پیشرانه های سه سیلندر ایران خودرو به زودی عرضه می شوند

پیشرانه های سه سیلندر
در سال ۱۳۹۷ «ایران خودرو» قرارداد همکاری برای تولید موتورهای ۳ سیلندر کم مصرف با شرکت های “AVL” و “MAHLE” امضا کرد که به زودی اجرایی خواهد شد.
در قرارداد ۳۳ ماهه و ۵۰۰ میلیارد تومانی ایران خودرو با شرکت MAHLE (تلفظ صحیح انگلیسی: مالی/ تلفظ صحیح آلمانی: مالا/ تلفظ نادرست فارسی: ماهله)، دو شرکت برای تولید ۴ پیشرانه کم مصرف به توافق رسیده بودند. در این قرارداد سهم ایران خودرو ۲۰ درصد و سهم شرکت آلمانی ۸۰ درصد بوده است. طبق قرارداد، اولین پیشرانه تولیدی، ۳ سیلندر با حجم ۱٫۲ لیتر خواهد بود. اکنون به گفته «کیانوش پورمجیب»، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، این شرکت قصد دارد پیشرانه های کم مصرف ۳ سیلندر را به زودی وارد بازار کند. «مصطفی میرسلیم» پیش تر اذعان داشت: «این قرارداد گام نخست برای تسلط بر دانش فنی نیست بلکه مبتنی بر کارهایی است که از ۱۰ سال قبل آغاز شده است. ما با هدف کاهش زمان و صرفه‌جویی ۱۵ ماهه در طراحی و تولید این موتور و با دید برون گرایی با شرکت ماهله آلمان وارد همکاری شدیم اما با ثبت این دانش جدید و پیشرفته در ایران ما می‌توانیم بدون اتکا به دیگران کار را در آینده ادامه دهیم.»
پیشرانه های سه سیلندر
«فرد تورک»، مدیرعامل شرکت مالی آلمان، در حاشیه امضای قرارداد طراحی و تولید موتورهای کم حجم با ایران خودرو گفته بود: «ما فقط برای فروش موتور به ایران نیامده ایم، بلکه بیش تر به فکر توسعه هستیم و می‌خواهیم یک بازار رو به رشد داشته باشیم. این موتور که قرار است در ایران خودرو تولید شود بسیار پیشرفته است و از نظر فن آوری حرف اول را در دنیا می زند. این موتور برای یک بازار درحال توسعه می تواند نکته بسیار مثبتی باشد و درواقع یک همکاری و آموزش خیلی خوب برای مهندسان ایران خودرو خواهد بود.»
براساس مشخصاتی که پیش تر اعلام شده بود، موتورهای ۳ سیلندری که دراختیار ایران خودرو قرار می گیرند، بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ اسب بخار قدرت تولید می کنند و از استاندارد آلایندگی یورو ۶ بهره خواهند برد. مصرف سوخت پیشرانه ۱٫۲ لیتری ۳ سیلندر نزدیک به ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
پیشرانه های سه سیلندر
این پیشرانه مجهز به توربوشارژر و سیستم تزریق سوخت مستقیم (GDI) خواهد بود. پس از عرضه این پیشرانه سه پیشرانه دیگر با حجم ۱٫۵ لیتر با سوخت های گاز و بنزین وارد بازار می شوند. افزون بر این، ایران خودرو با همکاری شرکت “FEV” پیشرانه های کم مصرف بنزینی و گازسوز را تولید کرده بود. از مجموع سه پیشرانه ای که ایران خودرو با این شرکت آلمانی طراحی کرد همچنان با گذشت بیش از ۱۰ سال پیشرانه سوم با حجم ۱٫۴ لیتر به مرحله تولید نرسیده است. محصولات ایران خودرو به مدت مدید با پیشرانه های پژو فرانسه تولید می شدند، حتا خودروهای ملی مانند سمند نیز جزء این دسته بودند.
پیشرانه های سه سیلندر
