مقاومت شورای رقابت برای فهم بازار خودرو

مقاومت شورای رقابت برای فهم بازار خودرو
مقاومت شورای رقابت برای فهم بازار خودرو

 این مدت نه تنها گره ای از صنعت خودروسازی باز نشده است بلکه مقاومت شورای رقابت برای فهم بازار خودرو بیشتر نیز شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به‌گزارش پایگاه خبری اسب بخار،دولت مهرورز یادگاری های زیادی از خود به جا گذاشته است؛ پوپولیسم در سطح گسترده،کاغذ پاره های تحریم و شورای رقابت.

این میراث تا کنون نه تنها کمرنگ نشده است بلکه با عمق مغز استخوان اقتصاد کشو  نیز پیشرفته است.

شورای رقابت هم یکی از یادگاران دولت “بگم بگم ” است .درست است که  عاقبت چیزی نگفت،ولی در عمل ثابت کرد که  دوری و عدم فهم درست از صنعت و اقتصاد چگونه می تواند باعث خشکاندن ریشه ها شود.

حال و روز و وضعیتدفعلی خودروسازی کشور هم ریشه درهمان تفکر دارد.تفکری که برای اقتصاد ، چارچوب و قواعد علمی آن اصالتی قائل نیست. در مقابل با کوته نگری و تقلیل مساله به تقابل های جناحی و گروهی فکر می کند که می تواند زیرساخت ها تغییر داده و وضعیت نابسامان را به سامان کند.اما قوانین علمی ثابت شده،حرف و سخن دیگری دارند.از سخن هیچ کس پیروی نمی کنند و با دستور و دخالت سر سازگاری ندارند.

قیمت،بازار،تولید،مصرف،عرضه،تقاضا نیز چارچوب و قواعد خاص خود را دارند.بارها و بارها چرایی عدم عرضه و تقاضا ثابت شده است.به بازار خودرو نیز  ارتباطی ندارد. یعنی هر جا تعادل از میان برود،ناطرازی ایجاد میکند.در این جا نیاز به حضور و دخالت برای بازگشت تعادل است. در این شرایط  در ایران گویا پیروی از منطق اقتصاد محلی از اعراب ندارد.بسیاری از افراد خود را صاحب رای و نظر می دانند.با توجه به جایگاه نسخه می پیچند.

متاسفانه بر خلاف تصور اگر نسخه جواب ندهد،بازهم همان درمان را ادامه می دهند منتهی این بار پزشک و داروخانه را عوض می کنند. 

مصداق کامل این مثال شورای رقابت است.شورایی که دستاوردش برای صنعت خودرو هیچ و برای سیستم رانت‌خوار سرشار از نعمت بوده است.با این حال در کمال تعجب نه تنها این روند را متوقف نکرده اند،بلکه با فواصل زمانی کوتاه و بلند بازهم در همان مسیر گام برداشته و همان حکایت قدیمی تکرار شده است.

به بیان ساده در حالی که خود  قوا و سازمان هایی که در این نهاد عضو داشته یا نظارت دارند،در پی انحلال آن باشند،مقدمات ظهور مجددش را فراهم کرده اند.

با این تفاسیر آیا مقاومت شورای رقابت  برای فهم واقعیت بازار خودرو طبیعی نیست؟ وقتی نتیجه ناتوانی در برآوردن وظیفه سازمانی بدون برخورد باقی می ماند؟ وقتی به جای فهم ،درک و اعتراف به اشتباه از وجود چنین نهادی،حاضر به پرداخت هزینه از منابع ملی می شوند،آیا به می توان از شورای رقابت و سایر نهادهای این چنین،امید به کارامدی داشت؟

در هر صورت انگونه که عنوان و اصرار می شود،شورای رقابت در تثبیت قیمت خودروهای مونتاژی  مصمم است.ا چون در جزیره امن قرار دارد.هزینه اقامت در این جزیره اینده تولید است.آینده ای که اشتغال را هدف قرار داده است.این در حالی است که مسبب وضعیت امروز بازار خودرو،حاکمیت است . با این حال آیا مقاومت شورای رقابت به مثابه آیینه ای از تفکر اقتصادی نظام به اعتماد و اعبتار آن خدشه وارد نخواهد کرد  

  در این وضعیت اگر این شورا اشتباه کرده باشد و با شجاعت پذیرای آن باشد آیا به مثابه اولین عقب نشینی تلقی خواهد شد؟ آیا مسائل داخلی کشور را باید دیدگاه مذاکرات و مناسبات سیاسی بین المللی دید و سنجدید؟

به بیان ساده بیش از یک دهه است که بسیاری از کارشناسان و منتقدان با زبان اعداد و ارقام از زیان بخش بودن اقتصاد دستوری حرف می زنند.هیچ کدام نیز نه دشمن مردم هستند و نه دل در گرو خودروسازان دارند. آنها بر اساس واقعیت حرف می زند.واقعیتی که شاید برای نهادهایی مانند این شورای چندان خوشایند نباشد.اما گاهی برای بزرگی لازم که دهان را بست٬چشم ها را باز کرد و خوب شنید. خوب شنیدن و تفکر یکی از اصلی ترین ابزارهایی است که این روزها جای خالی اش حسابی در بازار خودرو به چشم می آید.

۳.۶ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.