برنامه دیار خودرو برای عرضه محصولات جدید

محصولات جدید دیار خودرو
محصولات جدید دیار خودرو

قائم مقام دیار خودرو برنامه عرضه محصولات جدید این خودروساز را برای خبرنگار اسب بخار شرح داد

با افتتاح رسمی خط تولید سوئیست DX3 در کارخانه گلپایگان شرکت دیار خودرو ، مدیران این خودروساز خصوصی توضیحاتی را در مورد برنامه های آتی خود ارائه دانند و همچنین در صحبت های خود به عرضه محصولات جدید و نحوه واگذاری آن به مشتریان اشاره کردند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، دامنه تحریم ها باعث شد طی سال های اخیر خودروسازان بخش خصوصی با مشکلات فراوانی مواجه شوند. برخی با مطالبات معوق، برخی با کاهش تولید و برخی نیز با سرمایه گذاری های بلاتکلیف همراه شدند.

خودروسازانی که قرار بود با حضور خود در این صنعت علاوه بر تشدید رقابت و افزایش تنوع و قوی تر کردن بخش خصوصی، بازار خودروی ایران را به سمت هموار کردن مسیر صادرات و توسعه هدایت کنند. دیار خودرو نیز یکی از این خودروسازان بود که متأثر از تحریم ها و فضای به وجودآمده در اقتصاد ایران برنامه هایش تغییر کرد و تولید خودروهای بایک براساس برنامه ریزی ها پیش نرفت. به نحوی که، میزان تولید آن ها در سال های ۹۸ و ۹۹ بسیار محدود شد. از سوی دیگر، به نظر می رسد طی این سال ها این خودروساز بخش خصوصی چندان هم بی‌کار نبوده است و با رسیدن ثبات نسبی به اقتصاد و صنعت خودرو، دیار خودرو نیز برنامه های توسعه ای خود را آغاز کرده است. نتیجه این که، در کنار ادامه تولید بایک در سال جاری، این خودروساز تولید سوئست را نیز در دستور کار قرار داده و تولید آن را آغاز کرده است. به همین منظور طی گفت‌وگوی کوتاهی با قائم مقام مدیرعامل دیارخودرو، حامد لارنی، برنامه های این شرکت برای سال ۱۴۰۰ را بررسی کردیم.

برنامه عرضه محصولات جدید دیار خودرو
برنامه عرضه محصولات جدید دیار خودرو

به‌عنوان یک فعال صنعت خودرو تحلیل و پیش‌بینی‌تان از بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ چیست؟

سال ۱۴۰۰ قطعاً سالی است که تنش‌های زیادی در بازار خودرو و حداقل به پیش‌بینی خود من اتفاق افتاد. اولین و مهم ترینش ناشی از تغییرات احتمالی نرخ ارز و بعد از آن اگر توافق های جدید در بحث برجام اتفاق افتد، قطعاً با ورود شرکت‌های جدید و خودروهای جدید بازار متحول خواهد شد.

سال ۹۹ از دیار خودرو چندان خبری نبود. دیار خودرو در این سال چه کار می کرد؟

درست است، کم‌فروغ بودیم. به قول شما خبری از ما نبود. ‌ولی این به این معنی نبود که ما اصلا فعالیت تولیدی نداشته باشیم. به هر حال، ما پیرو همکاری‌ای که با گروه صنعتی بایک چین داشتیم، توانستیم تعداد محدودی قطعات وارد کنیم و تولید را ادامه دهیم. جمعاً در سال ۹۹ حدود هزار نوع دستگاه تولید شده است، اما قطعاً این تیراژ تولید، تیراژی نبوده که بتواند ما را در بازار حفظ کند و در حاشیه قرار گرفتیم. اما سال جاری برنامه های دیگری داریم و می توانیم دوباره به جایگاه خود در صنعت خودروسازی دست پیدا کنیم.

دیار خودرو  یک مدت کراس اوور، یک مدت نیز هاچ بک تولید می‌کرد، اکنون در هر دو سگمنت شروع به فعالیت کرده است. تمرکز اصلی دیار خودرو چه خواهد بود، بازار هدفش کدام خواهد بود؟

ما متناسب با شرایط و کِشش بازار برنامه تولید را پیش‌بینی و برنامه ریزی می‌کنیم. فعالیت سال جاری دیار خودرو نیز براساس همین برنامه ها در حال پیگیری و انجام است. البته با توجه به پیش‌بینی قیمتی ای که برای خودروهایمان انجام شده است، قطعاً خودروهای SUV ما قیمت بالاتری خواهد داشت و متناسب با شرایط و کشش بازار برنامه تولید خودروهای ارزان قیمت نیز در دستورکار قرار دارد.

هدف‌گذاری برای سال ۱۴۰۰ تولید چند دستگاه خودروست؟

پیش‌بینی بین ۵ تا ۷ هزار تا پایان ۱۴۰۰ خواهد بود.

