دیدگاه اقتصادی پزشکیان و اثرات آن بر خودروسازی

دیدگاه اقتصادی پزشکیان
دیدگاه اقتصادی پزشکیان

تنها اظهارنظر مستقیم خودرویی پزشکیان به واردات خودروهای کم مصرف در صورت افزایش قیمت بنزین محدود می شود، اما با نگاهی به دیدگاه اقتصادی پزشکیان و اثرات آن بر خودروسازی، به نظر می رسد وی مخالف قیمت گذاری دستوری و به دنبال ارتباط مناسب و سازنده با دنیاست؛ آیا وی موفق به تحقق این وعده ها می شود؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، مسعود پزشکیان در کنار سعید جلیلی دو کاندیدایی هستند که برای احراز سمت ریاست جمهوری در دور دوم باید با هم رقابت کنند.

این نماینده منسوب به جبهه اصلاحات، در فرصت کمی که تا برگزاری دور دوم مانده است باید بار دیگر تفکرات و دیدگاه های اقتصادی خود را برای جلب نظر و رأی مردم تشریح کند. این کاندیدا نیز مانند جلیلی می داند که اقتصاد کشور، شرایط چندان مناسبی ندارد؛ تورم، ارز و تحریم فشار زیادی تحمیل کرده است. خودروسازی و صنایع وابسته نیز از همین مشکلات رنج می برند. ضمن این که، برای دور زدن تحریم ها متحمل هزینه های زیادی شده اند که تمام آن ها را در نهایت مردم پرداخت کرده اند.

در این وضعیت، مسعود پزشکیان معتقد است امکان ندارد بدون ارتباط مناسب و سازنده با دنیا و بدون ارتباط یا باز کردن مرزهای‌ کشور با دولت‌های منطقه و دنیا به رشد اقتصادی هشت درصدی مورد اشاره در برنامه هفتم توسعه، دست یابیم. برای رشد هشت درصدی سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار، پول و سرمایه نیاز است که تهیه آن در حالت عادی غیرممکن است.

به اعتقاد این کاندیدای ریاست جمهوری، بدون سرمایه‌گذاری نه اشتغال ایجاد می‌شود و نه تولید افزایش می‌یابد؛ سرمایه‌گذاری به این بستگی دارد که ما چه محدوده‌ای از بازار را در نظر می‌گیریم. آیا فقط کشور را می‌بینیم یا این که منطقه را نیز در نظر می‌گیریم؟ هر چه‌قدر دید ما وسیع‌تر باشد طبیعی است رشد افزایش بیش‌تری را تجربه می‌کند.

پزشکیان همچنین  عمل به سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری را راهکار دستیابی به رشد می داند و معتقد است: «برای این منظور باید دو کار صورت بگیرد؛ گام اول مشارکت مردم و به صحنه کشیدن آن ها در اقتصاد و سپس شکستن یخ اختلاف میان دولت و مردم است.»

او می گوید: «باید به تولیدکنندگان، اتاق بازرگانی و مشارکت‌کنندگان در تولید میدان دهیم و دست‌شان باز باشد تا کار کنند؛ نباید بدن تولیدکننده بلرزد که فردا قرار است چه بلایی بر سر او بیاید.»

او بیان کرده است که رئیس جمهور قرار نیست برنامه جدیدی بنویسد و سیاست جدیدی در کشور اجرا کند، بلکه سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری روشن و مشخص است و برنامه‌های توسعه نیز وجود دارد بنابراین هر دولتی که سر کار آمد باید برنامه‌های موجود را عملی و اجرایی کند.

او همچنین گفته است اگر ۲۵ تا ۳۰ درصد برنامه ششم توسعه محقق شده دلیلش این بوده است که افرادی اجرای کار را بر عهده داشتند که از برنامه خبر نداشتند و هدف و سیاست را پیگیری نمی‌کردند و فاقد مهارت و علم اجرای کار بودند.

