خبر انفجاری گروه بهمن با موتورسیکلت های برقی

موتورهای برقی ایران دوچرخ گروه بهمن
موتورهای برقی ایران دوچرخ گروه بهمن

مدیرعامل گروه بهمن در ادامه گفت‌وگوی مفصل خود با پایگاه خبری اسب بخار، به تولید موتورسیکلت در ایران دوچرخ به عنوان یکی از زیر مجموعه های گروه بهمن اشاره کرده و می گوید: «در سال ۱۴۰۰ در بحث تولید و عرضه موتورسیکلت بسیار پرقدرت و متنوع عمل کردیم. همچنین اقدام به برپایی و راه اندازی دو نمایشگاه دائمی موتورسیکلت کردیم که این تعداد را هم افزایش خواهیم داد.»

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

مدیرعامل گروه بهمن می افزاید: «در کنار اقدامات زیادی که در تولید موتورسیکلت صورت دادیم، مهم ترین برنامه ای که از سال پیش آغاز کردیم که در سال ۱۴۰۱ به نتیجه خواهد رسید، موتورسیکلت کاری برقی است. این موتورسیکلت به گونه ای طراحی شده است که می تواند کاملاً پاسخ‌گوی نیازهای افرادی باشد که با این وسیله نقلیه کار می‌کنند.»

مدیران 777 مدیران 777

پروژه مشترک ایران دوچرخ و کروز

علیمرادلو تصریح می کند: «تولید موتورسیکلت برقی به صورت یک پروژه مشترک میان شرکت ایران دوچرخ و شرکت کروز انجام شده و کاملاً داخلی است. بدنه‌ آن از قبل نیز تولید داخل شده بود. توسعه آن هم در داخل انجام گرفته است. در آینده نه چندان دور در خصوص این موتور سیکلت برقی در سال  1401 یک خبر انفجاری خواهید شنید.»

وی حرکت به سمت تولید برقی را علاوه بر پیگیری مسائل شرکتی و اقتصادی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی گروه بهمن عنوان می کند و ادامه می دهد: «موتورسیلکت برقی می تواند در کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ گام های مؤثری بردارد، چون حداقل ۱۶ درصد آلودگی شهرها را موتورسیکلت‌های بنزینی ایجاد می‌کنند. با این حال، اگر بتوانیم زیرساخت های مورد نیاز این موتور را فراهم کنیم، در شش ماه اول سال به صورت وسیع وارد بازار خواهد شد.»

رونمایی از اتوبوس ۱۲ متری در اردیبهشت

این فعال بخش خصوصی خودروسازی درباره برنامه های سال جاری این گروه به تولید اتوبوس اشاره کرد و تصریح می کند: «اتوبوس ۱۲ متری در اردیبهشت رونمایی خواهد شد. همچنین اوایل تابستان پایه گازسوز همان اتوبوس را وارد بازار می‌کنیم. یک اتوبوس ۱۸ متری‌ در برنامه داریم و با پایان یافتن بحث اخذ استانداردها آن نیز وارد بازار خواهیم شد.»

بیش‌تر بخوانید: درگفت و گو با علیمرادلو بررسی شد/ کارنامه گروه بهمن در سال ۱۴۰۰

سرمایه گذاری در زیرساخت‌های توسعه

مدیرعامل گروه بهمن در جمع بندی فعالیت های گروه بهمن بیان می کند: «در سال ۱۴۰۱ تولید شاسی‌ساز گروه در استان قزوین آغاز می شود، وانت ها به صورت کامل در قزوین تولید خواهد شد. در اواخر سال محصولات جدید وانت را هم اضافه خواهیم کرد. از سوی دیگر، بخش عمده فعالیت‌های گروه بهمن علاوه بر تولید، به زیرساخت‌های توسعه معطوف خواهد شد، چون با توجه به درک نیاز جامعه و سیستم حمل و نقل در بخش تجاری هدف این است که سرمایه‌گذاری خیلی خوبی را انجام دهیم.»

