پیش نمایشی از سدان جدید دی اس قبل از رونمایی

دی اس 9

به تازگی ویدیویی از سدان جدید برند «دی اس» در صفحه رسمی فیسبوک این کمپانی منتشر شده که جزئیات کمی از یک سدان جدید را به نمایش می گذارد. دی اس ۹ (در برخی رسانه ها با نام دی اس ۸ معرفی شده است) در تاریخ ۲۴ فوریه رونمایی خواهد شد و سدان لوکسی است که برای رقابت با خودروهایی همچون مرسدس بنز کلاس E، آئودی A6 و ب ام و سری ۵ به بازار می آید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ با توجه به تصاویر منتشرشده جزئیات دقیقی از این خودرو پیدا نیست، اما طراحی خاص جلوپنجره و چراغ های باریک LED اولین شاخصه این سدان جدید است که از این تصاویر پیداست. طراحی الماس گونه چراغ ها، که در دی اس ۷ دیده بودیم، در چراغ این سدان هم دیده می شود و حالا این نوع طراحی تبدیل به بخشی انحصاری در طراحی های دی اس شده است. همچنین تصاویر جاسوسی‌ای که پیش تر، از این سدان منتشر شده بود نشان می داد با یک سدان بزرگ سر و کار داریم و احتمالاً دی اس ۹ تبدیل به بزرگ ترین سدان این کمپانی خواهد شد.

در ویدیو منتشرشده و در تصاویر جاسوسی، که قبلاً منتشر شده بود، تنها نمای بیرونی دیده می شد و اطلاعاتی در مورد کابین موجود نیست و باید تا زمان رونمایی برای دیدن کابین این خودرو منتظر ماند. با این وجود بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو پیش بینی می کنند که کمپانی دی اس، الگوی کابین DS7 و پژو ۵۰۸ جدید را در این سدان لوکس رعایت می کند. اما با توجه به رقبای قوی در این سگمنت باید انتظار داشت این خودرو از نظر آپشن و امکانات سطح بالایی را ارائه دهد تا بتواند با نسل های کنونی بنز E و ب ام و سری ۵ رقابت کند.

مشخص نیست این خودرو دی اس ۸ باشد یا دی اس ۹، چراکه برخی رسانه ها از این خودرو به عنوان دی اس ۸ یا ۹ یاد کرده اند. این خودرو بر پلتفرم سیتروئن، با نام EMP2، ساخته می شود؛ پلتفرمی که پژو ۵۰۸ جدید هم روی آن ساخته شده و انتظار می رود سدان های آینده گروه PSA براساس همین پلتفرم تولید شوند. اما با این حال چندی پیش یکی از رسانه های چینی تصاویر سدان لوکس دی اس را بدون استتار منتشر کرد. در یکی از تصاویر، بر روی درب صندوق این خودرو نشان DS9 (دی اس ۹) درج شده بود.

سدان جدید دی اس در نسخه پلاگین هیبرید موتور ۱٫۶ لیتری توربوشارژ دارد و عملکرد سیستم پلاگین هیبرید در این خودرو دقیقاً مشابه دی اس ۷ کراس بک است. یعنی موتور این خودرو می تواند ۲۹۶ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. البته در ایران تنها نسخه بنزینی دی اس ۷ کراس بک، آن هم به صورت محدود، ارائه شد و موتور ۱٫۶ لیتری توربو (پیشرانه مشابه پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3) در آن مدل، که به طور خاص برای ایران مناسب سازی شده بود، خروجی ۱۶۵ اسب بخار را داشت. این درحالی‌ست که این خروجی در مدل های خارج از ایران ۱۸۶ اسب بخار بود.

هنوز کمپانی دی اس اطلاعاتی در مورد ویژگی های رانندگی و سطح امکانات دی اس ۹ (DS9) اعلام نکرده است. اما با توجه به امکانات موجود در DS7 و پژو ۵۰۸ می توان با اطمینان گفت که سدان لوکس دی اس به امکاناتی نظیر رانندگی خودکار سطح ۳، سیستم تعلیق تطبیقی، سامانه نور پردازی هوشمند، سامانه ضد خواب آلودگی راننده و سرنشینان، سیستم پیشگیری از تصادف، پارک و خروج از پارک تمام خودکار، ماساژور صندلی های جلو، تهویه (سردکن) و گرمکن صندلی های جلو، گرمکن صندلی های عقب، تهویه مستقل سه یا چهار کاناله، تریم داخلی چرم طبیعی، دوربین دید در شب، سامانه تشخیص موجودات زنده و هشدار به راننده، ساعت لوکس وسط و… مجهز خواهد بود.

سدان جدید دی اس احتمالاً پیش از اتمام سال ۲۰۲۰ پا به بازار می گذارد. دی اس تصمیم دارد تمام محصولات بنزینی خود را تا سال ۲۰۲۵ از سبد محصولاتش حذف کند و برنامه هایی هم برای ورود به بازار آمریکا دارد. البته ورود به بازار آمریکا برای دی اس به زودی محقق نمی شود و به نظر می رسد بازار هدف این خودرو به بازارهای چین و اروپا محدود شود.

دی اس از جمله برندهایی بود که پس از امضای برجام به عنوان خودرویی لوکس در مدل های مختلف به بازار ایران آمد و توسط «آرین موتور تابان» به دست مشتریان رسید. دی اس ۷ آخرین محصولی بود که این کمپانی لوکس ساز فرانسوی به مشتریان ایرانی تحویل داد. اما پس از تکرار تحریم ها حضور، این برند در ایران ادامه پیدا نکرد و تمام تعهدات مربوط به دی اس ۷، توسط آرین موتور تابان پاسخ داده نشد.

در حال حاضر دی اس ۳، دی اس ۵، دی اس ۴ کراس بک، دی اس ۵ ال اس، دی اس ۶ و دی اس ۷ کراس بک در جاده های ایران به عنوان نمایندگان لوکس ساز فرانسوی گروه PSA حضور دارند.

اکنون باید دید که آیا باز هم مدلی از این برند را در ایران خواهیم دید یا خیر؟ بدیهی است که اولین گام برای حضور خودروهای جدید در بازار ایران، برداشتن مصوبه ممنوعیت واردات خودرو به کشور است.

لازم به ذکر است که تصاویر گرافیکی زیر، نمونه های شبیه سازی شده سدان جدید دی اس بر مبنای نگاه طراحان مختلف و نمونه های استتار شده است و هیچ کدام به عنوان نمونه نهایی و تایید شده شرکت سازنده به حساب نمی آیند.

پایگاه خبری اسب بخار

محمدرضا پاداش

منابع: Motor1 / Carscoops / Autohome / Auto-moto

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.