پیغام دلار از بازار خودرو به مسئولان بلندپایه کشور

نوسان قیمت خودروها
نوسان قیمت خودروها

طی روزهای اخیر، نوسان قیمت خودروهای بازار بار دیگر باعث ایجاد نگرانی مردم از آینده قیمت ها و بازار شده است. در این شرایط، به نظر می رسد پیغام دلار از بازار خودرو به مسئولان بلندپایه کشور باز هم ارسال شده است که این بار باید بیش از پیش جدی گرفته شود.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، وزارت صمت، شورای رقابت و متولیان مرتبط طی ماه های اخیر به بهانه های مختلف ثبات بازار خودرو و شیب نزولی قیمت ها را نشانه ای از درستی راهکارها و برنامه های اجراشده به شمار می آوردند. برخی موج انصراف ها را به مثابه خروج دلالان از بازار بیان می کردند. این درحالی بود که اصل انصراف ها به دلیل تغییر قیمت ها محصولات مونتاژی ایجاد شد. در واقع، بخش عمده ای از این افراد دلال نبودند، مردمی عادی بودند که فریب شورای رقابت را خوردند و براساس توان مالی خود در سامانه ثبت نام کردند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اما با انتشار فهرست جدید از یک سو، این نهاد قیمت گذار را مرعوب خودروسازان دانستند و از سوی دیگر، توان تکمیل وجه را نداشتند و بنابراین این انصراف دادند. البته اگر بخشی هم به سودای کسب سود ثبت نام کرده بودند، بی‌راه نرفته بودند، چون هر کسی که از این رانت کور نتواند بهره ببرد، از کیسه اش رفته است. بنابراین این بخش از متولیان نباید باد به غبغب بیاندازند و فکر کنم که کار آن ها ثمر بخش بوده است.

از سوی دیگر، موجی از انصراف ها را باید در فروش وزارت صمت در آستانه سال ۱۴۰۲ جست و جو کرد. براساس تبلیغات رسانه ای وزیر صمت سابق (فاطمی امین)، بسیاری از ثبت نام کنندگان در پیش فروش خودروهای وارداتی به دنبال خودروهای غیر چینی بودند. در آن مقطع، با نام برندهای کره ای و فیات بازی شد، اما نه از تاک خبری بود و نه از تاک نشان.

عرضه های قطره چکانی و خودروهای سامانه ای و چشم انتظاری مردم برای ورود قریب الوقوع خودروهای وارداتی هم یک دلیل دیگر برای توقف دادوستدها در بازار به شمار می آید. بنابراین مسئولان فقط خبردرمانی کرده اند و در عمل، غیر از چوب لای چرخ تولید گذاشتن اتفاق دیگری نیافتاده است، با این حال، به رغم اثرگذاری مواردی که ذکر شد، آن ها آرامش و ثبات نسبی بازار را متوجه عملکرد خود می دانستند، اما از اولین روز هفته و افزایش نرخ دلار، بازار سردرگم و خسته باز هم به ریخت و ترس و نگرانی باعث افزایش قیمت ها شد. در این وضعیت، هنوز صدایی از هیچ مسئولی درنیامده است.

آیا هنوز هم می توانند این آرامش را مدیون خود بدانند؟ آیا آن ها فقط در مواقعی خاص حرف می زنند؟ این متولیان مدعی که خود را سرشار از ایده، نظر و راهکارهای خاص و بکر می دانند، برای حال حاضر بازار چه نسخه ای دارند. واقعیت این است که هیچ یک از برنامه های حکمرانان اقتصادی کشور مثمرثمر و نتیجه بخش نبوده است، کرنش و عقب نشینی بازار در برابر قیمت ها صرفاً آتش زیر خاکستر بوده است. نوسان ارز بار دیگر ثابت کرد این صنعت از مشکل غیرعادی و تحریم بودن رنج می برد. این صنعت نیاز دارد در هوای باز اقتصاد جهانی نفس بکشد، نیاز دارد غیر از چین و روسیه هم‌بازی های جدید پیدا کند؛ همان هایی که به راحتی در هر بازاری که بخواهند می توانند ورود کنند، مستقیم سفارش گذاری کنند و با هزینه هایی بسیار کم تر، آن چه را می خواهند وارد و یا صادر کنند.

به نظر می رسد این بار مسئولان بلندپایه و متولیان و افراد تأثیرگذار تصمیم گیر و تصمیم ساز، باید بیش از گذشته پیغام دلار را درک کنند. بازار خودرو نمونه ای از بازارهایی است که از نوسان نرخ دلار تأثیر صددرصدی گرفته است و با افزایش قیمت ها همراه می شود. بازارهایی نظیر مسکن و خوراک هم همین گونه هستند، اما مسئله این است که شاید مردم بتوانند بدون خودرو هم سر کنند، شاید بتوانند سفره ها را کوچک تر کنند، اما بدون سرپناه هم می توان زندگی کرد؟

در این شرایط، وقتی مخالفان نظام سیاسی ایران صنعت خودروسازی را مستقیم تحریم کرده اند، مزیت ها و فرصت هایی که در این صنعت هنوز هم وجود دارد می تواند باعث شکسته شدن تحریم ها و برچیده شدن تدریجی اثرات آن شود. البته اگر اراده و میلی برای بازگرداندن آرامش به این صنعت و در اصل زندگی، معیشت و کسب و کار مردم وجود داشته باشد.

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.