وضعیت بازار آزاد چهار سدان چینی پرفروش چه گونه است؟

وضعیت بازار آزاد چهار سدان چینی پرفروش چه گونه است؟
با توجه به آمار تولید و سوابقی که از سال ها و ماه های گذشته برای تولید و عرضه محصولات چینی وجود دارد، چهار سدان در جمع آن ها دیده می شوند که تا حد قابل قبولی مورد استقبال بازار قرار گرفته اند. چری آریزو۵ توربو، فاو بسترن B30، لیفان ۸۲۰ و ام جی ۳۶۰ توربو، سدان های چینی ای هستند که با حضور در خط تولید خودروسازان خصوصی توانسته اند نظر چند هزار مشتری را به سوی خود جلب کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اما امروز هیچ کدام از این خودروها مانند دیگر محصولات تولید داخل، شرایط فروش برای تحویل فوری یا کوتاه مدت را در کارخانه ندارند و مشتریان برای خرید آن ها باید به اجبار به بازار آزاد مراجعه کنند. اکنون می خواهیم ببینیم در دوره افزایش قیمت خودروهای تولیدی و وارداتی، این چهار سدان چینی امروز با چه قیمت هایی در بازار خرید و فروش می شوند و تا چند ماه پیش با این رقم ها، چه خودروهایی قابل خریداری بود؟

وضعیت بازار چری آریزو۵ توربو
وضعیت بازار آزاد چهار سدان چینی پرفروش چه گونه است؟
در حال حاضر اگر بخواهید یک دستگاه چری آریزو۵ توربو اکسلنت را با مدل ۹۷ به صورت صفر کیلومتر در بازار آزاد خریداری کنید، دلالان و فروشندگان این خودرو بهایی حدود ۱۲۷ تا ۱۵۰ میلیون تومان را به شما اعلام می کنند. بدیهی است که عدد ۱۵۰ میلیون تومان، بیش تر شباهت به توهم فروشنده از وضعیت نا به سامان بازار دارد، اما با پیگیری های انجام شده، امکان خرید و فروش آریزو۵ توربو با بهایی حدود ۱۲۷ تا ۱۳۵ میلیون تومان فراهم است. از سویی به دلیل اعلام شرایط فروش جدید مدیران خودرو و موعد تحویل ۹۰ روزه برای ثبت نام های جدید آریزو۵ توربو، برخی با توجه به پیش پرداخت حدود ۸۰ میلیون تومانی احتمال می دهند این شرکت نیز در آینده نزدیک قیمت آریزو۵ توربو را افزایش دهد. آخرین قیمت گذاری این سدان به نسبت پرفروش، بهای ۱۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را در کارخانه نشان می دهد. چری آریزو۵ توربو با توجه به شرایط فروش اقساطی در گذشته، امکانات، طراحی و پیشرانه به نسبت قوی توانسته بود سهم خوبی در میان سدان های اتوماتیک به دست آورد. تا چند ماه پیش، چری آریزو۵ توربو قیمتی کم تر از ۸۵ میلیون تومان در کارخانه داشت و در آن موقع اگر می خواستید حدود ۱۳۵ میلیون تومان برای خرید یک سدان هزینه کنید، گزینه هایی همچون مزدا۳ صفر کیلومتر، میتسوبیشی لنسر، کیا سراتوی وارداتی کم کارکرد، تویوتا کمری ۲۰۱۳ کارکرده، نیسان تیانا کارکرده و… وجود داشت. همچنین با آخرین قیمت رسمی چری آریزو۵ توربو در کارخانه که حدود ۱۰۰ میلیون تومان بوده است، تا چند ماه پیش می توانستید به سراغ کیا سراتوی آپشنال سایپا در نسخه های صفر کیلومتر یا مشابه صفر بروید.

