تولید چه مدل هایی از پژو پارس متوقف شده است؟

توقف تولید پژو پارس
توقف تولید پژو پارس

پژو پارس را بی تردید می بایست موفق ترین فیس لیفت ایرانی – فرانسوی از پژو ۴۰۵ بر مبنای ۴۰۶ دانست، که به عضوی نامیرا در صنعت خودروی ایران مبدل شده است و بیش از دو دهه در خیابان ها و جاده های شهرهای کشور حضوری فعال دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

شاید در اواخر دهه هفتاد، که بحث جایگزینی ۴۰۵ با ۴۰۶ و یا ارائه یک نسخه جدید از ۴۰۵ برای بازار ایران مطرح بود، هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که این محصول بتواند تا این حد موفق عمل کند. البته موفقیت این محصول بی شک در سال های گذشته با سودجویی و سوءاستفاده شرکت تولیدکننده همراه بوده است، چراکه هر خودرویی هر چه‌قدر هم موفق و خوش رخ و…، زمانی باید به پایان حیات خود برسد و نسخه های جدید جایگزین آن شود، اما ایران خودرویی ها چنان به پارس و آمار تقاضای آن دلبسته اند که حاضر نیستند این گاو شیرده را از خطوط خود کنار بگذارند. این دلبستگی به حدی بود که حتا اخیراً تصاویری از نسخه بهینه پارس منتشر شد، که ای کاش هیچ گاه و با هیچ بهانه ای به تولید نرسد، چراکه در همه جوانب، یک عقب‌گرد محض، محسوب می شود.

مدیران 777 مدیران 777

در ادامه، می پردازیم به مدل هایی از پارس که تولیدشان متوقف شده است.

پژو پارس اتوماتیک

کابین پژو پارس اتوماتیک
کابین پژو پارس اتوماتیک

این مدل از پژو پارس از موتور TU5 بهره می گرفت و گیربکس آن هم اتومات ۴ سرعته AL4 بود. نصب گیربکس اتوماتیک روی پژو پارس، که همواره به عنوان خودروی لوکس برای قشر متوسط جامعه محسوب می شده است، اگرچه فکر درست و درخور توجهی بود، اما AL4 چندان که باید و شاید نتوانست رضایت مشتریان این خودرو را جلب کند و این خودرو به حاشیه بازار رانده شد. توان موتور این خودرو ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور آن ۱۴۲ نیوتن متر بود. حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن هم طبق کاتالوگ ۱۵ ثانیه اعلام می شد.

پژو پارس ELX

پژو پارس ELX
پژو پارس ELX

پژو پارس ELX نسل اول را باید محبوب ترین مدل این خودرو دانست، که با موتور ارتقایافته XU7J4P یا به عبارت ساده تر، L4، عرضه می شد. این مدل از پارس به موتور زانتیایی معروف بود. پیشرانه مذکور با حجم دقیق ۱۷۶۱ سی سی از نوع چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ بود و قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور. گیربکس ۵ دنده BE3 هم وظیفه انتقال قدرت را در این مدل برعهده داشت. شتاب این خودرو در کاتالوگ ۹ ثانیه و حداکثر سرعت و مصرف سوخت ترکیبی آن هم به ترتیب، ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت و ۸.۱ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده بود.

پژو پارس سال

توقف تولید پژو پارس
توقف تولید پژو پارس

این مدل هم با موتور XU7 با ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور از خط تولید کنار رفته است. پیشرانه ۸ سوپاپ این خودرو یکی از دلایل کنار رفتن آن از خط محسوب می شود. شتاب ۱۱ ثانیه ای و مصرف ترکیبی ۹.۱ لیتری هم از دیگر مشخصات پارس سال با موتور XU7 به حساب می آیند.

پژو پارس دوگانه سوز

توقف تولید پژو پارس
توقف تولید پژو پارس

پژو پارس دوگانه سوز هم از همان پیشرانه XU7 موسوم به L3 بهره می گرفت. قدرت خروجی پیشرانه در حالت گاز از ۱۰۰ به ۸۳ اسب بخار و گشتاور آن هم از ۱۵۳ به ۱۳۵ نیوتن متر کاهش می یافت و به واقع عملکرد لازم را ارائه نمی کرد. ضمن این که، خریداران پژو پارس، چندان مایل به دیدن یک سوراخ اضافی در گلگیر عقب خودرویشان نبودند و روی خوشی به نسخه گازسوز نشان نمی دادند. مصرف گاز این خودرو در شهر، جاده و ترکیبی طبق اعلام رسمی کارخانه به ترتیب برابر با ۱۴.۷۸، ۶.۶۹ و ۹.۶۹ لیتر بود و شتاب صفر تا صد آن ۱۳.۸ ثانیه اعلام می شد.

