چالش واردکنندگان برای توسعه نمایندگی ها

چالش واردکنندگان برای توسعه نمایندگی ها
چالش واردکنندگان برای توسعه نمایندگی ها

با توجه به طولانی شدن روند واردات و ممنوعیت فروش خودرو توسط عاملیت ها، واردکنندگان برای توسعه نمایندگی ها و عاملیت ها با چالش مواجه شده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، از سرگیری واردات چهره ها و برندهای جدیدی را به بازار خودرو معرفی کرد.برخی ازاین شرکت ها قدیمی و با نامی دیگر وارد عرصه شدند و برخی دیگر نیز به رغم تجربه ای که داشتند،به عنوان یک نام و نشان جدید اقدام به واردات خودرو کردند.

مدیران 777 مدیران 777

تمام این شرکت ها نیز بنا به دلایل مختلف سعی کرده اند که علاوه بر واردات برندهای خوش و خوش خاطره،از جوانب دیگر نیز اقدامات لازم برای افزایش سهم و ضریب نفوذ در بازار را به عمل بیاورند.

در واقع بسیاری از این شرکت ها از یک سو با سرعت اقدام به ثبت سفارش کردند و از سوی دیگر با توجه به رقابتی که پیش بینی می شد،گسترش شبکه نمایندگی ها و عاملیت های خود را در دستور کار قرار دادند.

در این شرایط به نظر می رسد که وضعیت کوشا خودرو نسبت به سیار تازه واردان به بازار خودرو متفاوت باشد.

کوشا خودرو به رغم اینکه یک نام و نشان تجاری جدید و جوان به شمار می آید اما با توجه به سابقه همکاری با بسیاری از شرکت های صاحب نام داخلی و خارجی یکی از قدیمی های عرصه واردات خودرو است.

حالا این شرکت نماینده کیا کره جنوبی است.شرکتی که سابقه همکاری گسترده ای با آن داشته و با حساسیت ها و استانداردهایش نیز آشنا است.از طرفی آنها کاملا با سابقه و جایگاه کیا در ایران نیز آشنا هستند.یعنی می دانند که این برند کره ای با سبک و سیاقی در دل علاقمندانش جا دارد.می داند که سطح توقع و انتظار مردم از این خودرو چیست .در عین حال می خواهد که کوشا خودرو را به عنوان یک فعال مورد اعتماد و کاربلد نیز معرفی کند.

بر اساس همین تجربه این شرکت پیش از اینکه اولین محموله اش به کشور برسد،برنامه وسیعی  برای توسعه و ایجاد شبکه نمایندگی ها وعاملیت های خود در سراسر کشور تدوین و به سرعت نیز آن را اجرایی کرد.

به نحوی که هم اکنون این شرکت در ۱۷ استان کشور ۲۵ عاملیت دارد.یعنی در حالی که هنوز محصولات برند کیا که توسط کوشا خودرو وارد می شوند،وارد خیابان ها نشده است،این شرکت برنامه های توسعه ای خود را با سرعت زیادی پیش برده است.

با این حال طی ماه های اخیر مسائل و مشکلاتی که پیش روی واردکنندگان قرار گرفته است،باعث کند شدن سرعت آنها شده است.البته این یک بخش ماجرا است و سوی دیگرش به رابطه این شرکت و عاملیت ها مرتبط می شود.

بر اساس بخش نامه سازمان حمایت،هیچ یک از شرکت ها اجازه فروش توسط عاملیت ها را نداشته و صرفا عرضه باید از طریق سامانه یکپارچه و با قیمت های مصوب شورای رقابت انجام شود.

در این وضعیت عاملیت ها در عمل نمی توانند کار خاصی انجام بدهند،یعنی به رغم صرف هزینه برای کسب استنانداردها،صرفا باید به امور خدماتی بسنده کنند.مساله ای که نمی تواند از نظر اقتصادی برای آنها توجیه داشته باشد.

در این شرایط کوشا خودرو نیز برای اینکه بتواند اهداف توسعه ای شبکه نمایندگی ها و عاملیت های خود را طبق برنامه پیش ببرد با چالش مواجه شده است. ضمن اینکه آنها اصرار دارند که عاملیت ها فقط باید در حوزه برند کیا فعالیت کنند.

این مساله البته تنها مختص این شرکت نیست و سایر واردکنندگان و حتی تولید کنندگان داخلی نیز با این مساله روبرو هستند.

در این شرایط از یک سو سرمایه گذاری ها و هزینه ها بلااستفاده افتاده اند و از سوی دیگر با توجه به کاهش عاملیت ها،خریداران خودروهای وارداتی با مشکل مواجه خواهند شد.

در واقع غیر از مشکلاتی نظیر کمبود ارز،طولانی شدن فرایند ترخیص و قیمت گذاری ،حالا این بخش از فعالان بازار که از قضا جزء پیشگامان واردات نیز بوده اند،با مشکلات و چالش هایی جدی در شبکه نمایندگی ها و عاملیت های خود مواجه شده اند.

البته قانونگذار خواسته است تا با این اقدام یعنی ممنوعیت فروش توسط عاملیت ها،به زغم خود مانع از بازارسازی احتمالی و اجحاف در حق خریداران و مصرف کنندگان شود،اما به نظر می رسد که دیدگاهشان جامع نبوده است و پس از عرضه،باعث سرگردانی و فشار و افزایش هزینه برای خریداران خواهد شد.

۳ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.