در میانه دهه ۸۰ شمسی با عقد قرارداد میان ایران خودرو و FEV این موضوع تغییر یافت. قطعه ‌سازان ایرانی در آن سال‌ ها بیش تر به صورت مهندسی معکوس سعی در کپی کردن قطعات داشتند. برخی قطعه ‌سازان نیز، در بهترین شکل، تحت لیسانس شرکت‌ های خارجی قطعه تولید می کردند. برای به روزرسانی دانش فنی در زمینه نیروی محرکه، شرکتی به نام «ایپکو» به عنوان زیرمجموعه ایران خودرو تأسیس شد. در طرح همکاری دو شرکت سه موتور با حجم های ۱۷۰۰ سی سی (EF7)، ۱۷۰۰ سی سی توربوشارژ و ۱۴۰۰ سی سی طراحی شدند. طراحی اولین پیشرانه تا سال ۱۳۸۴ پایان یافت، اما به دلیل پیچیدگی های فنی، تولید این پیشرانه توسط قطعه سازان ایرانی به تعویق افتاد. سپس برای تولید قطعات برخی از شرکت های تولیدی بزرگ آلمانی، از جمله مالی، انتخاب شدند و قرار شد دانش فنی تولید این پیشرانه ها به مرور دراختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار بگیرد. با وجود مشکلات دیپلماتیک بین ایران و آلمان، تولید این پیشرانه از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و سری اول مصرف کنندگان از آن رضایت داشتند. با وجود ایراداتی در نمونه های اولیه داخلی سازی شده از پیشرانه EF7، اکنون این پیشرانه از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و سیستم برقی بوش نیز با نمونه تولیدی شرکت کروز تعویض شده است. «هاشم یکه زارع»، مدیرعامل پیشین ایران خودرو، پس از عقد قرارداد همکاری با شرکت MAHLE گفته بود: «در صورت وقوع هرگونه مشکل یا توقف در اجرای قرارداد طراحی و تولید موتور با شرکت مالی، این شرکت آلمانی پاسخ گو بوده و خسارات را جبران خواهد کرد.»
پیشرانه های سه سیلندر
برترین پیشرانه های ۳ سیلندر جهان
امروز استفاده از پیشرانه های ۳ سیلندر توربوشارژ در جهان بسیار رواج یافته و اکثر خودروسازان بزرگ یک پیشرانه ۳ سیلندر معرفی کرده اند. در فهرست زیر به برترین پیشرانه های ۳ سیلندر توربو جهان اشاره شده است:
۳ سیلندر یک لیتری هوندا: ۱۲۰ اسب بخار قدرت/ ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور
۳ سیلندر ۱٫۲ لیتری پژو پیور تک: ۱۱۰ یا ۱۳۰ اسب بخار قدرت
۳ سیلندر ۱٫۵ لیتری مینی: ۱۳۶ اسب بخار قدرت/ ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور
۳ سیلندر ۱ لیتری فورد اکوبوست: ۱۴۰ اسب بخار قدرت/ ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور
۳ سیلندر ۱٫۵ لیتری T3 ولوو: ۱۵۶ اسب بخار قدرت/ ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور
۳ سیلندر ۱٫۵ لیتری اکوبوست فورد: ۲۰۰ اسب بخار قدرت/ ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور
۳ سیلندر ۱٫۵ لیتری ب ام و: ۲۳۱ اسب بخار قدرت/ ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور
هنوز اطلاعات دقیقی از این که چه خودروهایی با پیشرانه ۳ سیلندر از سوی ایران خودرو عرضه می شود در اختیار نیست، اما به احتمال زیاد این پیشرانه در پژو ۳۰۱، که سواری کلاس C محسوب می شود، استفاده خواهد شد. افزون بر این، احتمال نصب این پیشرانه در پلتفرم مشترک ایران خودرو و «پینین فارینا»ی ایتالیا هم وجود دارد. پیش از آغاز تحریم ها جلسات هم اندیشی شرکت های ایرانی و ایتالیایی یادشده به صورت رسمی در داخل برگزار می شد، اما پس از آغاز تحریم ها این جلسه ها رنگ و بوی محرمانه به خود گرفت و هیچ کدام از این دو شرکت اطلاعات دقیقی را دراختیار رسانه ها قرار نمی دهند.
پایگاه خبری اسب بخار

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
۳ امتیاز از ۱ رای

مدیران 777 مدیران 777

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.