وضعیت بازار فاو بسترن B30
وضعیت بازار آزاد چهار سدان چینی پرفروش چه گونه است؟
فاو بسترن B30 در نمایشگاه خودروی مشهد سال ۹۶ رونمایی شد. این خودرو به صورت رسمی از پاییز ۹۶ پا به جاده های کشور گذاشت و در آن موقع قیمتی کم تر از ۶۰ میلیون تومان را در کارخانه داشت. رفته رفته بهای B30 از سوی ” بهمن موتور ” و ” گروه بهمن ” افزایش پیدا کرد. حتا در روزهای ابتدایی سال ۹۷، همچنان قیمت فاو بسترن B30 کم تر از ۶۵ میلیون تومان بود. اما با گذشت زمان شاهد هستیم که در شرایط کنونی، قیمت کارخانه ای این سدان چینی نزدیک به ۸۰ میلیون تومان شده و گاهی در بازار آزاد تا ۱۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود. اما با پیگیری های انجام شده، به گفته بازاریان، امروز دلالان و فروشندگان فاو بسترن B30، این سدان چینی را با قیمتی حدود ۱۰۸ تا ۱۱۱ میلیون تومان معامله می کنند.
اگر امروز حدود ۱۱۰ میلیون تومان بودجه خرید برای فاو بسترن B30 دارید، باید بگوییم در زمان آغاز عرضه این خودرو،می توانستید با این بودجه به سراغ سدان هایی همچون مزدا۳ کم کارکرد، کیا سراتوی آپشنال صفر کیلومتر و… بروید. حتا
می توانستید در نیمه دوم سال ۹۶، هیوندای اکسنت مونتاژی را به صورت حواله ای یا ثبت نامی با قیمتی حدود ۹۵ تا ۱۰۵ میلیون تومان خریداری کنید.

وضعیت بازار لیفان ۸۲۰
وضعیت بازار آزاد چهار سدان چینی پرفروش چه گونه است؟
لیفان ۸۲۰ همچنان بزرگ ترین سدان چینی بازار ایران است. این خودرو در سال ۱۳۹۵ وارد بازار کشور شد و ابتدا قیمتی حدود ۸۰ میلیون تومان را داشت. اما کمی بعد بهای آن افزایش پیدا کرد و به رده ۹۰ میلیون تومان نزدیک شد. با این که لیفان ۸۲۰ در ابتدای حضور، استقبال خوبی را تجربه کرده بود، اما با آغاز سال ۹۶ به دلیل برخی مشکلات پروژه ای، لیفان نتوانست آن چنان قوی در بازار حضور پیدا کند. از پایان سال گذشته دوباره عرضه این خودرو قوت گرفت و تا چند ماه پیش می توانستید خودرو را در بازه ۹۳ تا ۱۰۰ میلیون تومان خریداری کنید، اما امروز برای خرید لیفان ۸۲۰ صفر کیلومتر مدل ۱۳۹۷ باید هزینه حدود ۱۵۵ تا ۱۵۹ میلیون تومان را بپردازید. این در حالی است که آخرین قیمت رسمی اعلام شده برای این سدان چینی از سوی ” کرمان موتور ” حدود ۱۱۰ میلیون تومان بوده است. اگر در نیمه دوم سال گذشته می خواستید ۱۶۰ میلیون تومان برای خرید یک سدان هزینه کنید، گزینه هایی همچون هیوندای النترا AD صفر کیلومتر، میتسوبیشی لنسر، کیا سراتوی وارداتی صفر کیلومتر، تویوتا کمری فول آپشن ۲۰۱۳ کم کارکرد، نیسان تیانا مشابه صفر و… را می توانستید خریداری کنید. همچنین با آخرین قیمت کارخانه ای لیفان ۸۲۰ می شد تا چند ماه پیش به سراغ خودروهای صفر کیلومتری همچون هیوندای اکسنت کرمان موتور و کیا سراتوی آپشنال ” سایپا ” رفت.

