مزایای آزادسازی قیمت خودرو از نگاه کارشناسان

آزادسازی قیمت گذاری خودرو
آزادسازی قیمت گذاری خودرو

خودروسازان طی سال های اخیر با چالش های فراوانی روبه‌رو شده اند. در این میان به نظر می رسد تنها راه چاره آزادسازی قیمت گذاری باشد. با وجود مخالفان و موافقان طرح آزادسازی قیمت گذاری خودرو، همچنان آن‌گونه که باید به ابعاد این مسئله پرداخته نمی شود و مزایا یا معایب آن به درستی مطرح نمی گردد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی مدت زمانی که از تحریم ها می گذرد، به رغم تمام تلاش های صورت گرفته، همچنان مشکلات و چالش هایی پیش روی صنعت خودرو قرار دارد.
اما اگر قرار بر ریشه یابی و یافتن اولویت باشد، بی تردید آزادسازی قیمت در صدر آن ها قرار دارد‌، چراکه باعث شده است هم اکنون خودروسازان علاوه بر زیان‌ده بودن تولید و افزایش زیان انباشته، قطعه سازان را با بحران تأمین نقدینگی مواجه کنند.
در این میان، وزیر صمت خبر داده که قرار است روزانه ۷۰۰ دستگاه بر تیراژ خودروسازان اضافه شود. این در حالی است که افزایش تولید، خروج از زیان، پرداخت دیون و مطالبات معوق تنها در گرو آزادسازی قیمت به دست خواهد آمد. اما به گفته کارشناسان و مدافعان طرح آزادسازی قیمت خودرو، گویا مزایای این امر بنا به دلایلی فراموش شده اند و یا قرار است که دیده نشوند. به همین دلیل، برخی دلایل کارشناسان موافق آزادسازی قیمت را با هم مرور می کنیم.

اول، افزایش تولید

یکی از دلایل گرانی سرسام آور قیمت خودرو کاهش عرضه و افزایش تقاضای غیر مصرفی است. اگر قیمت ها آزاد و واقعی شوند، نقدینگی حاصل و تزریق آن به بخش زنجیره تأمین، باعث‌ سرعت و افزایش تولید خواهد شد، چراکه دیگر تولید صرفه داشته و خودروساز توان پرداخت دیون خود را دارد.

دوم، افزایش عرضه

اصلی ترین مزیت افزایش تولید بالا رفتن عرضه است؛ عرضه ای که به دلیل کاهش باعث شکل‌گیری تقاضای سرمایه ای شده و قیمت ها را بالا برده بود.

سوم، کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد

با افزایش تولید ‌و عرضه خودرو به بازار با قیمت واقعی، تقاضای مصرفی و واقعی شکل می گیرد و دلال ها از بازار حذف خواهند شد.
افرایش کیفیت، تنوع محصول، تنوع فروش و افزایش خدمات پس فروش بخش دیگری از مزایای آزادسازی قیمت به شمار می روند.

شکستن تحریم با آزادسازی قیمت خودرو

به این مسئله از زاویه دیگری نیز می توان نگاه کرد. هر چند خروج از قیمت گذاری دستوری به نوبه خود باعث افزایش رقابت خواهد شد، اما این امر می تواند در شکستن تحریم نیز کمک کند. به بیان ساده تر، افزایش کیفیت و تنوع محصول و قیمت مناسب در سایه برندسازی و بازارسازی مناسب می تواند صنعت خودروی ایران را به بازارهای جهانی هدایت کند. هر چند شاید در وهله اول این کار از خودروسازی کشور کمی بعید باشد، اما وقتی خودروساز مجبور به کیفی سازی باشد، ملزم خواهد بود که سرمایه های بیش تری را به بخش تحقیقات و توسعه اختصاص دهد. در عین حال، وقتی تیراژ افزایش یابد و بازار داخلی نیز اشباع باشد، سرریز تولید باید به سایر بازارها نفوذ کند.
این امر نیز تنها در صورتی محقق خواهد شد که بتوانیم محصولی تولید کنیم تا راه نفوذ به بازارهای صادراتی را باز کند. بسیاری از کشورها به طور طبیعی در پی نفع ملی خود هستند. اگر محصولی باشد که بتواند برای آن ها صرفه اقتصادی ایجاد کند، قطعاً راهی برای آن پیدا خواهند کرد.

با این حال، تمام این نکات بدون آزادسازی قیمت در حد یک آرزو باقی خواهند ماند، اما نباید فراموش کرد که آزادسازی قیمت خودرو بدون الزام برای اجرای مزایای یادشده فایده ای برای بازار کشور ندارد و مسئولان باید جهت حرکت به سمت قیمت گذاری غیر دستوری، از بروز مزایای آن اطمینان داشته باشند. در غیر این صورت، آزادسازی قیمت خودرو بدون داشتن فواید یادشده، نه تنها کمکی به نابه‌سامانی بازار نمی کند، بلکه می تواند منجر به وخیم تر شدن اوضاع شود.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

عکس: علیرضا جبلی / اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.