تردد وحشتناک 13 میلیون خودروی فرسوده + جدول

آمار خودروی فرسوده
آمار خودروی فرسوده

آخرین آمار سالانه خودروی وزارت صمت از تردد وحشتناک ۱۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور خبر می دهد. در این میان، فرسودگی ۹۰ درصدی موتورسیکلت های در حال تردد، عمق فاجعه را بیش تر می کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، براساس آمار، ۳۵ میلیون و ۱۵۹ هزاردستگاه انواع وسیله نقلیه در حال تردد هستند؛ ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه از این تعداد به خودروهای سواری و موتورسیکلت اختصاص دارد، اما درصد فرسودگی آن ها با هم اختلاف زیادی دارد.

فرسودگی ۹۰ درصدی موتورسیکلت ها

از ۲۱ میلیون خودروی سواری ۶ درصد، یعنی ۱میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه فرسوده است، اما از ۱۲میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در حال تردد، ۱۱میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه فرسوده است. به عبارت دیگر ۹۰ درصد موتورسیکلت های در حال تردد را فرسوده ها تشکیل می دهند، که سهم عمده ای در آلودگی شهرها دارند. ضمن این که، ۸ میلیون از این موتورسیکلت ها در کلان شهرها تردد می کنند.

اتوبوس های فرسوده

بنا بر این آمار، ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس درون شهری در حال حاضر در کشور در رفت و آمد هستند؛ از این تعداد ۱۸ هزار دستگاه فرسوده هستند، یعنی ۸۲ درصد ناوگان حمل و نقل اتوبوس های درون شهری از سن فرسودگی عبور کرده اند. از میان ۲۳ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری نیز ۱۳ هزار دستگاه فرسوده هستند. این تعداد میزان اتوبوس های فرسوده برون شهری را به ۵۷ درصد رسانده است.

براساس این آمار، ۸۰ هزار دستگاه مینی بوس در کشور وجود دارد که ۶۹ هزار دستگاه آن فرسوده است، یعنی ۸۶ درصد مینی بوس های در حال تردد فرسوده هستند. این درحالی است که در سال گذشته تولید انواع اتوبوس، مینی بوس و میدل باس به ترتیب با افت تولید ۴۶ و ۳۶ درصدی همراه بوده اند. همچنین در سال گذشته، ۱میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده در رفت و آمد بوده اند که آمار از فرسودگی ۲۵۰ هزاردستگاهی آن ها خبر می دهد. به بیان دیگر، ۲۳ درصد از این نوع خودروها نیز فرسوده هستند. با این حال، با توجه افزایش و رشد تولید این نوع خودروها می توان به کاهش تردد فرسوده ها تا حدی امیدوار بود.

براساس این گزارش، ۱۹۰هزار دستگاه تاکسی از ۴۰۰ هزار تاکسی در حال تردد نیز فرسوده هستند که شامل ۴۸ درصد تاکسی های کشور می شود. خودروهای دولتی نیز وضع چندان مناسبی ندارند و ۳۲ درصد فرسوده هستند. از ۳۴ هزار خودروی دولتی ۱۱هزار دستگاه فرسوده است.

آمار خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۲

نوعتعداد کل (دستگاه)فرسودهدرصد
سواری۲۱میلیون۱,۳۰۰,۰۰۰۶
موتورسیکلت۱۲,۵۰۰,۰۰۰۱۱,۲۰۰,۰۰۰۹۰
کامیون، کامیونت، کشنده۱,۱۰۰,۰۰۰۲۵۰,۰۰۰۲۳
اتوبوس درون شهری۲۲۰۰۰۱۸۰۰۰۸۲
اتوبوس برون شهری۲۳۰۰۰۱۳۰۰۰۵۷
مینی بوس۸۰۰۰۰۶۹۰۰۰۸۶
تاکسی۴۰۰۰۰۰۱۹۰۰۰۰۴۸
دولتی۳۴۰۰۰۱۱۰۰۰۳۲
۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.