رسوب 200 میلیون یورویی مواد اولیه قطعه سازان خودرو در گمرک

مشکلات قطعه سازان و رسوب 200 میلیون یورویی مواد اولیه در گمرک
مشکلات قطعه سازان خودرو و رسوب ۲۰۰ میلیون یورویی مواد اولیه در گمرک

در حالی که وزیر صمت در اعلام کرده است خودروسازان از هفته آینده روزانه ۷۰۰ دستگاه خودرو بیشتر تولید خواهند کرد، نائب رئیس انجمن قطعه سازان تهران از رسوب ۲۰۰ میلیون یورویی مواد اولیه در گمرک خبر داد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، جلالی با اشاره به اینکه هم اکنون قطعه سازان با مشکلات زیادی مواجه هستند ادامه داد: « سازمان‌هایی مثل گمرک و سایر ارگان ها همکاری لازم را ندارند. در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیون یورو مواد اولیه در گمرک مانده است، اما برای ترخیص به مشکل برخورده ایم. این در حالی است گمرک که بخشی از دولت به شمار می آید و  باید راهکاری برای ترخیص این مواد اولیه مدنظر قرار دهد تا تکلیف ۱۵۰ هزار خودرو مانده در پارکینگ خودروسازها مشخص شده و تجاری شوند. بخش دیگر مشکلات و بحران مالی شدید قطعه‌سازان که واقعا در تنگنای مالی هستند ».

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

این فعال قطعه ساز تاکید کرد: « در این شرایط برای رسیدن به اهداف مد نظر نظر وزیر صمت باید کار باید به صورت تیمی انجام بگیرد. اگر این روند طی شود تا سال ۱۴۰۴ به تیراژ ۳ میلیون خودرو در سال خواهیم رسید، به شرط این که زیرساخت‌های لازم فراهم شود ».

عضو انجمن قطعه سازان تهران ادامه داد: « اوایل دهه ۹۰ برای تولید ۳ میلیون خودرو برنامه ریزی شد. آن زمان تیراژ ۶۰۰ هزار دستگاه بود. اما ظرف یک سال و نیم تیراژ به ۱ میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه رسید. این نشان دهنده توان و ظرفیت قطعه سازان است. ولی بعضاً عنوان می شود که مشکل از قطعه سازان است؛ در حالی که جای دیگر است. هر چند در به وجود آمدن شرایط فعلی تحریم بی تاثیر نیست اما بیشتر مشکلات به تحریم های داخلی مرتبط می شود ».

مشکلات قطعه سازان و رسوب 200 میلیون یورویی مواد اولیه در گمرک
مشکلات قطعه سازان خودرو و رسوب ۲۰۰ میلیون یورویی مواد اولیه در گمرک

جلالی اضافه کرد: « به بیان دیگر ۷۰ درصد مشکل فعلی قطعه سازان به تحریم های داخلی ارتباط دارد. این در حالی است که قطعه سازان پیرو میثاق نامه ای که با ایران خودرو امضا کردند، تمام قد پای کار ایستادند. قطعه سازان نشان دادند که می توانیم بحران را مدیرت کنیم؛ اما نگرانی ما از آینده و عدم تعریف چشم انداز است. نمی دانیم تکلیف محصولات جدید، تنوع و تیراژ و مشکلات مالی چه می شود؟ چرا که دیگر نمی توانیم مانند گذشته خرید کنیم. توان مالی به شدت کاهش یافته است. نمی توانیم تولید را متوقف کنیم و از سوی دیگر با هزینه های جاری نیز مواجه هستیم. پرداخت خودروسازان مانند سنوات قبل نیست و با آن ها چالش داریم. خودروساز نیز مشکل دارد و ریشه آن در قیمت گذاری دستوری است ».

خرید مواد اولیه با قیمت آزاد توسط قطعه سازان خودرو

جلالی در مورد خرید مواد اولیه برای ساخت قطعه آن هم با قیمت آزاد توضیح داد: « این در حالی است که تمام مواد اولیه و نهاده های تولید بر اساس قیمت بازار باید تهیه شوند. در همین حال برخی قطعه سازان توان خرید در تناژ بالا را ندارند و باید از واسطه ها خرید کنند که آن ها نیز واقعا با بی انصافی مواجه می شوند. پرداخت ها برای خرید مواد اولیه نقدی شده است، قیمت ها بی رویه افزایش یافته و قیمت ها نیز همچنان دستوری است و خودروساز پولی ندارد که به قطعه سازان پرداخت کند. این وضعیت یک تدبیر ویژه می طلبد و با روش فعلی آینده روشنی را نمی بینم. باید فضا و شرایط برای ارائه کار خوب فراهم باشد. در همین شرایط نیز اگر وزنه هایی که به پای قطعه سازان بسته شده است را بردارند، بدون تردید شرایط متفاوت خواهد شد ».

مشکلات قطعه سازان و رسوب 200 میلیون یورویی مواد اولیه در گمرک
مشکلات قطعه سازان خودرو و رسوب ۲۰۰ میلیون یورویی مواد اولیه در گمرک

مشکلات ناشی از قیمت گذاری دستوری برای صنعت و قطعه سازان خودرو

عضو دیگر انجمن قطعه سازان تهران نیز تاکید کرد: « مشکلات و اثر گذاری تحریم داخلی و بحران نقدینگی بدتر از موضوعات دیگری است که به آن ها دچار هستیم. در این وضعیت دولت و مجلس باید حمایت کنند. در تمام دنیا صنعت خودرو سازی لوکوموتیو کشنده سایر صنایع هستند، اما در وضعیت اقتصادی فعلی به شدت با مشکل مواجه شده اند ».

طیبی تصریح کرد: « مشکلات به وجود آمده ناشی از قیمت گذاری دستوری است که باید برداشته شود. در واقع همان طور که فولاد، مس، مواد پتروشیمی و پلیمرها به قیمت فوب خلیج فارس نرخ گذاری می شوند، چرا خودرو به عنوان محصول نهایی و محصولی که مصرف عام دارد، باید به صورت دستوری قیمت گذاری شود؟ »

مشکلات قطعه سازان و رسوب 200 میلیون یورویی مواد اولیه در گمرک
مشکلات قطعه سازان خودرو و رسوب ۲۰۰ میلیون یورویی مواد اولیه در گمرک

توان تولید ۳ میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو

در نشست روز گذشته اعلام شد: « قطعه سازان توان تولید برای ۳میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه را دارند. به شرطی که نقدینگی ایجاد شود و دولت هم حمایت کند و موانع گمرکی برداشته شوند. چرا که سرمایه های زیادی در گمرک می ماند و به جای اینکه با تولید محصول به چرخه اقتصاد بازگردند، خاک می خوردند ».

مشکل مالی قطعه سازان خودرو و واردات خودروساز

عضو دیگر انجمن قطعه سازان تهران نیز با اشاره به اینکه خودروساز بیش از ۷۰ درصد بدهی خود را از طریق خرید دین و یا معرفی به بانک تسویه می کند، اضافه کرد: « در حال حاضر دیگر شرایط خرید دین وجود ندارد و ظرف یک یا دوماه با ادامه وضعیت فعلی تیراژ کاهش پیدا می کند. اما خودروساز قطعه می خواهد. بنابراین اعلام بحران کرده و اقدام به واردات قطعات مورد نیاز می کند. این در حالی است که تولید کننده داخلی بنا بر مشکلات مالی نتوانسته است تولید کند. در واقع الان در میانه بحران هستیم و اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند، کار متوقف می شود ».

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: علیرضا پاداش / اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.