آماربازی در وزارت صمت

آمار وزارت صمت
آمار وزارت صمت

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، در حالی از افزایش ۴۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری خبر داد که به نظر می رسد باز هم شاهد آمار بازی در وزارت صمت شده ایم.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، عبدالله توکلی لاهیجانی گفته است: «برآورد می‌شود تا پایان سال به تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه برسیم که افزایش تولید ۴۰ درصدی محقق خواهد شد و عملاً تثبیت جریان تولید در کشور اتفاق افتاده است.» وی با اشاره به رشد تولید خودرو اظهار کرده است: ‌«از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ هر سال کم تر از یک میلیون دستگاه و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌شد که ۲۰ درصد آن هم خودروهای ناقص بود، اما امسال از این بحران کاهش تولید خودرو عبور کردیم.»

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

هر چند به گفته مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، تولید خودرو در کشور نسبت به سال های ۹۷ تا ۱۴۰۰ با رشد ۴۰ درصدی همراه بوده است، اما به نظر می رسد وی برای پررنگ نشان دادن عملکرد وزارتخانه متبوعش، برخی نکات را نادیده گرفته است. در واقع، طی سال های مورد اشاره وی، بازار و صنعت خودروسازی از یک سو، درگیر ممنوعیت واردات شد و از سوی دیگر، به طور مستقیم با تحریم های یک‌جانبه همراه شد. این تحریم باعث شد غیر از یکی دو مورد، سایر شرکای خودروسازان به سرعت از کشور خارج شده و پس از خالی شدن انبارها، تولید به شدت با مشکل مواجه شوند.

در این میان، گستردگی کرونا نیز تأثیرگذاری بالایی داشت. بنابراین در این شرایط، تولید همین میزان خودرویی که وی اعلام کرده است را نمی توان نادیده گرفت. آن هم در شرایطی که هنوز خودروسازان چندان که باید و شاید راه دور زدن تحریم ها را یاد نگرفته بودند و نرخ ارز نیز به عنوان عامل مخرب دیگر در این مسیر بیداد می کرد. بنابراین اگر در شرایط فعلی، خودروسازان توانسته اند از مرز یک میلیون دستگاه عبور کنند و به زعم وی، ۴۰ درصد افزایش تولید داشته باشند، باید قدردان زیرساخت هایی باشند که طی سال های تحریم و کرونا فراهم شده است، اما نکته دیگری که وی به آن اشاره نکرده است همین بحث ناتمام آماربازی با خودروهای ناقص است. هر چند در تعداد این خودروها اعداد و ارقام متفاوت اعم از ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار دستگاه ذکر می شود، اما گویا ۱۵۰ هزار خودروی ناقص مانده کف پارکینگ ها از تمام روایات معتبرتر است.

نکته جالب این است که این خودروها یک بار در آمار تولید سال ۱۴۰۰ آمده اند و یک بار نیز در آمار تولید ۱۴۰۱ مجدداً قرار گرفته اند. در واقع، اگر بخواهیم آمار دقیق تولید خودرو را بدانیم، باید این تعداد را از میزانی که وی اعلام کرده است کم کنیم. بنابراین به نظر می رسد تولید یک میلیون و ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو صحیح تر و درست باشد. البته افزایش تیراژ تولید، صفر شدن خودروهای ناقص، افزایش تنوع، سرعت تحویل و رکورد ۱۰۰ درصدی عبور مستقیم، نشانه های خوبی به شمار می آیند. با این حال، به جای پرداختن به این نوع دستاوردها و آمارها که بارها و بارها از تریبون های مختلف بیان شده است، وزارت صمت باید یک به پرسش اصلی و اساسی پاسخ بدهد، چرا نتوانسته اند به تولید وعده وزیر صمت دست پیدا کنند؟ یعنی باید بگویند چرا وعده تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاهی وزیر صمت محقق نشده است. یعنی ۲۵۰ هزار دستگاه کم تر از آن چه گفته بود، خودرو تولید شده است. مسئله اصلی این است.

به بیان ساده، اگر میزان تولید به هر اندازه که می گویند افزایش پیدا کرده، باید می شده است، یعنی این خبر اهمیت چندان زیادی نخواهد داشت. نکته این است که چرا ۲۵۰ هزار دستگاه کم تر از وعده و قول وزیر تولید شده است. مسئله اصلی این است. به بیان دیگر، وزارت صمت به جای این که به دنبال تهیه خوراک تبلیغاتی برای خودش باشد، باید مشکلات صنعت را شناسایی و آن را برطرف کند، اما به نظر می رسد در حال حاضر آن ها در نقش فروشنده خودرو فرو رفته و بسیار هم این نقش را جدی گرفته اند. از یک سو، طرح پیش فروش خودروهای وارداتی با محوریت چینی ها را پیش برده اند و از سوی دیگر، طرح فروش یکپارچه را آغاز کرده اند. همه نیز برای این که این طرح و خوبی های آن را به نام خود ثبت کنند، پیش قدم شده اند، اما کسی توضیح نمی دهد دلایلی که مانع از تولید ۱میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاهی شده است چیست؟ آیا این عوامل شناسایی شده اند؟ آیا راهکاری برای برطرف کردن آن تدارک دیده اند؟ آیا این عوامل و مسائل به سال آینده هم منتقل خواهد شد؟ آیا می توانند به وعده تولید ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاهی برسند؟

با توجه به این موارد بهتر است که کار تبلیغات میزان تولید را به شرکت های خودروساز بسپارند و وزارت صمت به وظیفه اصلی اش، یعنی تسهل زمینه های تولید بپردازد. سال آینده از خودروهای ناقص برای آماربازی و آمارسازی خبری نخواهد بود.

۱.۴ امتیاز از ۲۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.