مردم منتظر ب ام و و بنز نباشند

واردات خودروهای لوکس
واردات خودروهای لوکس

در حالی که بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای لوکس منتظر تعیین تکلیف واردات و خرید خودروهای به روز و لوکس اروپایی بودند، با نهایی شدن آیین نامه واردت به نظر می رسد که چاره ای جز بسنده کردن به خودروهای موجود در بازار ندارند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بنابراین گزارش، پس از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷، راه ورود خودروهایی مانند ب ام و و بنز و سایر برندهای مطرح و لوکس به ایران نیز بسته شد. یعنی در حال حاضر، آخرین مدل‌هایی که از این خودروها وجود دارد در بهترین حالت برای سال ۲۰۱۸ هستند. البته تعداد کمی از تولیدات این سال میلادی وارد کشور شد و بیش تر آن ها برای اواخر سال ۲۰۱۷ هستند. این مسئله باعث شد خودروهایی در این کلاس، به عنوان مثال، سری ۷ ب ام و، با افزایش ارزش ریالی همراه شوند،‌ اما از اواخر سال گذشته و با مطرح‌شدن مجدد از سرگیری واردات از سوی مقامات ارشد وزارت صمت، بسیاری از افرادی که علاقه‌مند به این برندها بودند، تقاضاهای خود را برای به سرانجام رسیدن واردات راکد نگه داشتند و به اصطلاح حبس خرید به وجود آمد.

در این میان، بازار نیز به این موضوع به طور طبیعی واکنش نشان داد و تا حدی حالت رکود گرفت. در سال جاری نیز با پررنگ شدن اخبار مربوط به واردات و طرح شدن واردات خودروهای بالای ۲۵ هزار دلار این مسئله شکل جدی‌تری به خود گرفت، به نحوی که، کم تر کسی به دنبال خرید خودروهای لوکس و آخرین مدل در ایران می رفت. اما به نظر می‌رسد با نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو آب پاکی روی دست آن ها ریخته شد و دیگر نمی‌توانند امیدوار به ورود محصولاتی باشند که ماه ها برای رسیدن آن ها منتظر مانده بودند. در واقع، الزامات و قیود مطرح شده در این آیین نامه از جمله آزاد بودن واردات خودروهای زیر ۲۰ هزار دلار و همچنین انتقال تکنولوژی نشان می دهد که دیگر نباید چشم انتظار خودروهایی مانند ب ام و و امثال آن ها ماند، چراکه از یک سو خودروهای این برند عمدتاً بالای ۲۰ هزار دلار هستند و موضوع انتقال تکنولوژی مطرح است که بعید است اتفاق بیافتد. هر چند پیش از تحریم‌ها قرار بود برندی مانند ب ام و در استان فارس اقدام به تولید کند و در این زمینه نیز برخی مقدمات در حال فراهم شدن بود، اما با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، این مسئله به سرانجام نرسید.

در این میان، طی ماه های گذشته اما هم نمایندگی های برندهای مطرح اروپایی و هم مشتریان این برندها در انتظار بودند که جدیدترین محصولات را وارد و خریداری کنند. با این حال، با نهایی شدن آیین نامه واردات مشخص شد که دیگر نمی توان امیدی به ورود این خودروها به کشور داشت. به عنوان مثال، بنز در ایران شریک تجاری دارد و با اما و اگرهایی شاید بتوانند به نقطه اشتراکی برسند. وضعیت برخی از خودروسازهای کره ای و ژاپنی نیز با برخی تفاوت ها همین گونه است، اما برندی مانند ب ام و به دلیل تحریم ها در حال حاضر فاقد این شرایط است. بنابراین تنها گزینه ممکن برای طرف‌داران این برند بسنده کردن به خودروهای موجود خواهد بود. به بیان ساده، با لحاظ کردن برخی قیود در عمل پرونده واردات خودروهایی مانند ب ام و سری ۷ و یا سری ۵ بسته شده است. به نظر می‌رسد مسئله به نوبه خود موجب افزایش قیمت این خودروها نیز خواهد شد، چراکه هم‌اکنون نیز به ندرت می توان ب ام و صفر و یا خودروهایی در این سطح را پیدا کرد.

در همین حال، مشخص شدن وضعیت واردات باعث خواهد شد بسیاری از افراد که منتظر ورود محصولات جدید بودند، تقاضای خود را آزاد و آن را به بازار منتقل کنند. با افزایش تقاضاها و عرضه محدودی که ممنوعیت ها به آن دامن زده است، باز هم شاهد افزایش قیمت محصولات این نوع برندها خواهیم بود. در این شرایط مثلاً اگر کسی می خواهد از محصولات ب ام و استفاده کند نه تنها چاره ای جز بسنده کردن به خودروهای موجود ندارد، بلکه نباید از زمان نیز غافل شود، چراکه این محدودیت نمی تواند تمام تقاضاها را پاسخ بدهد، زیرا خودروی برابر آن ها دیگر نیست و پیش از تأثیر شدید عدم تعادل عرضه و تقاضا و افزایش قیمت ها به نظر می رسد علاقه‌مندان به این برندهای مطرح آلمانی مانند ب ام و باید در تصمیم گیری های خود سرعت عمل به خرج بدهند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.