لطفاً به گرانی خودرو اعتراض نکنید!

گرانی خودروها
گرانی خودروها

با اعلام قیمت قطعی ۶ محصول وارداتی بار دیگر ثابت شد که بهانه تنظیم بازار و هدف کسب درآمد است. بسیاری از مردم از این قیمت ها متعجب شده اند، با این حال، باید به آن ها گفت: «لطفاً به گرانی خودرو اعتراض نکنید؛ خود کرده را تدبیر نیست.»

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزار پایگاه خبری اسب بخار، پس از ۷ ماه معطلی و امروز و فردا کردن های متمادی سرانجام در نیمه های مهر ماه سال جاری با عرضه ۶ محصول اولین فروش خودروهای وارداتی در سال جاری آغاز شد. این عرضه با قیمت های علی‌الحساب انجام شد، پس از حدود ۲۰ روز قیمت های قطعی اعلام شد. قیمت هایی که هر کدام فاصله زیاد و معناداری با قیمت های عرضه اولیه دارند.

سازمان حمایت یا شورای رقابت

این قیمت ها در شرایطی اعلام شدند که به تازگی، سامان حمایت به عنوان مرجع قیمت گذاری خودروهای وارداتی معرفی شده است. شورای رقابت هم همچنان نقش ناظر را دارد، البته برای مصرف کننده سازمان حمایت یا شورای رقابت فرقی با هم ندارند. در هر صورت، آن ها مجبور هستند خودروهای وارداتی باز هم با قیمت هایی به مراتب بیش تر از قیمت های جهانی خریداری کنند.

اختلاف قیمت های علی‌الحساب و قیمت های پایه

نام خودروقیمت علی  الحسابقیمت پایه قطعیاختلاف قیمت (تومان)
بستیون T77۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۶۵۱,۶۰۰,۰۰۰۲۵۱,۶۰۰,۰۰۰
هونگچی H5۱,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰۲,۲۹۱,۸۰۰,۰۰۰۳۴۱,۸۰۰,۰۰۰
کرولا ۱۲۰۰ سی سی          ۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۷۴۷,۳۰۰,۰۰۰۱۹۷,۳۰۰,۰۰۰
کیا سلتوس۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰۲,۱۵۵,۱۰۰,۰۰۰۳۵۵,۱۰۰,۰۰۰
جتا VS7۱,۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰۲,۰۲۲,۵۰۰,۰۰۰۳۷۲,۵۰۰,۰۰۰
جتا VS5۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۶۹۵,۷۰۰,۰۰۰۲۴۵,۷۰۰,۰۰۰

فریادهایی با چاشنی فریب

در این شرایط، برخی نمایندگان مجلس و مقامات مرتبط مراتب اعتراض خود را بیان کرده اند، اما جنس این اعتراض بیش تر شبیه فریادهایی با چاشنی فریب است، چون تمام جامعه اعم از مسئول و غیرمسئول در این قیمت ها تأثیر دارند. مسئولان به دلیل این که از سیر تا پیاز مطلع بودند و مردم نیز به رغم بدقولی های مکرر باز هم وعده کاهش قیمت ها را باور کردند.

هشداری که جدی گرفته نشد

این در حالی است که حدود ۵ ماه پیش اسب بخار در مطلبی با ذکر دلایل و تشریح وضعیت اعلام کرد که باید از این واردات ترسید. این هشداری بود که جدی گرفته نشد، جو غالب آن روزها باعث شد که موج سنگینی علیه این موضوع شکل بگیرد. به طور خلاصه در آن یادداشت اشاره شده بود که هدف نهایی کسب درآمد برای دولت از جیب مردم است، اما کسی باور نکرد، حالا با تعیین تکلیف قیمت ها درستی این ادعا به اثبات رسید.

بیشتربخوانید:

چرا باید از واردات خودرو ترسید؟

دوئل در سرزمین عجایب

ارزان سازی خودرو به سبک دولت رئیسی

در این جا بار دیگر باز هم همان پرسش را باید تکرار کرد که آیا با افزایش ۱۰۰ تعرفه واردات خودرو، آیا کاهش قیمت های بازار میسر است؟ آیا این قیمت ها راه را برای پذیرش قیمت خودروهای دست دوم هموار نخواهد کرد؟ آیا این فاصله قیمت ها بر بازار تأثیر نخواهد داشت؟ آیا این همان وعده واردات خودروهای اقتصادی است؟ به نظر می رسد حاکمیت اقتصادی کشور دیگر نه تنها اهمیتی به مردم نمی دهد، بلکه به طور کلی، وعده هایش را نیز به فراموشی می سپارد.

لطف مسئولان به مردم با واردات

به بیان ساده تر، در موقع لزوم و برای این که بتواند از آن مرحله عبور کند خشاب شعار را پر کرده و بدون حساب و کتاب شلیک می کنند، چون نه کسی از آن ها حساب و کتاب می کشد و نه آن ها خود را ملزم به پاسخ‌گویی می دانند، چراکه در نوع تفکر اقتصادی حاکم هر کاری که مسئولان می کنند هم درست است و هم لطف آن ها را می رساند، مثلاً اگر آن ها نبودند همین خودروهای وارداتی با قیمت های میلیاردی هم به بازار نمی رسید و مردم قدرناشناس باید باز هم با همین چینی ها روزگار را سپری می کردند.

در عین حال، مردم هم بی تأثیر نیستند. وقتی به رغم نشانه آشکاری مانند افزایش تعرفه واردات و استفاده ابزاری از این موضوع برای پیشبرد سایر اهداف، باز هم حرف متولیان صنعتی و اقتصادی را باور می کنند، دیگر جای گلایه و شکایتی باقی نمی ماند.

البته بسیاری از مردم فکر می کنند بسیاری از مسئولان مانند خودشان آگاهانه و براساس توانایی و واقعیت ها حرف می زنند، فکر می کنند مسئولان پای قول خود می ایستند و تمام تلاش خود را برای کاهش قیمت ها به کار می برند، اما نتیجه در اختلاف قیمت ها خود را نشان می دهد. اختلاف قمیت هایی ترسناک که خرید این خودروها را برای بسیاری از مردم به آرزو بدل خواهد کرد.

۴.۳ امتیاز از ۳۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.