عوارض جاده ای گزاف، بدون بهبود خدمات

عوارض جاده ای
عوارض جاده ای

اخیراً اخباری مبنی بر افزایش عوارض جاده ای بزرگراه تهران-شمال منتشر شد که بلافاصله توسط مسئولان امر، مورد تکذیب قرار گرفت. این در حالی است که عوارض آزادراهی در سال های اخیر چندین بار افزایش داشته و با این وجود، خدمات جاده ای نه تنها بهبود نیافته، بلکه دچار افول نیز شده است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش اسب بخار، عوارض جاده ای هزینه‌ای‌ست که رانندگان طی عبور از مسیری خاص برای نگهداری و به‌سازی آن مسیر پرداخت می کنند، اما در ایران، سال ها شاهد آن بوده ایم که این بخش درآمدزایی داشته، اما موضوع نگهداری صحیح و به‌سازی جاده ها مغفول مانده است.
احتمالاً جاده های مختلفی در کشور وجود دارند که از وضعیت نامطلوبی برخوردارند و نگاه به بزرگراه های اطراف تهران می تواند مشتی از این خروار باشد؛ با این نکته که هزینه ای که دولت برای استان تهران و شهرستان های اطراف آن می کند، بسیار بیش تر از سایر مناطق کشور است.
برای مثال، بزرگراه تهران-پردیس، که حتا از یک سیستم روشنایی مناسب نیز برخوردار نیست، و یا بزرگراه تهران-ساوه، که تقریباً به یک بی‌راهه تبدیل شده است و همچنان روزانه مبلغ قابل توجهی عوارض جاده ای را برای بهره‌برداران به همراه دارد، و این در شرایطی است که نوسازی و به‌سازی این راه ها تا حدودی به فراموشی سپرده شده است. در کنار این بزرگراه ها، یکی از بیش ترین عوارض جاده ای به بزرگراه تهران-شمال مربوط می شود که در سال های اخیر بارها شاهد بسته شدن آن به دلایل مختلف بوده ایم.
پیدا کردن چنین نمونه هایی در استان پایتخت کشور دشوار نیست و در سایر استان ها حتا ممکن است شدت مسئله بیش تر نیز باشد، چراکه احتمالاً بودجه های مربوط به به‌سازی و نگهداری از راه ها در سایر مناطق کشور نسبت به پایتخت کم تر است. این در حالی است که عوارض جاده ای برای اکثر مسیرها به صورت مرتب دریافت می شود و نکته جالب تر آن که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، که متولی راه های بین شهری است، هر ساله علاوه بر بودجه مستقیم، قیر را به صورت رایگان از وزارت نفت دریافت می کند و با این حال، همچنان شاهدیم وضعی اسفناک بر بسیاری از جاده های کشور حاکم است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

نکته ای که در این بین باید بیش از دیگر مسائل در نظر گرفته شود، این است که عدم به‌سازی و بهبود کیفی جاده ها، تأثیر قابل توجهی در تصادف های جاده ای دارد. آمارهای دقیقی برای نقش جاده ها در تصادف ها وجود ندارد، اما بدون شک تأثیرگذاری این بخش در تصادف ها رقمی قابل توجه خواهد بود.
با این وجود، اگر درآمدها و بودجه های موجود به صورت درست و در راستای به‌سازی راه ها هزینه می شد، اکنون شاهد آن بودیم که بخشی از تصادف های جاده ای کاهش یافته و یا این که از شدت این حوادث کم شده است. برای مثال، بارها شاهد آن بوده ایم که چاله های موجود در جاده ها موجب آسیب به لاستیک خودروها شده و منجر به تصادف شده است. همین مسئله، ضرورت به‌سازی جاده ها را دوچندان می کند و به نظر می رسد باید نهادی ناظر، موضوع هزینه‌کرد درآمدها و بودجه های راه ها را در زمینه به‌سازی پیگیری کند، چراکه اگر این ارقام در زمینه بهینه سازی راه ها هزینه شود، می توانیم امیدوار باشیم بخشی از کمبودها و کاستی های جاده ای جبران شود. مسئله ای که می تواند منجر به افت حوادث جاده ای شود و یا این که حداقل از شدت آسیب ها بکاهد.

در نتیجه به نظر می رسد، بهتر است ابتدا سازوکار هزینه‌کرد عوارض جاده ای برای مردم روشن شود و پس از آن نسبت به افزایش پی در پی این عوارض اقدام شود، چراکه مردم به عنوان پرداخت کنندگان این هزینه انتظار دارند در قبال عوارضی که پرداخت می کنند، خدماتی مطلوب نیز دریافت کنند که ساده ترین آن، سالم بودن سطح مسیری است که با خودرو طی می کنند، مسیرهایی که به دلیل نقص های فراوان، در کنار ایجاد تصادف، هزینه هایی گزاف را برای تعمیر و نگهداری خودروها به صاحبان‌شان تحمیل می کنند، هزینه هایی از قبیل تعمیرات سیستم تعلیق، جلوبندی، چرخ ها و فرمان خودرو که تردد در جاده های ناسالم آن را بسیار افزایش می دهد.

۴ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.