت به وجودآمده نهایت استفاده را ببرند. بنابراین طبیعی است که آن ها برای افزایش ظرفیت فروش و جذب هر چه بیش تر و حداکثر خریداران شرایطی وسوسه کننده فراهم کنند،مانند پیش از موعد. البته این رفتار آنان یک پیام دیگر نیز در دل خود دارد: هر چه بیش تر پرداخت کنید، زودتر و سریع تر می توانید خودرو  خود را تحویل بگیرد.

شخصیت دوم: وزارت صمت در دوراهی

شخصیت دوم این داستان وزارت صمت است. وزارتی که در ابتدا با فروش خودرو در بورس کالا مخالفت کرد، اما پس از سه ماه مجوز فروش را صادر کرد. آن ها در ابتدا به دنبال این بودند که از یک سو، دست دلالان از بازار کوتاه شود و سود بین تولیدکننده و مصرف کننده تقسیم شود و از سوی دیگر، خودروسازان بتوانند به درآمد برسند. یعنی از محل فروش خودرو در بورس کالا بتوانند زیان تولید خودروهایی که مشمول قیمت گذاری می شوند را جبران کنند. با این حال، به نظر می رسد استقبال بسیار خوب مردم از بورس کالا و خرید خودرو با قیمت هایی نزدیک به بازار و سود حاصل از آن، آنان را وسوسه کرده است. هر چند هنوز اظهارنظری رسمی در این باره وجود ندارد، اما شنیده می شود که وزارت صمت دنبال این است که مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت نهایی را همانند برنامه های که برای خودروهای وارداتی دارد به خزانه دولت واریز کند.

شخصیت سوم: مجلس بازگشت شواری رقابت برای مقابله با دولت

شخصیت سوم این داستان مجلس یا صحیح تر کمیسیون صنایع مجلس است. کمیسیونی که دو سال پیش به شدت در پی عرضه خودرو در بورس کالا بود. آنان قصد داشتند از یک طرف، دست شورای رقابت را از قیمت گذاری کوتاه کنند تا مانع از تعمیق زیان خودروسازان شوند و از طرف دیگر، به دنبال این بودند که خودرو به دست مصرف کننده برسد، اما به نظر می رسد در شرایط فعلی با توجه به تحرکات وزارت صمت، آن ها نیز در صدد هستند تا این سود را مصادره و برای آن خرج‌کرد تعریف کنند.

شخصیت چهارم: مردم مبهوت میان دلال و دولت

شخصیت اصلی و چهارم این داستان مردم هستند. مردمی که هم اکنون مبهوت مردد مانده اند که چه فرقی میان دولت و دلال وجود دارد، چراکه آن ها در هر صورت خودرو را با قیمت هایی بالاتر از قیمت های مصوب خریداری می کنند. قیمت هایی که اگر با بازار برابر نباشد معمولاً ۵ تا ۱۰ درصد پایین تر از آن است. شاید این میزان نیز از چشم خریداران یک فرصت به شمار می آید، اما در عین حال، این پرسش بدون جواب مانده که دولت دلال شده است یا تصمیم های حکومتی دلال‌زا هستند؟

در این میان اما تمام طرف های درگیر در این داستان نشان می دهند که اگر قیمت ها آزاد شود خودروسازان تا چه اندازه می توانند بر سرعت تولید، تزریق و تحویل بیافزایند. هر چه سرعت این تحویل ها بیش تر شود از یک سو، سود بیش تری نصیب آنان می شود و از سوی دیگر، تقاضاها نیز با سرعت بیش تری از بازار خارج خواهند شد. در صورت تدوام نیز می توان امیدوار به کاهش قیمت ها بود.

با این حال به نظر می رسد در حال حاضر، خودروسازان در پی آن هستند که از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را ببرند. تجربه ثابت کرده عمر خوشبختی در جاده مخصوص کوتاه است، پس دم را باید غنیمت شمرد.

اما در عین حال، نباید فراموش کرد که چرا پیش از این شاهد این گونه تحویل ها نبوده ایم؛ آیا فروش خودرو با قیمت هایی بالاتر از قیمت های مصوب دلیل این امر نیست؟ یعنی خودروساز تا پیش از این چون سود نمی کرده خودروها را زودتر از موعد تحویل نمی داده است یا این که به تازگی به این توانمندی رسیده اند. اما هر دلیلی که داشته باشد، از این نمد کلاهی برای مردم دوخته نمی شود، چون همیشه پای دولت در میان است.

۴.۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.