جاده مخصوص نیازمند نظر صریح رییس جمهور آینده

جایگاه خودرو در اقتصاد
جایگاه خودرو در اقتصاد

 انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهور به دور دوم کشیده شد. دو رقیب برای جلب رأی نظر مردم فرصت چندانی ندارند. در این شرایط با توجه به جایگاه خودرو در اقتصاد و همچنین اذهان عمومی، به نظر می رسد جاده مخصوص نیازمند نظر صریح رئیس جمهور آینده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، کم‌تر از ۱۰ روز دیگر تکلیف انتخابات ریاست جمهوری مشخص خواهد شد. با توجه به شمارش آرا از بین جلیلی و پزشکیان یک نفر راهی پاستور خواهد شد. این دو نامزد باقی مانده مناظره ها و سفرها و نشست های تبلیغاتی به موضوعات مختلفی پرداخته اند و اظهارنظر کردند.

خودرو نیز یکی از موضوعاتی بود که جسته و گریخته به آن پرداخته شد، اما از قضای روزگار نامزدهایی که زمان بیش‌تری برای خودرو اختصاص داده بودند، به دور دوم نرسیدند. قاضی زاده هاشمی و زاکانی نیز که در این مسیر حرف هایی زده و اقداماتی انجام داده بودند، پیش از برگزاری اولین دور انتخابات انصراف دادند.

در این شرایط نظر و رأی نهایی دو کاندیدای باقی مانده در خصوص نگاه آن ها به یکی از اصلی ترین چالش ها و دغدغه های مردم هنوز مشخص نشده است. هنوز به صورت صریح و شفاف دیدگاه این دو نفر درباره آینده صنعت خودروسازی و جاده مخصوص معلوم نیست.

البته شاید با توجه به اظهارات پیشین آن ها بتوان سمت و سوی تفکرات خودرویی آن ها را تا حدی درک کرد، اما از یک سو باید دید که خودرو در ذهن آن ها از چه جایگاهی برخوردار است و از سوی دیگر باید مشخص شود که برنامه و هدف آن ها برای این شاخص مهم زندگی مردم چیست؟

به عنوان مثال، مسعود پزشکیان در گفته‌های خود بر مخالفت با اقتصاد دستوری تأکید کرده و معتقد است که اگر قرار باشد اقتصاد به صورت دستوری پیش رود، سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری و تولیدکننده هم از تولید دست کشیده و منصرف می‌شود. به گفته این کاندیدای ریاست جمهوری، مگر می‌شود وقتی قیمت نهایی یک محصول برای تولیدکننده ۱۰ واحد (برای نمونه) تمام می‌شود، به او دستور بدهیم که با قیمت ۸ واحد محصول خود را به فروش برساند و این که الان قیمت در کارخانه‌های خودروسازی و بازار آزاد متفاوت است، به خاطر دستوری بودن اقتصاد است.

وی همچنین درباره تحریم ها می گوید: «تحریم فاجعه است این که بگوییم تحریم‌ها را دور می‌زنیم بله دور می‌زنیم اما در این مسیر کلی بخور بخور وجود دارد.»

سعید جلیلی درباره برنامه‌های خود برای برخورد با مافیای خودرو در کشور اظهار کرد: «اگر صحبت از پیشرفت کشور می‌کنیم، عرصه خودروسازی را نیز شامل می‌شود.»

پزشکیان درباره قیمت بنزین نیز معتقد است: «اگر قرار است روزی قیمت بنزین بالا برود قبل از آن باید خودروهای باکیفیتی وارد کنیم که در ۱۰۰ کیلومتر ۳-۴ لیتر بنزین مصرف می‌کنند. هر حرکتی در مورد قیمت بنزین یا هر ناترازی بخواهیم انجام دهیم باید مردم را آماده کنیم. بدون مشارکت با مردم اجرای یک تصمیم نه علمی است نه قابل قبول. ضمن این که وی موافقت خود را با بنزین ۲۰ هزار تومانی غلط دانسته است و آن را تکذیب می کند.»

سعید جلیلی نیز به عنوان دیگر کاندیدایی که به دور دوم رسیده است درباره صنعت خودروسازی کشور می گوید: «عرصه خودروسازی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارد و درصد بالایی از اشتغال ما در این صنعت است، به همین دلیل باید از این فرصت بهترین استفاده را کنیم و به این معنا نباشد که روز به روز کیفیت خودرو کاهش یافته و قیمت خودرو هم افزایش یابد.»

وی اضافه می کند: «برای رسیدن به پیشرفت در صنعت خودرو یک برنامه جدی لازم است، این برنامه در چرخه صنعت خودرو، از قطعه‌ساز تا خود خودرو باید تدوین شود، همچنین باید بتوانیم با سیاست‌گذاری صحیح و تعادل بازار هم کیفیت را افزایش دهیم و هم قیمت خودروی داخلی کاهش یابد.»

جلیلی همچنین درباره بنزین می گوید: «دشمن گفت می‌خواهیم بنزین را تحریم کنیم چون بنزین را وارد می‌کردیم، اما وقتی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ساخته شد، در تولید بنزین خودکفا شدیم و تحریم بنزین شکست خورد. شهید رئیسی نشان داد می‌توان ۱.۵ میلیون بشکه نفت فروخت؛ البته دغدغه ما نباید فروش نفت باشد. کسی که نفت ما را می‌خرد آن را به فرآورده تبدیل کرده و ۱۰ برابر نرخ نفت به ما می‌فروشد. اگر ۱۰ پالایشگاه داشته باشیم می‌توانیم نفت منطقه را بخریم و به فرآورده تبدیل کنیم و هزاران شغل ایجاد کرده و برای کشور ارزآوری کنیم.»

با این حال، هیچ کدام از این دو نامزد باقی مانده، تاکنون به صراحت درباره خودرو سخنی نگفته اند. این در حالی است که یکی از شاخص های اصلی زندگی مردم برای برون رفت از وضعیت فعلی و بهبود شرایط به برنامه و همچنین بیان دیدگاه صریح نیاز دارد. به بیان دیگر، مردم باید بدانند که نظر رئیس جمهور آینده درباره این صنعت چیست و با چه ابزار و از طریق چه روش هایی می خواهد به خواسته های به‌حق مردم را محقق کند.

مردم باید بدانند که خصوصی سازی در ذهن رئیس جمهور آینده معنا و مفهومی دارد؟ نظر وی درباره قیمت گذاری دستوری چیست؟ آیا او اعتقادی به واردات دارد؟ آیا فقط خودروهای صفر در برنامه وارداتی‌اش قرار دارد یا واردات خودروهای دست دوم به سرانجام خواهد رسید؟ آیا همچنان این صنعت تمام و کمال به چین وابسته خواهد ماند؟ یا این که منافع ملی را از روش های دیگر تأمین خواهد کرد؟

به بیان ساده تر، با توجه به نقش و اهمیتی که خودرو در زندگی مردم پیدا کرده است، رئیس جمهور آینده باید در فرصت زمان باقی مانده به طور شفاف نظرات خودرویی خود را بیان کند؛ مردم باید بدانند چه کسی را انتخاب می کنند و چه مطالباتی را باید طلب کنند.

۵ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.