مشخصات فنی ایران خودرو تارا تغییر کرد + تصاویر

تغییر مشخصات فنی ایران خودرو تارا
تغییر مشخصات فنی ایران خودرو تارا

در آخرین به روز رسانی انجام شده در وبسایت گروه صنعتی ایران خودرو، مشخصات فنی تارا تغییر کرده و جزئیات جدیدی ذکر شده است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، با مراجعه به وبسایت ایران خودرو و مطالعه بخش مربوط به تارا متوجه می شویم که در اوایل اردیبهشت ۱۴۰۰، این خودروساز صفحه مربوط به محصول جدید خود را به روز رسانی کرده است. بر اساس این به روز رسانی و همچنین اضافه شدن مشخصات رانا پلاس پانوراما ۶ دنده در وبسایت ایران خودرو، مشخص می شود که مهندسان این شرکت تغییرات نرم افزاری را بر روی پیشرانه TU5 پلاس اعمال کرده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پیشرانه TU5 پلاس نسخه ارتقا یافته TU5 بوده و از سویی نمونه بومی سازی شده پیشرانه EC5 گروه PSA هم به حساب می آید. این پیشرانه ۱.۶ لیتری ( ۱۵۸۷ سی سی ) ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ، دارای فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی است و ویژگی هایی چون پمپ روغن متغییر، سیستم پاشش سوخت و جرقه زنی جدید، استاندارد آلایندگی بهبود یافته و… در آن دیده می شود. قبلاً گفته می شد که پیشرانه TU5 پلاس بر روی تارا و رانا پلاس پانوراما ۶ دنده، توان ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید می کند. در جزئیات فنی این پیشرانه بیان شده بود که توان ۱۱۰ اسب بخار در دور ۶۰۰۰rpm به دست می آید و گشتاور حداکثری ۱۵۰ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰rpm قابل بهره برداری است.

حتماً بخوانید: مشخصات رسمی رانا پلاس پانوراما ۶ دنده اعلام شد + تصاویر

اما حال با توجه به تغییرات اعمال شده در بخش مشخصات فنی تارا و رانا پلاس بر روی وبسایت رسمی ایران خودرو، مشخص می شود که پیشرانه TU5 با به روز رسانی و تغییرات نرم افزاری همراه شده است. پس از این تغییر در مشخصات فنی تارا و رانا پلاس ۶ دنده پانوراما، پیشرانه TU5 پلاس ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر برای این دو سدان ملی تولید می کند. در نگاه اول مشخص است که تغییرات جدید سبب شده تا TU5 پلاس ۳ اسب بخار نسبت به گذشته بیشتر تولید کند و از سویی ۶ نیوتن متر از گشتاور آن کاسته شده است.

اما با نگاهی دقیق تر متوجه خواهیم شد که این تغییرات برای ثبات توانایی TU5 پلاس در بازه های عملکردی مختلف است. در حال حاضر پیشرانه تارا و رانا پلاس ۶ دنده پانوراما، ۱۱۳ اسب بخار را در ۵۸۰۰rpm تولید می کند که ۲۰۰rpm کمتر از نمونه قبلی است. همچنین با وجود کاهش ۶ نیوتن متری گشتاور در TU5 پلاس و رسیدن این عدد از ۱۵۰ به ۱۴۴ نیوتن متر، می بینیم که حداکثر گشتاور این پیشرانه ارتقا یافته به جای تولید در ۴۵۰۰rpm، در دور ۴۰۰۰rpm در دسترس راننده قرار می گیرد. البته برای قضاوت بهتر و دقیق تر باید گروه صنعتی ایران خودرو نمودارهای مربوط به توان پیشرانه TU5 پلاس را منتشر کند تا میزان این تغییرات با جزئیات کامل تری در اختیار عموم و متخصصان قرار بگیرد.

با این حال می توان گفت که هنوز بخش مشخصات فنی تارا و رانا پلاس ۶ دنده پانوراما در وبسایت ایران خودرو ناقص است و برخی اطلاعات به صورت درست مخابره نشده است. به عنوان مثال در صفحه مربوط به رانا پلاس، در بحث مصرف سوخت هیچ تفاوتی میان رانا پلاس ۵ دنده با پیشرانه TU5 و رانا پلاس ۶ دنده با پیشرانه TU5 پلاس وجود ندارد که همین مسئله ناقص بودن اطلاعات را گواهی می کند. زیرا بدیهی است که رانا پلاس با پیشرانه TU5 پلاس و جعبه دنده ۶ سرعته دستی، باید مصرف سوخت کمتری را نسبت به نمونه پایه داشته باشد. همچنین اختلاف جرم ایران خودرو تارا دنده ای و رانا پلاس ۶ دنده پانوراما تنها ۱۴ کیلوگرم اعلام شده و از سویی توان خروجی آن ها برابر با هم است.

در نگاهی جزئی تر متوجه می شویم که ضرایب دنده یک و دو گیربکس های BE4 تارا و MT6 رانا پلاس ۶ دنده، اختلاف ناچیزی با هم دارند. برای همین می توان به صورت تئوری نتیجه گرفت که این دو سدان تقریبا تفاوت خاصی در شروع حرکت با هم نخواهند داشت. اما ایران خودرو اعلام می کند که تارا دنده ای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۹.۵ ثانیه ثبت می کند و این عدد نیز برای رانا پلاس ۶ دنده پانوراما ۱۱.۶ ثانیه است. به عبارت ساده تر دو خودروی مشابه با اختلاف جرم ۱۴ کیلوگرم، بیش از دو ثانیه در بحث شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با هم اختلاف دارند که باز هم به ناقص و اشتباه بودن برخی اطلاعات ارائه شده از سوی ایران خودرو پی می بریم.

ایران خودرو تارا دنده ای
ایران خودرو تارا دنده ای

احتمال تغییر در فهرست امکانات ایران خودرو تارا دنده ای

در کنار بحث های فنی، به نظر می رسد که هنوز یک آپشن بر روی تارا دنده ای قطعی نشده و یا گروه صنعتی ایران خودرو ذکر این ویژگی را بر روی سدان جدید خود فراموش کرده است. با وجود اینکه هنوز امکان بازدید رسانه ها از تارا و تهیه گزارش از آن فراهم نشده است، اما انتشار تصاویر و ویدیوهای کابین نمونه های پلاک ملی این خودرو در فضای مجازی نشان می دهد که تارا دنده ای در کنار داشتن کروز کنترل به سامانه محدودکننده سرعت هم مجهز است و دکمه این آپشن بر روی فرمان نیز دیده می شود.

در معرفی اولیه تارا دنده در سال ۱۳۹۹ ( در آن زمان با نام پروژه K132 معرفی شد ) هم دکمه محدودکننده سرعت با نوشته LIM بر روی پنل کروز کنترل و در قسمت چپ فرمان این خودرو وجود داشت. حال احتمال دارد که حضور این آپشن در نسخه های نهایی ایران خودرو تارا دنده ای قطعی نشده باشد. اما با توجه به گفته مدیران ایران خودرو و شواهد موجود، احتمال آن بسیار است که این خودرو در نسخه دنده ای و اتوماتیک در کنار کروز کنترل به سامانه محدودکننده سرعت هم مجهز باشد و مسئولان این شرکت فراموش کرده اند که نام این آپشن را در فهرست امکانات تارا درج کنند.

امکانات و مشخصات فنی ایران خودرو تارا
امکانات و مشخصات فنی ایران خودرو تارا

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.