حمل و نقل، یک مسئله مغفول مانده

علیمرادلو می گوید: «از نظر من حمل و نقل یعنی خون در رگ‌های اقتصاد و متأسفانه در سال‌های گذشته این مسئله مغفول مانده است. در این خصوص بارها به دولت گفته ایم که از شما پول نمی‌خواهیم؛ اما شما باید سیستم حمل و نقل را از نظر مالی حمایت کنید تا تولیدکنندگانی مانند گروه بهمن بتوانند محصولات شان را عرضه کنند. با توجه به زیرساخت ها و پتانسیل های موجود در کشور، نیازی به واردات نداریم. در واقع، هر برنامه نوسازی‌ای که وجود داشته باشد، گروه بهمن و سایر تولیدکننده خودروهای تجاری به راحتی می‌توانند پاسخ‌گو باشند. در این مورد می‌خواهیم دولت موضوع را باور داشته باشد.»

تولید ۳۵ هزاردستگاه سواری در بهمن موتور

وی در ادامه از هدف گذاری ۳۵ هزار دستگاهی بهمن موتور برای سال ۱۴۰۱ خبر داده و اضافه می کند: «در سال ۱۴۰۰ با جذب نیرو، بالا بردن سطح آموزش، آزادسازی خط تولید با انتقال خط تولید وانت و همچنین سرمایه گذاری های انجام شده، خیلی طول نمی‌کشد که به‌طور کامل به ظرفیت دلخواه برسیم. البته این مسئله از یک سو برای برطرف کردن ضعف تیراژ و از سوی دیگر، برای برآورده کردن انتظارات جامعه صورت خواهد گرفت. همچنین در تلاش هستیم با فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز این میزان را برای سال ۱۴۰۲ به ۶۰ هزار دستگاه برسانیم. ضمن این که، در سال ۱۴۰۱ با توجه به افزایش تیراژ باز هم جذب نیرو خواهیم داشت.»

تحریم مانع تأخیر در پروژه تیوان

مدیرعامل گروه بهمن در خصوص وضعیت پروژه تیوان که قرار بود به تولید پیشرانه های مورد نیاز اقدام کند می گوید: «تیوان پروژه‌ای بود که در سال ۱۴۰۰ استارت خورد و می توان آن را بهترین سرمایه‌گذاری گروه دانست، اما چرا پروژه با تأخیر مواجه شد؛ به این دلیل که برای خرید ماشین آلات مورد نیاز از منابع ارزی استفاده کردیم و با توجه به تحریم‌ها این پروژه‌ با تأخیر خیلی زیادی روبه‌رو شده بود، برای این‌ که دچار مشکلات نشویم، مجبور شدیم تمام تسهیلاتی که گرفته بودیم را بازپرداخت کنیم که انجام هم شد. در واقع، این یک قدم اساسی بود که برداشته شد.

تیوان، یک شرکت فراگروهی

علیمرادلو می افزاید: «با این حال، تیوان را از ابتدا یک شرکت فراگروهی دیدیم و بارها هم پیشنهاد دادیم که خودروسازان دیگر که نیاز به موتور دارند، می توانند از ظرفیت تیوان استفاده کنند. توجه کنید که در کشور راجع به پلتفرم مشترک خیلی صحبت می‌کنیم، اما واقعیت این است که یکی از اِلمان‌های اصلی پلتفرم، قوای محرکه است و ما آمادگی‌اش را داریم که با خودروسازان دیگر موتور مشترک تعریف کنیم. ضمن این که، در این مورد طی سال گذشته با بخش خصوصی بحث‌های خوبی داشتیم که امیدوارم بتوانیم آن ها را به نتیجه رسانده و بخش خوبی از ظرفیت آن‌جا را راه‌اندازی کنیم.»

بیش‌تر بخوانید: امپاور، سرآغاز فصل جدید در کلاس کار و تجاری گروه بهمن

بهره برداری از سالن دوم ماشین کاری تیوان

وی ادامه داد: «البته طی این مدت کار ادامه داشته است، به نحوی که، امسال بخش ماشین‌کاری دوم نیز آماده کار خواهد بود که می توانیم روی قطعات بدنه، موتور و سیلندر موتور، به راحتی ماشین‌کاری را آغاز کنیم.»

آغاز تولید موتور در تیوان

 این فعال بخش خصوصی می افزاید: «این قدمی است که باید برداریم. امیدوارم در این فاصله بتوانیم با خودروسازان دیگر برای رسیدن به ظرفیت تولید نیم میلیون موتور به تفاهم برسیم، اما در عین حال، تا پایان سال جاری در ظرفیتی پایین‌تر تولید موتور را در تیوان شروع می‌کنیم. در عین حال، برای تولید گیربکس اتوماتیک هم برنامه ریزی کرده ایم و به همین منظور با چند شرکت معتبر و صاحب نام در این خصوص مذاکراتی نیز داشته ایم و قطعاً هم موفق خواهیم شد که تولید گیربکس اتوماتیک را هم در تیوان استارت بزنیم.