وضعیت بازار ام جی ۳۶۰ توربو
وضعیت بازار آزاد چهار سدان چینی پرفروش چه گونه است؟
ام جی ۳۶۰ اتوماتیک و دنده ای در نسخه های معمولی، آن چنان نتوانستند مشتریان زیادی را به سمت ” خودروسازی آذربایجان” (آذویکو ) بکشانند. اما با معرفی نسخه توربوی این خودرو از پایان پارسال، شاهد بودیم که با توجه به نیروی فنی و تا حدی اعتبار نشان ام جی، استقبال از ۳۶۰ توربو اتوماتیک آغاز شد. این خودرو در پایان پارسال با بهایی کم تر از ۷۸ میلیون تومان به دست مشتریان می رسد. سپس با اعمال افزایش قیمت از سوی شرکت، بهای رسمی ام جی ۳۶۰ توربو حدود ۸۹ میلیون تومان شد، اما پس از آن قیمت رسمی و جدیدی از سوی آذویکو اعلام نشد و امروز تعداد قابل توجه ای از مشتریان ام جی ۳۶۰ توربو، منتظر تحویل خودروهای شان هستند. آمار تولید نیز نشان می دهد این شرکت در خط تولید خود، روند مونتاژ SKD ام جی ۳۶۰ توربو را انجام می دهد.
امروز اگر نخواهید چند ماه برای خرید ام جی ۳۶۰ توربو در نوبت باشید، باید به سراغ نسخه های موجود در بازار آزاد بروید. بنابراین امکان دارد با قیمت هایی حدود ۱۲۵ تا ۱۳۳ میلیون تومان روبه رو شوید. با این که برخی تا ۱۵۰ میلیون تومان هم برای این سدان چینی اعلام قیمت می کنند، اما بهای معامله ای ام جی ۳۶۰ توربو مدل ۹۷، در بازه اعلام شده قرار دارد.
اگر در همان زمان آغاز عرضه ام جی ۳۶۰ توربو در نیمه دوم سال ۹۶، شما بودجه ای حدود ۱۳۰ میلیون تومان داشتید،می توانستید به سراغ خودروهای صفر کیلومتری همچون مزدا۳، کیا سراتو آپشنال و هیوندای اکسنت بروید. همچنین با بهای امروز کارخانه ای این خودرو که برخی می گویند با توجه به تغییر بهای ارز شاید در بازه ۱۰۰ میلیون تومان قرار گیرد،می توانستید در آن دوره خودروهای صفر کیلومتری همچون هیوندای اکسنت و کیا سراتوی آپشنال را به صورت ثبت نامی خریداری کنید.

همان طور که در این گزارش مشخص است، تنها پس از چند ماه، مشتریان خودروهای سدان غیر چینی در بازار آزاد مجبور هستند برای داشتن یک خودروی خانوادگی اتوماتیک به سراغ محصولات چینی مونتاژ داخل بروند. خودروهایی که شاید تا چند ماه پیش در میان گزینه های آن ها جایی نداشت. از سویی دیگر آن هایی هم که قصد خرید یکی از این چهار سدان چینی را داشته اند، امروز می بینند که باید اختلاف قیمت عجیبی را برای داشتن این خودرو نسبت به چند ماه پیش بپردازنند.
با این که امروز خرید و فروش این چهار سدان چینی، آن چنان سریع و در تعداد بالا انجام نمی شود، اما می بینیم برخی خریداران از ترس گران شدن دوباره خودروها در هفته های آتی، مجبور به خرید این خودروهای خانوادگی اتوماتیک شده اند. شاید روزی باور کردنش غیر ممکن بود که شرایط اقتصادی جامعه به شکلی شود تا بخواهیم این چهار سدان چینی را با بهایی حدود ۱۱۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان خریداری کنیم. یکی از دلایل اصلی قیمت این خودروها در بازار کنونی، نبود گزینه های دیگر در بازار است و به دلیل بسته شدن ثبت سفارش، بهای رسمی بسیاری از خودروهای وارداتی به شکل عجیب تر از داخلی ها رشد پیدا کرده است.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.