معرفی سوئیست DX3 دیار خودرو + تصاویر خط تولید

معرفی سوئیست سوئست DX3 دیار خودرو
معرفی سوئیست سوئست DX3 دیار خودرو

بیستم اردیبهشت ۱۴۰۰ طی مراسمی تولید رسمی کراس اوور جدید شرکت دیار خودرو در شهرک صنعتی گلپایگان آغاز شد. سوئیست یا همان سوئست DX3، جدیدترین کراس اوور متوسط بازار ایران شناخته می شود که به تازگی توسط دیار خودرو معرفی شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، در این مراسم که با حضور مقامات دولتی، قضایی، انتظامی و اصحاب رسانه برگزار شد، قرارداد جدیدی برای تامین قطعات منفصله محصولات بایک و سوئیست منعقد گردید و بر اساس این قرارداد، دیار خودرو تا یک سال آینده تعداد قابل توجهی از محصولات این دو نشان چینی را به صورت مونتاژ داخل به بازار عرضه می کند.

در قدم نخست شاهد هستیم که سوئیست DX3 به جمع محصولات شرکت دیار خودرو پیوسته است و در کنار تولید بایک D20 (سابرینا فیس لیفت) و بایک X25، این کراس اوور چینی هم در سبد عرضه این خودروساز گلپایگانی وجود دارد. مدیران ارشد دیار خودرو در این مراسم اعلام کرده اند که در هفته های آتی قیمت مصوب DX3 به همراه شرایط فروش عمومی اطلاع رسانی خواهد شد و پس از آن مشتریان می توانند تا برای خرید این خودروی جدید اقدام کنند. در حال حاضر عرضه سوئیست DX3 به رسم روند فعالیت خودروسازان خصوصی برای فروش نمونه های اولیه تولیدی، به صورت محدود و در شبکه نمایندگی ها انجام می شود و وجهه یک بخشنامه فروش رسمی را ندارد. بدیهی است که اگر قرار باشد این کراس اوور جدید موفقیت خوبی را در بازار کسب کند، باید در ابتدا شبکه فروش و خدمات پس از فروش دیار خودرو گسترش پیدا کند و از سویی ارتباط مشتریان و مخاطبان صنعت خودرو با فعالیت های این شرکت توسعه داشته باشد. با وجود اینکه دیار خودرو تولید محصولاتش را بدون دغدغه هایی چون مشتریان شاکی و تاخیر در تحویل انجام می دهد، اما بدیهی است که برای ایجاد سهم بازار بهتر سوئیست DX3، در کنار رقابت فنی محصول با رقبا، باید شبکه عرضه این شرکت هم جو رقابتی را تجربه کند و در این زمینه هم با سایر خودروسازان رقابت نماید.

نگاهی به سوئیست DX3 دیار خودرو

کمپانی سوئیست اصالت چینی دارد و در بازارهای مختلفی محصولاتش را عرضه نموده است. این نشان چینی به همکاری و مشارکت با کمپانی میتسوبیشی معروف است و برای همین برخی از اجزای فنی و پلتفرم محصولات سوئیست، از خودروهای مختلف میتسوبیشی گرفته شده است. سوئیست DX3 کوچک ترین کراس اوور این نشان چینی است که در سال ۱۳۹۹ تردد نمونه های اولیه آن با پلاک آزمایشی در کشور آغاز شد. اما امروز شاهد هستیم که نام DX3 برای کراس اوور بزرگتر از خانواده سوئیست در ایران و دیار خودرو انتخاب شده است. در حال حاضر کراس اوور متوسط ۵ نفره کمپانی سوئیست که در بازارهای مختلف نام های گوناگونی را دارد و در برخی کشورها DX5 نام گذاری شده است، امروز با نام DX3 و در جایگاه نمونه فیس لیفت در کارخانه دیار خودرو تولید می شود.