بازه‌های قیمتی چگونه است؟

دیار خودرو هم در بازه قیمتی زیر ۵۰۰ میلیون تومان و هم در بازه قیمتی بالاتر از آن، محصول به بازار عرضه خواهد کرد. خودروی X25 زیر ۵۰۰ میلیون تومان و حدود ۴۰۰ میلیون برآورد قیمت شده است، البته قیمت‌ها قطعی نیست. خودروی DX3 نیز قطعاً بالای ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

ظرفیت اسمی دیار خودرو ۸۵ هزار دستگاه در سال است. به‌طور کامل چه موقع به ظرفیت کامل خواهد رسید؟

پیرو توافقی که با شرکت ساینو چین انجام داده ایم، برنامه های خاصی برای رسیدن به ظرفیت بالای تولید در نظر گرفته ایم. به عنوان مثال، قرار است ظرف مدت یک سال پس از عقد قرار داد به ظرفیت تولید حداقل ۲۳ هزار دستگاه خودرو در سال برسیم. قطعات طی سال های آینده نیز متناسب با شرایط اقتصادی کشور و بازار خودرو میزان تولید افزایش متناسب را خواهد داشت.

تولید انبوه محصولات فعلی دیار خودرو چه زمانی آغاز می‌شود؟

سفارش‌گذاری قطعات انجام شده است. پیش‌بینی این است که از دو ماه آینده به‌طور مرتب و روزانه قطعات تأمین شود  و به تدریج هم افزایش تیراژ خواهیم داشت تا به سقف برنامه‌ریزی‌شده برسیم.

استانداردهای جدید را کسب کردید؟

بله، تمام مجوزهای لازم اخذ شده است و از این نظر مشکلی نداریم.

زمان عرضه‌ محصولات جدید دیار خودرو چه موقع خواهد بود؟

پیش‌بینی ما این است که بین یک ماه تا ۴۵ روز آینده بعد از تکمیل و کارهایی که لازم است انجام دهیم شروع کنیم.

هر دو مدل عرضه خواهند شد؟

بله. براساس برنامه ریزی ها، هر دو محصول را به بازار عرضه خواهیم کرد.

عرضه محصولات جدید دیار خودرو به صورت پیش فروش خواهد بود؟

نه، دیگر فروش نقدی است.

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خودروهای جدیدی که به بازار می‌آید، بحث خدمات پس از فروش است. تأمین قطعات و خدمات پس از فروش‌اش در چه مرحله‌ای است؟

ما چه در مورد همکاری با گروه خودروسازی بایک و چه در مورد بحث شرکت ساینو چین، که برند سوئیست از طریق این شرکت تأمین می‌شود، نحوه همکاری‌مان جوینت ونچر بوده است. پس از این منظر مشکلی وجود ندارد. شرکت بایک هم که اصلاً خودش سازمان خدمات پس از فروش راه‌اندازی کرده است. ضمن این که، خودمان نیز تلاش کرده و می کنیم که اصلاً کسری وجود نداشته باشد. یعنی به موازات تأمین قطعاتی که خود شرکت برای خط تولید دارد، در زمینه خدمات پس از فروش هم فعال هستیم.

غیر از دو مدلی که قرار است تولید شود، ‌امسال محصولات جدید دیگری هم در دیار خودرو خواهید داشت ؟

تا نزدیک پایان سال ۱۴۰۰ محصولات مختلف کمپانی سوئیست لانچ خواهد شد.

در سانیار موتور پارسیان خودرو قرار است چه اتفاقی بیافتد؟

سانیار موتور پارسیان زاییده مشارکت دیار خودرو و شرکت ساینو چین است. یک جوینت ونچر است که سرمایه از طریق آنان تأمین خواهد شد و تولید در دیار خودرو انجام خواهد شد، مدیریت این پروسه نیز توسط شرکت سانیار موتور پارسیان انجام خواهد شد.

با توجه به برخی اتفاقاتی که با رفتن شرکای چینی برای صنعت خودرو به وجود آمد، نحوه قرارداد و همکاری شما طوری است که شریک تجاری‌تان در هر حالتی در ایران ماندگار باشد؟

به هر حال، شرکت ساینو چین در همین شرایط آمده و تمام شرایط موجود و احتمالات را دیده و پذیرفته است. امیدواریم اتفاق خاصی نیافتد، اما نکته این‌جاست که شرکت ساینو چین سرمایه‌گذاری می‌کند و آورده دارد. به هر حال، تمام ریسک‌ها متوجه خود شرکت ساینو چین خواهد بود.

حتماً بخوانید:

معرفی سوئیست DX3 دیار خودرو + تصاویر خط تولید

بایک BJ40 ؛ جدیدترین شاسی بلند بازار ایران + تصاویر و مشخصات

محصولات جدید دیار خودرو
محصولات جدید دیار خودرو

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: علیرضا پاداش / اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.