مشخصات سایپا آریا چگونه خواهد بود؟ + تصاویر

مشخصات سایپا آریا
مشخصات سایپا آریا

از اواخر هفته گذشته تولید نمونه های اولیه سایپا آریا در تهران آغاز شده و مشخصات اولین کراس اوور ایرانی هم تعیین گردیده است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، آریا که در زمان رونمایی SP100 کراس اوور نام داشت، در جایگاه کراس اوورهای متوسط و شهری قرار می گیرد. این خودرو بر روی پلتفرم SP100 توسعه پیدا کرده و در رده محصولات C شناخته می شود. همچنین با توجه به مگا پلتفرم بودن SP100، شاهد هستیم که اجزای مشترک بسیاری میان شاهین و آریا وجود دارد و برخی هم اولین کراس اوور ایرانی را در جایگاه یک هاچ بک کراس معرفی می کنند. حال آن طور که گفته می شود، تولید نسخه های آزمایشی آریا در خط تولید خانواده SP100 سایپا آغاز شده و قرار است تا در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۰، تولید انبوه این خودروی جدید در کارخانه تهران سایپا شروع شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

حتماً بخوانید: سایپا آریا اولین کراس اوور از مگاپلت‌فرم ایرانی وارد خط تولید شد

با توجه به سیاست های کاری شرکت سایپا، بدیهی است که آریا با تیپ های مختلف به بازار عرضه خواهد شد. آن طور که گفته می شود، این کراس اوور هم مانند شاهین فعلاً در نسخه دنده ای وارد بازار می شود و در نیمه اول سال آینده با سایپا آریا G در بازار طرف خواهیم بود. این تیپ از محصولات سایپا به عنوان نسخه نیمه فول و دنده ای یک خودرو به حساب می آید و در حال حاضر هم شاهین در تیپ G وارد خط تولید این خودروساز شده است.

مشخصات فنی سایپا آریا دنده ای
مشخصات فنی سایپا آریا دنده ای

مشخصات فنی سایپا آریا در تیپ G

در بحث مشخصات فنی سایپا آریا G گفته می شود که این خودرو هم به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژر ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ مجهز خواهد بود. این پیشرانه که بر روی شاهین G هم نصب شده است، ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر تولید می کند و استاندارد آلایندگی یورو ۵ در آن دیده می شود. همچنین توان این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی ۵F18 به چرخ های جلوی سایپا آریا G منتقل می شود.

البته قرار است تا در آینده نزدیک نسل جدید پیشرانه های سایپا با فناوری ۱۶ سوپاپ ( در نسخه ۴ سیلندر ) و ۱۲ سوپاپ ( در نسخه ۳ سیلندر )، زمان بندی دوگانه و متغییر سوپاپ ها، توربو شارژر، پمپ روغن متغییر و… بر روی این خودرو نصب شود که این امکان را فراهم می کند تا آریا قدرتی نزدیک به ۱۵۵ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۵ نیوتن متر داشته باشد. در سایپا شاهین G از رینگ های ۱۵ اینچی آلومینیومی استفاده شده است. اما با توجه به آنچه که در نمایشگاه قطعات خودروی تهران ۱۳۹۹ دیده می شد، سایپا برنامه دارد تا اولین کراس اوور خود را با رینگ ۱۷ اینچی وارد بازار کند.

حتماً ببینید و بخوانید: ویدیوی تست و بررسی سایپا شاهین دنده ای به همراه متن و تست شتاب و سنجش نفوذ صدا به کابین

کابین سایپا آریا G دنده ای
کابین سایپا آریا G دنده ای

ویژگی های رفاهی و ایمنی سایپا آریا در تیپ G

در بحث مشخصات ایمنی سایپا آریا G می توان گفت که این خودروی کراس اوور شهری به دو کیسه هوای SRS، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، ترمز ABS، EBD و BAS مجهز است. در نسخه های اتوماتیک آریا قرار است تا سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، سامانه مدریت حرکت در سراشیبی و… نیز بر روی این عضو از خانواده SP100 نصب شود.

امکانات رفاهی سایپا آریا دنده ای در تیپ G شبیه به شاهین فعلی است و سانروف، تریم داخلی چرم مصنوعی، غربیلک فرمان چرمی با کنترل سیستم صوتی، فرمان کمکی برقی، سنسور باد تایرها، تهویه اتوماتیک، آینه های تاشو برقی، استارت دکمه ای، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، کاور رکاب، صندلی های تاشو عقب، صندلی های دستی جلو، نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره ای، بلوتوث، دوربین و سنسور پارک عقب، باربند تزئینی، سامانه نمایش و راهنمای تعویض دنده GSI، سامانه BCM و… در آن دیده می شود.

آن طور که گفته می شود، هنوز سایپا آریا وارد تست های میدانی بلند مدت نشده است و در حال حاضر فرایندهای نهایی مهندسی محصول و تعیین مشخصات را طی می کند. برای همین قیمت مشخصی برای تیپ G این کراس اوور شهری گفته نشده و صرفاً با توجه به اختلاف قیمت محصولات مختلف خانواده X200، این احتمال داده می شود که در خانواده SP100 هم چنین رویکردی وجود داشته باشد و سایپا آریا G حدود ۲۰ درصد از شاهین G گران تر قیمت گذاری شود.

سایپا آریا در چه زمانی وارد بازار می شود؟
در بهمن ۱۳۹۹ تولید آزمایشی آریا در کارخانه تهران سایپا آغاز شد. مدیران این شرکت می گویند که در نیمه اول سال ۱۴۰۰ عرضه اولین کراس اوور ملی این شرکت آغاز خواهد شد.
آریا با چه تیپ و مشخصاتی وارد بازار خواهد شد؟
قرار است تا در ابتدا سایپا آریا در تیپ G و با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژر ۱۱۰ اسب بخار و ۱۶۵ نیوتن متر به بازار بیاید و جعبه دنده ۵ سرعته دستی ۵F18 توان را به چرخ های جلوی این کراس اوور برساند.
امکانات و مشخصات سایپا آریا G چگونه است؟
دو کیسه هوای SRS، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، ABS، EBD، BAS، سانروف، تریم داخلی چرم مصنوعی، غربیلک فرمان چرمی با کنترل سیستم صوتی، فرمان کمکی برقی، سنسور باد تایرها، تهویه اتوماتیک، آینه های تاشو برقی، استارت دکمه ای، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، کاور رکاب، صندلی های تاشو عقب، صندلی های دستی جلو، نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره ای، بلوتوث، دوربین و سنسور پارک عقب، باربند تزئینی، سامانه نمایش و راهنمای تعویض دنده GSI، سامانه BCM و… از جمله مشخصات ایمنی و رفاهی سایپا آریا در تیپ G است.
قیمت سایپا آریا چقدر خواهد بود؟
هنوز قیمت رسمی برای این کراس اوور ملی اعلام نشده است. اما این احتمال وجود دارد تا تیپ G و دنده ای آریا حدود ۲۰ درصد از سایپا شاهین گران تر باشد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.