سوئیست DX3 دیار خودرو به پیشرانه ۱۴۹۹ سی سی ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ مجهز است که با فناوری توربو شارژر ۱۵۴ تا ۱۵۶ اسب بخار را با گشتاور ۲۲۰ تا ۲۲۵ نیوتن متر تولید می کند. حداکثر گشتاور این پیشرانه در ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه قابل بهره برداری است. این پیشرانه ۴A91T نام دارد که توسط کمپانی میتسوبیشی توسعه پیدا کرده است. با وجود اینکه پیشرانه ۱.۵ لیتری DX3 از نظر اعداد و ارقام مشابه به رقبا ظاهر می شود و نسبت به برخی خودروهای رقیب حدود ۱۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری را تولید می کند، اما تولید گشتاور حداکثری در دورهای میانی، نکته است که می توان نقدی را به آن داشت. زیرا برخی رقبای DX3 در دورهای کمتر از ۱۷۵۰RPM حداکثر گشتاور را به جعبه دنده منتقل می کنند. سوئیست DX3 دیار خودرو به جعبه دنده اتوماتیک CVT مجهز است که قابلیت تعویض دنده مصنوعی ۸ سرعته در آن وجود دارد. به خاطر وجود نسل سوم CVTها در محصولات سوئیست، شاهد هستیم که در حالت تیپ ترونیک و همچنین تخت گازهای ناگهانی، عملکرد جعبه دنده DX3 منطقی و خوب است و در جایگاه یک سیستم انتقال قدرت پیوسته متغیر، می تواند کمی برتر از برخی رقبا باشد. البته بدیهی است که نمی توان توقع یک جعبه دنده AT و یا دو کلاچه را از سیستم های انتقال قدرت CVT داشت و قطعاً در بدو حرکت و همچنین لذت رانندگی، DX3 مانند رقبای CVT خود آنچنان جذاب دیده نمی شود. اما به هر صورت کمپانی سوئیست ترجیح داده تا به خاطر شتاب ثانویه بهتر، مصرف سوخت کمتر و رسیدن به حداکثر سرعت بالاتر از سیستم انتقال قدرت CVT نسل سوم در DX3 بازار ایران استفاده کند. جعبه دنده در این کراس اوور توان پیشرانه ۴A91T را به چرخ های جلوی DX3 منتقل می کند و به عبارت ساده تر، این کراس اوور متوسط از نوع تک دیفرانسیل جلو (FWD) است.

کابین سوئیست سوئست DX3
کابین سوئیست سوئست DX3

امکاناتی که در DX3 دیار خودرو دیده می شود

همان طور که در تصاویر مشخص است، سوئیست DX3 با امکانات قابل قبولی در دیار خودرو تولید می شود. در این خودرو امکاناتی مانند دوربین ۳۶۰ درجه با پردازش سه بعدی، فرمان کمکی برقی، تنظیم حالت رانندگی، سقف پانوراما، قابلیت تنظیم حالت رانندگی، سنسور پارک جلو و عقب، استارت دکمه ای، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، جلو آمپر دیجیتال با قابلیت شخصی سازی، نمایشگر لمسی، قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه بر روی نمایشگر DX3، رینگ آلومینیومی، فناوری LED کاسه چراغ ها، سنسور نور و باران، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی چرم، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، آینه های تاشو برقی، سنسور دما و فشار باد تایرها، ۴ کیسه هوا و… وجود دارد و سبب می شود تا این کراس اوور متوسط و مونتاژی بتواند تا در کلاس فنی خود با رقبایی چون جک S5 فیس لیفت، بهمن دیگنیتی پرایم، هایما S5، ام وی ام X55 و… رقابت کند.

حتماً ببینید:

ویدیوی معرفی جک S5 فیس لیفت و جدید در اسب بخار + تصاویر

ویدیوی تست و بررسی بهمن دیگنیتی پرایم در اسب بخار

ویدیوی معرفی هایما S5 در اسب بخار

ویدیوی تست و بررسی ام وی ام X55 در اسب بخار

البته شاید بهتر بود تا دیار خودرو سوئیست DX3 را با امکانات بیشتری مانند کیسه هوای پرده ای، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، آینه حساس به نور، درِ صندوق عقب برقی و… به بازار ایران می آورد. اما گفته می شود که این خودرو با توجه به بازار سنجی انجام شده به خط تولید دیار خودرو آمده و این خودروساز می خواهد تا با بهبود رویکرد خود و با قیمتی کمتر از رقبا، کراس اوور جدید خود را به فروش برساند. حال باید منتظر بود و دید که شرکت دیار خودرو با چه قیمتی DX3 را به دست مشتریان می رساند و آیا این بار می تواند با توسعه شبکه فروش و خدمات پس از فروش و از سویی آمار تولید بالا، کراس اووری مطرح را در بازار داشته باشد؟

آلبوم تصاویر خط تولید و محصول سوئیست DX3 دیار خودرو :

عکس ها: علیرضا پاداش / پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.