نگاهی به کپی های صنعت خودرو چین – بخش دوم

کپی صنعت خودرو چین

صنعت خودرو چین، نسبت به قطب های خودروسازی جهان، خیلی دیر به میدان آمد و در واقع پس از پیوستن این کشور به سازمان تجارت جهانی بود که این کشور گسترش صنعت خودرو را در دستور کار قرار داد.

مدیران 777 مدیران 777

این روزها صنعت خودرو چین با سرعت بیش تر نسبت به دیگر کشورها در حال رشد است و هر روز خبرهای جدیدی را پیرامون پیشرفت آن ها در صنعت خودرو می شنویم. اما کپی برداری یکی از شاخصه های اصلی صنعت خودروی چینی ها بوده و همچنان هم در مقیاس کوچک تر ادامه دارد. در بخش اول سری مقالات کپی های چینی به معرفی سه خودرو پرداختیم که طراحی آن ها عیناً کپی برداری از خودروهای اروپایی بود. صنعت خودروی چین دیرتر از دیگر بزرگان خودرو به فکر پیشرفت افتاد و شاید کپی برداری یکی از کارهایی بود که آن ها مجبور بودند انجام دهند تا خود را به سطح اول خودرو برسانند. با اشاره به این که این روزها چینی ها کم تر به سراغ کپی برداری می روند، در این مقاله سه خودروی کپی برداری شده دیگر را معرفی می کنیم. توجه داشته باشید طراحی خودروهایی که در این سری مقالات ذکر می شوند کاملاً کپی هستند و قطعاً چیزی بیش تر از الهام در طراحی آن ها دیده می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

کانسپت هاوال IF: کپی برداری از ب ام و X6

مهم ترین نشان تولیدی «گریت وال»، «هاوال» است که با سری های F،M  و H در بازار عرضه می شود. گریت وال از اولین خودروسازان چینی بود که خودروهایش را به خارج از چین صادر کرد. حالا گریت وال بیش تر با نام هاوال در جهان شناخته می شود و این برند در میان زیرمجموعه های گریت وال بیش ترین عرضه را دارد. هاوال در ده ها کشور جهان به فروش می رسد و در بازار روسیه سهم خوبی دارد. اکنون این کمپانی از بزرگ ترین تولیدکننده های خودرو در دنیا به شمار می رود و سبک منحصر به خود را در طراحی دارد. اما همین کمپانی، که حالا روزهای روشنی را تجربه می کند، کپی برداری های زیادی را انجام داده است که یکی از آن ها کانسپت هاوال IF است. امروز بسیاری از خودروسازان دنیا و حتا چینی ها، کراس اوور کوپه را در سبد محصولات دارند اما در سال ۲۰۱۳ که هاوال IF رونمایی شد تنها ب ام و X6 بود که طراحی متمایز و کوپه را به خوبی در ظاهرش ارائه می داد. پس چینی ها الگوهای این خودرو را بدون کم و کاست در IF به کار بردند. این خودرو در نمایشگاه شانگهای رونمایی شد و قرار بود در همان سال تولید گسترده را در چین داشته باشد که البته این خودرو هیچ وقت به مرحله تولید گسترده نرسید. در جلوپنجره، مه شکن ها و خطوط ریز طراحی، این خودرو با ب ام و X6 متفاوت است اما طرح کلی این خودرو و ابعاد آن کاملاً از X6 کپی برداری شده است. هاوال IF با دو پیشرانه معرفی شد؛ پیشرانه ۲ لیتر توربو و ۳ لیتر V6 تنفس طبیعی که قدرت این دو پیشرانه توسط جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته به هر چهار چرخ متقل می شد. از نظر امکانات و آپشن هم این خودرو سطح بالایی را ارائه می داد. با وجود این که گریت وال اعلام کرده بود علاوه بر بازار چین برنامه فروش این خودرو را در استرالیا هم دارد، اما این خودرو هیچ وقت به صورت گسترده تولید نشد.

چری QQ: کپی کاملی از دِوو ماتیز

«چری» اولین خودروساز چینی بود که محصولات خود را به خارج از چین صادر کرد و برای ۹ سال پیاپی بیش ترین عرضه خودرو در چین را داشت. در سال ۲۰۱۳ این خودروساز ۴ میلیون خودرو را در بیش از ۸۰ منطقه به فروش رساند. در سال های اول چری با مدل “QQ” شروع به کار کرد؛ خودرویی کوچک با قیمتی مناسب که سلیقه آن روزهای چین آن را می پسندید. جوان های چینی که به دنبال اولین خودروی خود بودند QQ را انتخاب می کردند و همین باعث شد این مدل در مدت ۷ سال فروش هشتصد هزار دستگاهی را تجربه کند و به نوعی شروع خوبی را برای چری در ابتدا رقم زند. با گذشت زمان، سلیقه جهانی و چینی ها به سمت خودروهای شاسی بلند و کراس اوور رفت و خودروهای کوچکی مانند QQ دیگر فروش خوبی تجربه نمی کردند، بنابراین چری به سراغ ساخت خودروهای بزرگ تر رفت. اما موفقیت ابتدایی چری با مدل QQ حاصل کپی برداری آن ها از مدل «ماتیز دوو» بود. با دقت در طراحی این خودرو متوجه می شویم که آن ها حداقل در اولین نسل QQ به کلی دست به کپی برداری زده اند. «ام وی ام ۱۱۰»، که در بازار ایران هم حضور دارد، در واقع نسل بعدی همان چری QQ است که به عنوان خودروی کوچک و کم مصرف شناخته می شود. در محصولات جدید چری نشان پریمیومی مثل “EXEED” وجود دارد و حالا پس از سال ها آن ها سبک خود را در طراحی یافته اند، اما یادمان نرود که آغازکننده مسیر پررونق امروز چری، کپی برداری از خودروهای موفق بوده است.

پیکاپ Kawei K1: کپی برداری از فورد F-150

نام این مدل شاید پیش تر به گوش تان خورده باشد. بله این پیکاپ چینی همان خودرویی است که مپنا در حال تولید نسخه برقی آن است و به نظر می رسد این پروژه قدم های آخر خود را می گذراند. اما با نگاهی کاملاً اجمالی به این خودرو متوجه می شویم که به یک کپی از «فورد F-150» مواجه هستیم. در زمان رونمایی از این خودرو، در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه پکن، مدیران “Kawei” اعلام کردند که پیکاپ خود را با الهام از طراحی F-150 ساخته اند، اما همان طور که می بینید چیزی فراتر از الهام در طراحی این خودرو داریم و الگوهای فورد F-150، به خصوص در نمای جلو، کاملاً کپی برداری شده اند. این خودرو با موتور ۳٫۲ لیتری دیزل با قدرت ۱۰۷ اسب بخار و پیشرانه ۲٫۴ لیتری «میتسوبیشی» با قدرت ۱۴۳ اسب بخار عرضه می شد که قدرت این دو پیشرانه توسط جعبه دنده ۵ سرعته دستی به تمام چرخ ها می رسد.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.