پژو پارس ELX با موتور XUM

توقف تولید پژو پارس
توقف تولید پژو پارس

ایران خودرویی ها که محبوبیت پارس ELX را دیده بودند و از طرفی دست‌شان از پیشرانه L4 کوتاه شده بود، در اقدامی جدید، حجم پیشرانه XU7 را به ۲ لیتر افزایش دادند و آن را XUM نامیدند؛ پیشرانه ای ۸ سوپاپ که حجم دقیق ۱۹۰۵ سی سی را ارائه می کرد و حداکثر قدرت و گشتاور آن هم به ترتیب، ۱۰۵ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر بود. شتاب صفر تا صد این مدل ۱۰.۹ ثانیه، گیربکس آن از نوع ۵ دنده دستی BE3 و مصرف ترکیبی اش هم ۸.۶ لیتر در صد کیلومتر بود.

سخن پایانی

پژو پارس ELX با موتور XUM
پژو پارس ELX با موتور XUM

در پایان باید گفت، به نظر می رسد زمان بازنشستگی کامل پژو پارس فرارسیده است، در حالی که، در آن سوی مرزها و در جایی نه چندان دور، همچون کشور ترکیه، مردم می توانند به‌روزترین مدل های کمپانی پژو یا هر کمپانی اروپایی، آسیایی و آمریکایی دیگری را در اختیار داشته باشند، این جا محصولی سال‌خورده همچون پژو پارس با قیمت های عجیب و کیفیتی تأسف بار در حال فروش است و جالب آن که مردم نیز القاب و عناوینی همچون سلطان و… را به آن اعطا می کنند؛ شاید به راستی، «از ماست که بر ماست».

پژو پارس ELX چه مشخصاتی دارد؟

پژو پارس ELX نسل اول را باید محبوب ترین مدل این خودرو دانست، که با موتور ارتقایافته XU7J4P یا به عبارت ساده تر، L4، عرضه می شد. این مدل از پارس به موتور زانتیایی معروف بود. پیشرانه مذکور با حجم دقیق ۱۷۶۱ سی سی از نوع چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ بود و قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور. گیربکس ۵ دنده BE3 هم وظیفه انتقال قدرت را در این مدل برعهده داشت. شتاب این خودرو در کاتالوگ ۹ ثانیه و حداکثر سرعت و مصرف سوخت ترکیبی آن هم به ترتیب ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت و ۸.۱ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده بود.

پژو پارس ELX با موتور XUM چه مشخصاتی دارد؟

ایران خودرویی ها که محبوبیت پارس ELX را دیده بودند و از طرفی دست‌شان از پیشرانه L4 کوتاه شده بود، در اقدامی جدید، حجم پیشرانه XU7 را به ۲ لیتر افزایش دادند و آن را XUM نامیدند. پیشرانه ای ۸ سوپاپ که حجم دقیق ۱۹۰۵ سی سی را ارائه می کرد و حداکثر قدرت و گشتاور آن هم به ترتیب، ۱۰۵ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر بود. شتاب صفر تا صد این مدل ۱۰.۹ ثانیه، گیربکس آن از نوع ۵ دنده دستی BE3 و مصرف ترکیبی اش هم ۸.۶ لیتر در صد کیلومتر بود.

پژو پارس دوگانه سوز چه مشخصاتی دارد؟

پژو پارس دوگانه سوز هم از همان پیشرانه XU7 موسوم به L3 بهره می گرفت. قدرت خروجی پیشرانه در حالت گاز از ۱۰۰ به ۸۳ اسب بخار و گشتاور آن هم از ۱۵۳ به ۱۳۵ نیوتن متر کاهش می یافت و به واقع عملکرد لازم را ارائه نمی کرد.

۴ امتیاز از ۱۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.