پزشکیان بر این باور است که ۸۵ درصد اقتصاد دولتی است که منافع خود را دنبال می‌کند، وقتی مبارزه با فساد رخ می‌دهد که دیوان سالاری و تعارض منافع نباشد؛ در این صورت همه چیز شفاف می‌شود. بنابراین، بزرگ‌ترین فساد در کشور ناکارآمدی است و دیوان سالاری و فساد و ضعف در اقتصاد در این جا رخ می‌دهد.

پزشکیان در گفته‌های خود بر مخالفت با اقتصاد دستوری تأکید کرده و معتقد است: «اگر قرار باشد اقتصاد به صورت دستوری پیش رود، سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری و تولیدکننده هم از تولید دست کشیده و منصرف می‌شود.»

این نامزد ریاست جمهوری با بیان این که بورس اوراق بهادار بدترین دوران خود را در چهار سال گذشته سپری کرده بیان کرده است: «مشکل بورس همان مشکل اقتصادی کشور است. دخالت ناروای دولت در کسب و کارها و تحریم‌های بین‌المللی. قرار بود مشکل بورس سه روزه حل شود، اما بحران سه سال کامل ادامه یافت. برای حمایت از بورس نرخ خوراک صنایع را چندبرابر کردند و مصوبه را دو ماه در کشوی معاون اول نگه داشتند تا نورچشمی‌ها فرصت کافی برای خالی کردن پرتفویشان داشته باشند. این طور شد که سقوط بزرگ اردیبهشت ۱۴۰۲ شکل گرفت.»

لزوم واردات خودروهای کم مصرف در صورت افزایش قیمت بنزین

این نامزد ریاست جمهوری درباره افزایش قیمت بنزین نیز به صراحت گفته است: «هر مداخله و هر تصمیمی برای مردم با نظر آنان خواهد بود. اگر روزی قیمت بنزین بالا رود باید ماشین‌هایی وارد کنیم که کم مصرف هستند و مردم را مجبور به خرید ماشین‌هایی با مصرف سوخت بالا نکنیم. این گونه خودروسازان به خود می‌آیند. بنزین بیت المال و برای همه است. چرا کسی که در روستا و حاشیه شهر است نباید از یارانه بنزین بهره مند شود؟»

با توجه به برخی از دیدگاه های اقتصادی پزشکیان به نظر می رسد او نسبت به رقیبش میل بیش‌تری درباره تعامل با دنیا بدون تکیه بر کشوری خاص دارد. ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری، نقش آفرینی بخش خصوصی و غیردولتی کردن اقتصاد را در دستور کار خود قرار داده است. به نظر می رسد توان و تجربه در انتساب های وی از جمله در صنعت خودروسازی، به توانایی افراد بستگی دارد.

با این حال باید دید که آیا پزشکیان مشکلات و موانع پیش روی خصوصی سازی را می شناسد؟ آیا او می تواند با سایر کشورها به راحتی ارتباط برقرار کند؟ هر چند که وی خبر افزایش قیمت بنزین را غلط دانسته است، اما آیا واقعاً چنین هدفی دارد؟ در وضعیت نامناسب ارزی چگونه می خواهد خودروهای کم مصرف وارد کند؟ آیا توان شکستن یخ اختلاف میان دولت و مردم را دارد؟ آیا می تواند مسیر تازه ای پیش روی اقتصاد کشور باز کند؟ در صورت انتخاب، چگونه می خواهد به وعده های اقتصادی خود عمل کند؟ آیا می تواند این مسائل را برای مردم بشکافد؟

بنابراین پزشکیان باید پاسخ بدهد با چه ابزار و برنامه هایی می خواهد اوضاع را سر و سامان بدهد؟ آیا با همین فرمان پیش خواهد راند؟ یا باید مسیری دیگر را پیش گرفت؟

۳.۹ امتیاز از ۴۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.