فوری / پیشنهاد جدید سایک و ام جی به آذویکو برای بازگشت به ایران

سایک موتور ام جی آذویکو
سایک موتور ام جی آذویکو

اولین واکنش خودرویی به قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین رصد شد. در حالی که پیش تر سایک موتورز و ام جی چین اعلام کرده بود تا زمان لغو تحریم ها با ایران همکاری نخواهد کرد، اما برخی شنیده ها از ارسال نامه این شرکت به آذویکو برای همکاری مجدد خبر می دهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، پس از انعقاد قرارداد همکاری اقتصادی ۲۵ ساله میان ایران و چین برخی شنیده ها از تمایل همکاری مجدد سایک موتورز چین با گروه صنعت خودرو آذربایجان خبر می دهد که در قالب ارسال یک نامه عنوان شده است. این نامه در حالی ارسال شده است که به خاطر تحریم ها، علاوه بر آذویکو بسیاری از حواله داران ام جی ۳۶۰ از قطع همکاری این شرکت زیان بسیاری دیده اند.
آذویکو در حالی شاهد قطع همکاری سایک موتورز بود که پیرو قرارداد همکاری این دو شرکت برای تولید ام جی ۳۶۰ کمی بیش از ۶ هزار دستگاه از این خودرو پیش فروش کرده بود. علاوه بر این به گفته مدیران این شرکت، آذویکو برای تولید این خودرو و دریافت قطعات مورد توافق، در مرحله اول برای ۳۵۰۰ دستگاه پول به حساب سایک موتورز واریز کرده بود. البته مشتریان آذویکو خلاف این نظر را دارند و معتقد هستند که این واریز صورت نگرفته است.
اما با اعمال تحریم صنعت خودرو از سوی آمریکا، سایک موتورز به واسطه شراکت تجاری با جنرال موتورز بلافاصله ایران را ترک کرد. در این میان چون نزدیک به ۸۰۰ دستگاه به سفارش ایران تولید کرده بود، آن ها را تحویل داد و مابقی سفارش ها را در وضعیت معلق گذاشت. از سویی نزدیک به ۳ هزار نفر از حواله داران آذویکو با توجه به وضعیت این شرکت انصراف داده و پول واریزی را دریافت کردند. البته به گفته تعدادی از این مشتریان، در مرحله انصراف هم مشکلاتی برای حواله داران ام جی ۳۶۰ رخ داده است. اما سایر مشتریان خودروی خود را مطالبه می کردند که این به یک مساله بسیار بغرنج تبدیل شد. از یک سو آذویکو باید به تعهدات عمل می کرد و از سوی دیگر سایک موتورز همکاری خود را قطع کرده بود. این مساله باعث بروز تنش میان آذویکو و مشتریان شد. افزایش اعتراضات پای سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و برخی دستگاه های نظارتی را به ماجرا باز کرد.
آذویکو نیز از طریق بخش صادراتی شرکت دانگ فنگ که با شرکت لوکسژن شراکت داشت، به سراغ محصولات این شرکت تایوانی رفت تا بحران پیش رو را از این طریق برطرف کند. در همین راستا شرکت آذویکو به مشتریان خود وعده داد تا به جای محصولات ام جی ۳۶۰، به آن ها با دریافت مابه التفاوت لوکسژن U6 و دانگ فنگ S50 تحویل دهد.
البته این وعده به دلیل تفاوت بسیار زیاد قیمت ثبت نامی ام جی ۳۶۰ با لوکسژن U6 و از سویی محقق نشدن وعده تولید دانگ فنگ S50 نیز چندان کارساز نشد. حتی پیشنهاد خرید ۲ یا ۳ نفره لوکسژن U6 هم نتوانست مشکل را حل کند. به همین منظور برخی از نزدیکان به آذویکو پیشنهاد داده بودند که این شرکت مبلغ دریافتی را به شرکت ایران خودرو بپردازد و به جای آن دنا پلاس توربو اتوماتیک را به مشتریان تحویل دهد. اما در حالی که هنوز این پیشنهاد به تائید و تصویب هیات مدیره این خودروساز نرسیده است، شنیده ها از ارسال نامه سایک موتورز مبنی به در اختیار قراردادن قطعات به آذویکو، پس از عقد قراردادهمکاری بلند مدت میان ایران و چین خبر می دهد.

سایک موتور ام جی آذویکو
سایک موتور ام جی آذویکو

البته نام محصولات پیشنهادی گروه سایک و ام جی مشخص نشده است. زیرا از یک سو تولید و عرضه ام جی ۳۶۰ در بازار جهانی متوقف شده است و از سوی دیگر بنا بر قولی که پیش تر سایک موتورز به آذویکو مشروط به لغو تحریم ها داده بود، نام پنج محصول جدید دیده می شود؛ ام جی ۵ (MG 5)، ام جی زد اس (MG ZS)، ام جی اچ اس (MG HS)، ام جی آی ۶ (MG i6) و ام جی جی اس (MGGS) که در آخرین پیگیری ها اسب بخار احتمال تولید ام جی ۵ (MG 5) و ام جی زی اس (MG ZS) بیشتر است.
با این حال همچنان مشخص نیست که در صورت تائید ارسال نامه از سوی سایک موتورز، واکنش آذویکو چگونه خواهد بود. چرا که از یک سو این شرکت با سایک موتورز قرار دارد و این شرکت در صورت همکاری مجدد، قول محصولات خاصی را به این خودروساز بخش خصوصی داده است و از سوی دیگر آذویکو خط تولید خود را برای تولید لوکسژن تغییر و تطبیق داده است.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.