جایگاه شناخته شده گروه بهمن

مدیرعامل گروه بهمن پس از ارائه توضیحات در خصوص عمده فعالیت های این گروه در سال ۱۴۰۱ اشاره می کند: «فکر می‌کنم امروز جامعه صنعتی جایگاه گروه بهمن را متوجه شده باشد، چراکه به ‌عنوان یکی از لیدرهای صنعت خودروسازی کشور شناخته شده ایم. گروه بهمن نیز این موضوع را برای خود تعریف کرده است که کانسپت صنعت خودروسازی در کشور را باید عوض کند. این‌که همه ناراضی باشند اصلاً بی‌معنی است و اگر همچنان اکثریت تولید را  به شرکت‌هایی که توسط دولت مدیریت می شود بسپاریم، همین آش و همین کاسه است. در نتیجه، در بخش خصوصی واقعاً باید یک حرکتی کرد و ما این را در گروه بهمن فهمیده ایم. البته ما یک شرکت اقتصادی و سهامی عام هستیم. یکی از اولویت‌هایمان این است که منافع افراد ذی‌نفع‌ و به‌خصوص سهام‌داران‌مان را نگه داریم. برای همین هم هر سال شرکت سودآور بوده است. حتا در شرایط سخت تحریم نیز توانستیم این کار را انجام دهیم.»

چرا گروه بهمن تحریم شد؟

علیمرادلو ادامه می دهد: «این در حالی است که  علاوه بر تحریم کشور، تحریم گروهی هستیم و دلیل آن این است که همیشه بخش های کارا و کارآمد مورد تحریم قرار می گیرند. با این حال و به رغم تمام مشکلات اجازه نداده ایم تولید متوقف شود. جایگاه خود را شناخته ایم و برای آن جایگاه هزینه می‌کنیم، برای آن ارزش قائل شده ایم و امیدواریم بتوانیم الگوی خوبی برای توسعه صنعت خودروی کشور باشیم.»

بزرگ‌ترین مشکل بخش خصوصی؛ دخالت های بی جا

مدیرعامل گروه بهمن پاسخ به پرسشی مبنی بر این که به عنوان تولیدکننده بخش خصوصی با چه چالش هایی مواجه هستید می گوید: «تنها مشکل و یا شاید بزرگ‌ترین مشکل، دخالت‌های بی‌جاست؛ مسئله ای در کشور عادت شده و آن دست بردن سازمان‌های موازی در صنعت خودرو سازی است؛ از کنترل قیمت تا بحث قیمت گذاری در حاشیه بازار که واقعاً برای ما به عنوان بخش خصوصی که معنا و مفهومی ندارد، چراکه بخش خصوصی در قیمت گذاری انصاف و عدالت را رعایت می کند. به همین دلیل است که به رغم فاصله با بازار سود می‌کنیم. نمی دانم چرا این مسئله را متوجه نمی‌شوند؟ به عنوان بخش خصوصی باعث حرکت در اقتصاد کشور می‌شویم. با این حال، به طور مداوم سازمان های مختلف در حال اخذ گزارش هستند. این همه گزارش را برای چه می خواهند؟ نتیجه آن ها چیست؟ وقتی گزارش می‌دهیم باید نتیجه‌ای داشته باشد.»

دولت دست از تصدی گری بردارد

علیمرادلو اضافه می کند: «آن چه مشخصاً اعلام می کنیم این است که هیچ کمکی نمی‌خواهیم. ما بخش خصوصی هستیم و کار خود را به درستی انجام می دهیم. خوشبختانه در مجلس این را راحت درک می‌کنند. ما تنها چیزی که می‌خواهیم، این است که دولت دست از تصدی گری بردارد، نه فقط برای گروه بهمن، برای کل صنعت خودروسازی کشور این درخواست را داریم؛ در واقع، دولت به جای بازیگری در صنعت خودرو باید کار رگولاتوری خود را انجام بدهد. این سازمان‌ها تنها یک دریچه به ‌نام وزارت صمت داشته باشند، اما وقتی خود وزارت صمت یکی از بازیگرهای تولید در این صنعت است، نمی‌تواند پاسخ‌گوی سیاست‌گذاری و نظارت باشد. این‌ها باید خودشان را جدا کنند.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.