از ممنوعیت واردات خودروی ایرانی تا حل مشکلات قیمت و کیفیت

صادرات خودرو به کشورهای منطقه
صادرات خودرو به کشورهای منطقه

هرچند ممنوعیت واردات خودرو از ایران و چند کشور دیگر از سوی کشور سوریه بیشتر به دلیل حفظ ذخایر ارزی است اما این اتفاق زنگ خطری است تا صنعت خودرو برای حضور در بازارهای صادراتی هوشیار تر عمل کند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از صنعت ماشین: اتاق بازرگانی تهران در گزارشی اعلام کرده است دولت سوریه مجوز واردات خودرو ایرانی را لغو کرده‌است. این ممنوعیت حدود یک سال و نیم است که اعمال شده و در این مدت خودروسازان ایرانی نتوانستند محصولی را به این کشور عربی صادر کند.

درواقع این کشور برای حفظ ذخایر ارزی واردات خودرو از ایران و چند کشور دیگر را ممنوع کرده است.
این در حالی است که صنعت خودروی کشور به دنبال افزایش صادرات بوده و این موضوع در اولویت های اصلی قرار گرفته است. اما بدون شک با چنین اقداماتی صادرات صنعت خودروی ایران سخت تر خواهد شد.

در چنین شرایطی این صنعت باید با افزایش توان کیفی و کاهش قیمت خودرو، قدرت رقابتی را بالا برده و تعاملات بین المللی خود را افزایش دهد.

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به وضعیت صنعت خودروی کشور گفت: متاسفانه صنعت خودروی کشور سال هاست دچار بحران شده است و این صنعت نه در داخل و نه دربازارهای خارجی موفق نبوده است. این موضوع باعث شده تا صنعت خودرو با تصویر بدی در ذهن مردم حک شود.

وی ادامه داد: متاسفانه کیفیت خودروهای تولیدی با توجه به قیمت تمام شده بالا، بسیار پایین است. در واقع برای تولید خودروها با قیمت بسیار بالایی انجام می شود. هزینه های زیاد باعث شده تا خودرو با قیمت بالایی به دست مردم برسد در حالی که کیفیت چندانی ندارد.

سبزعلیپور افزود: همین موضوع که  خودرو در بازار داخل رضایتی را جلب نکرده به گوش خارجی ها می رسد. فراموش نکنید کشورهای دیگر برای واردات از بازار ایران تحقیق می کنند و براساس داده های بده ست آمده تصمیم می گیرند با صنعت خودروی ایران همکاری داشت باشند یا خیر.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران تصریح کرد: امروز قیمت و کیفیت اصلی ترین موضوع در صنعت خودروی کشور است. اگر قرار است وارد بازارهای منطقه یا کشورهای دیگر شد باید اقدمات اساسی در این زمینه انجام شود. به عنوان مثال حضور بخش خصوصی در این صنعت در بحث صادرات اثر گذار است زیرا بخش خصوصی در صادرات موفق تر بوده و می تواند خدمات پس از فروش بهتری ارائه دهد.

صنعت خودرو باید برای حضور پررنگ در بازارهای صادراتی ابتدا مشکل قیمت ها را حل کرده و سپس به دنبال ارتقای کیفیت باشد.  درواقع دو فاکتور یاد شده اصلی ترین موضوع برای توسعه صادرات صنعت خودروی کشور است اما از سویی دیگر باید فضا برای حضور بخش خصوصی نیز فراهم شود. حضور بخش خصوصی در صنعت خودرو می تواند در ارتقای جایگاه این صنعت نیز بسیار اثر گذار خواهد بود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.