چیزی به نام فروش در صنعت خودرو نداریم؛ تنها پیش فروش ممکن است

کدام خودرو در سامانه یکپارچه سود بیشتری دارد؟

حتما شنیده اید که همه چیزمان به همه چیزمان می خورد. بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و تغییر مفاهیم واژه ها در این بازار نیز به صورت زیرپوستی انجام شده است و بسیاری از تعابیر به نفع خودروسازان و به ضرر مردم تغییر کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش اسب بخار، صنعت خودرو در سال های اخیر به شدت در لاک انحصاری خود فرو رفته و باور دارد که این انحصار برای همیشه ادامه دارد؛ از این رو تغییر تعابیر در این بازار به صورت جدی صورت گرفته است که در ادامه به برخی از این تغییرات اشاره خواهیم کرد.

برای مثال اگر در یک کشور توسعه یافته زندگی کنید، تصمیم می گیرید که مثلا یک خودروی خانوادگی با یک بازه قیمتی مشخص و با یک امکانات مشخص خریداری کنید. احتمالا نیاز خود را در اینترنت جست و جو می کنید و  پس از پیدا کردن نزدیک ترین نمایندگی های مربوطه به آن ها مراجعه می کنید و با بررسی و آزمایش خودروهای مختلف، محصول مورد نظر خود را انتخاب می کنید. در نهایت نیز احتمالا با شرایط مختلف پرداخت از قبیل اقساط بلندمدت بدون پیش پرداخت، خودروی خود را خریداری می کنند. ناگفته نماند که در همه این خودروها نیز خریدار می تواند انواع و اقسام امکانات و آپشن ها را انتخاب کند و به عبارتی دست مشتری کاملا در انتخاب باز است.

اما در ایران شرایط کاملا متفاوت است و تنها انتخابی که در زمان خرید دارید این است که پول خود را به یک حساب وکالتی واریز کنید و در سامانه هایی که یکی بیشتر از دیگری نقص دارد ثبت نام کنید؛ بعد از آن هم پس از چند ماه انتظار به شما اعلام می شود که اولویت های خود را برای انتخاب خودرو انتخاب کنید. پس از آن که اولویت ها را انتخاب کردید، بار دیگر در انتظار می نشینید تا این که مشخص شود آیا خودرویی که انتخاب کرده اید، به شما تخصیص می یابد یا خیر؟ اگر هم تخصیص یابد، خودرو با چنیدین ماه انتظار به دست خریدار خواهد رسید؛ نکته جالب تر این است که در این فرایند پیش فروش، قیمت نهایی به روز حساب می شود و یعنی خریداران تا زمان تحویل گرفتن خودرو از قیمت نهایی آن خبر ندارند و ممکن است در نهایت قیمتی اعلام شود که خریدار اصلا توان خریدش را ندارد.

این فرایند که تقریبا در هیچ جای جهان وجود ندارد، در کشور به عنوان فروش شناخته می شود که هیچ شباهتی به فروش ندارد و می توان آن را یک پیش فروش معیوب دانست. حال در مقابل این مفهوم، یک فروش فوری نیز وجود داشت که بیشتر واژه فروش فوری را مورد تمسخر قرار می داد تا نماینده ای از آن تعریف باشد. در این مفهوم که فروش فوری نام داشت، خریدار کل پول خودرو را پرداخت می کرد تا این که ۳ ماه بعد خودرو را تحویل بگیرد که در اکثر مواقع این تحویل با تاخیر مواجه می شد.

این گونه شد که مفهوم فروش فوری را نیز خودروسازان به سُخره گرفتند و اکنون هم با پیش فروشی که پر از ناکارآمدی است و هیچ شباهتی به فروش ندارد، به مفهوم فروش طعنه می زنند.

مفاهیمی که در نهایت پول را از مردم می گیرد و محصول مورد نظرشان را پس از مدت ها به آن ها تحویل می دهد؛ در این ساختار بدون شک راه برای سوءاستفاده توسط فروشندگان باز است و تنها مردمند که ضرر می کنند.

۴ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.