تأکید بر قرعه کشی؛ اصرار عجیب برای توزیع رانت

قرعه کشی خودرو
قرعه کشی خودرو

بورس کالا طی ماه های اخیر نشان داده که در حال حاضر بهترین گزینه برای خودروسازان و مصرف کنندگان است. در این میان، تأکید بر قرعه کشی و اصرار عجیب برای توزیع رانت پرسشی است که حکمرانی اقتصادی کشور باید به آن پاسخ بدهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بورس کالا طی ماه های اخیر نشان  داده است که در شرایط فعلی بهترین گزینه برای خودروسازان و مصرف کنندگان است. هر چند همچنان قیمت در این بازار تابعی از بازار آزاد است، اما با این حال، علاوه بر کم شدن حضور واسطه ها، از یک سو، خودرو با قیمتی کم تر از بازار خریداری می شود و از سوی دیگر، به جای هدر رفت منابع خودروسازان، درآمد حاصل به حساب شرکت ها واریز می شود. به بیان دیگر، از زمان آغاز اثرگذاری تحریم ها زمانی نبوده است که دو طرف عرضه از وضعیت رضایت نسبی داشته باشند.

مدیران 777 مدیران 777

در واقع از سال ۹۸، که همزمان اثرگذاری تحریم ها بر صنعت خودرو با افزایش نرخ ارز توأم شد، این بازار همواره دستخوش افزایش قیمت ها بوده است. قیمت هایی که از یک سو، ریشه در نرخ گذاری دستوری داشتند و از سوی دیگر، غیر از کارکرد سرمایه ای، به مسیری برای کسب سود بی زحمت بدل شدند.

 با این حال، یک سال بعد با همت خودروسازان و سرازیر شدن محصولات چینی، تحریم ها دور زده شد و به رغم عدم تناسب، قیمت ها پذیرفته شدند. با این حال، از ابتدای دی ماه شوک جدید به بازار وارد شد. بازاری که از اواسط سال جاری به بهانه واردات رکورد عجیبی را تجربه می کند. یعنی در زمانی که از تب و تاب سال های گذشته خبری نیست، همچنان قیمت ها صعودی هستند. در این شرایط، بورس کالا به روزنه امیدی برای خودروسازان و مردم بدل شده است. در این شرایط، افرادی که از بورس کالا خرید می کنند، می دانند خودروی مدنظر حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین تر از قیمت بازار در اختیار خواهند گرفت. خودروساز نیز از دادوستد سود مناسبی دریافت می کند و در بهترین حالت به جای توزیع مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار میان دلالان، بخشی از زیان تولید را سربه‌سر و یا بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را تأمین می کند.

اما تأکید بر قرعه کشی و اختصاص ۷۰ درصد از تولید، به عنوان یکی از اصلی ترین چالش ها و موانع توسعه و آرامش بازار، در اندیشه های حاکمیت اقتصادی کشور، رنگ و بویی بسیاری جدی دارد. این در حالی است که نقش مخرب این گونه تصمیم ها به طرز وحشتناکی خود را نشان داده است و از سوی دیگر، حال و روز امروز خودروسازان ریشه در همین تفکرات و تصمیم ها دارد. در همین حال، عدم توجه به واقعیات امروز اقتصاد و خودروسازی باعث شده است اصرار عجیبی بر ادامه داشتن این تدابیر وجود داشته باشد.

در این میان، به نظر می رسد اسم روز انحصار نیز باعث شده است صنعت خودروسازی کشور در آستانه ورود مجدد شورای رقابت و آغاز داستان های غم انگیز گذشته باشد. البته مدیران دو خودروساز بزرگ نیز بر عدم انحصار تأکید کرده اند، اما به نظر می رسد مقصر وضع امروز و انحصارگر واقعی همان تفکری باشد که مانع از شکل گیری جریان آزاد عرضه و فروش باشد، همان تفکری که برای ۷۰ درصد تولید خودروسازان برنامه ریزی کرده است، همان تفکری که باعث می شود برای ۲۰ هزار دستگاه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کنند.

در این میان، مشخص نیست که این تفکر ریشه در کدام برنامه دارد و چه هدفی را دنبال می کند؟ آیا آن ها از تلاش مردم برای آزمودن شانس و برخورداری از مواهب قیمت گذاری دستوری، هدف خاصی را پیگیری می کنند؟ آیا می خواهند از این طریق ذهن و فکر مردم را از این گونه عواقب دور کنند؟ آیا می خواهند رد و اثر تصمیم هایی که قیمت خودرو، مسکن، ارز، دلار و… را به نرخ های امروز رسانده است، از نظرها پنهان کنند؟ آیا از پذیرش عدم کارایی سیستم اقتصادی کشور ناتوان هستند و یا در مقابل حقیقت به هر روشی قصد مقاومت دارند؟ آیا بازی با کلماتی مانند انحصار، نخ نما و کهنه نشده است؟

در این وضعیت به نظر می رسد بهترین کار عقب نشینی حکمرانی اقتصادی از بازارهایی است که با ورود آن ها دچار تشنج و شوک شده اند. به بیان ساده، هر جایی که آن ها خواسته اند کاری انجام بدهند، تمام سازوکارها را نه تنها از بین برده اند بلکه سیستم را نیز مختل کرده اند. بنابراین بهتر است با توجه به وضع امروز بازار خودرو، آرام آرام خود را کنار بکشند. وقتی بود و نبود آن ها تأثیری ندارد، یک بار باید نبودن را تجربه کنند، چون بودن آن ها مدت زمان زیادی است که تجربه شده است.

۳.۷ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.