نگاهی به کپی های صنعت خودرو چین – بخش اول

کپی صنعت خودرو چین

صنعت خودرو چین، نسبت به قطب های خودروسازی جهان، خیلی دیر به میدان آمد و در واقع پس از پیوستن این کشور به سازمان تجارت جهانی بود که این کشور گسترش صنعت خودرو را در دستور کار قرار داد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اگر به ۵ تا ۱۰ سال گذشته برگردیم، کم تر اروپایی‌ای را می بینیم که نامی از برندهای چینی شنیده باشد، اما با گسترش و پیشرفت صنعت در چین و رشد اقتصادی چشمگیر ظرف این مدت کوتاه و یا شاید به لطف خرید سهام و قراردادهای همکاری مشترک، اکنون همه علاقه‌مندان خودرو حداقل نام یک یا چند برند چینی را شنیده اند. چینی ها همیشه به کپی برداری های طراحی خودرو معروف هستند و حتا حالا که به پیشرفت خوبی در این صنعت رسیده اند این کپی برداری ها متوقف نمی شود. در نمایشگاه های بین المللی خودرو همیشه چینی هایی دیده می شوند که ابعاد مدل های جدید کره ای، آمریکایی و اروپایی را اندازه گیری می کنند و این اطلاعات را به کمپانی های چینی می فروشند. در این سری مقالات می خواهیم نمونه های کپی برداری شده توسط چینی ها را در چند بخش بررسی کنیم.

مدیران 777 مدیران 777

مدل Jinbei MS3 یک کپی تمام عیار از آکورا MDX

نشان “Jinbei” در پیِ قرارداد همکاری مشترک میان کمپانی «برلیانس» چین و «رنو» فرانسه شکل گرفت. اکثر محصولات تولیدشده توسط این کمپانی ون ها و مینی ون هایی بود که براساس ساختار تویوتا هایس طراحی شده بود و همچنان هم سبد محصولات این نشان را عمدتاً شامل همین محصولات می شود. در سال ۲۰۱۷ این کمپانی مدل MS3 یا S70 را رونمایی کرد که، همان طور که در تصویر می بینید، یک کپی تمام عیار از آکورا MDX بود. اگر لوگو را در این خودرو بپوشانیم هر بیننده ای بی شک تصور می کند که این خودرو آکورا MDX است، اما این طور نیست. بارها در صنعت خودرو دیده ایم که طراحی ها براساس الهام از مدل های دیگر صورت می گیرد، اما چینی ها همیشه پایشان را فراتر از الهام گذاشته اند و در این محصول یک کپی برداری بی نقص را می بینیم. در مدل S70 از کمپانی Jinbei پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو با قدرت ۱۵۴ اسب بخار را داریم، در حالی که، در آکورا MDX پیشرانه ۳٫۵ لیتری V6 293 اسب بخار قدرت دارد. به همین دلیل در زمان عرضه این خودرو قیمت آن در کامل ترین نسخه در بازار چین ۱۴۰ هزار یوان بود، در حالی که آکورا MDX 795 هزار یوان قیمت داشت.

هونگچی مینگشی کپی هوشمندانه از آئودی A100

«هونگچی» قدیمی ترین نشان خودرو در چین است و نشان ۶۱ سال خودروسازی چین را دارد، در این مدت، محصولات لوکس و خاصی را به بازار چین و برخی کشورها عرضه کرده است. از چند سال گذشته با تقویت تیم مهندسی و طراحی هونگژی، توسط «فاو»، محصولات متنوعی از این خودروساز چینی به بازارهای مختلف معرفی شده است. برخلاف اکثر خودروهای چینی، سدان ها و کراس اوورهای هونگژی به هیچ وجه در رده خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت قرار نمی گیرند و قیمت های به نسبت بالایی دارند. در سال ۲۰۰۰ هونگچی مدلی را با نام مینگشی عرضه کرد که بیش از حد به آئودی A100، که در بازار چین هم حضور داشت، شباهت داشت. همان طور که می بینید، حتا هونگچی هم به عنوان یک برند لوکس ساز کپی برداری کرده و هنوز هم به این کار در مقیاس محدودتر ادامه می دهد. این کمپانی قصد تولید یک کراس اوور لوکس را دارد که بسیار شبیه به رولزرویس کالینان است. در دهه اول قرن ۲۱ تمرکز هونگچی بر روی تولید مدل هایی براساس «آئودی» بود و حالا می بینیم این کمپانی اگرچه هنوز گاهی الهام زیادی را در طراحی دارد، اما سبک خود را در طراحی یافته و روز به روز ارتقا پیدا می کند. سال گذشته در خبرها اعلام شد که «پرشیا خودرو» در پیِ تولید محصولات لوکس گروه فاو است و نمایندگی هونگچی، یا همان هونگژی، را به دست آورده است. اما اکنون مشخص است که مانیان خودرو فرایند تولید محصولات این نشان لوکس چینی را در ایران دنبال می کند و پرشیا خودرو در جایگاه شبکه فروش و خدمات پس از فروش نقش آفرینی می کند.

جک Refine A60 و شباهت عجیبش به آئودی A6

سال ۲۰۱۵ بود که کمپانی «جک» مدل A60 را به عنوان یک سدان نیمه لوکس و زیبا معرفی کرد. این خودرو به جز کمی تغییر در طراحی جلوپنجره و سپر، دقیقاً طراحی کلی آئودی A6 را دارد. این خودرو با دو پیشرانه قابل سفارش بود؛ پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو با خروجی ۱۷۴ اسب بخار و ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور و پیشرانه ۲ لیتری توربو با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر. قدرت هردو پیشرانه با جعبه دنده ۶ سرعته دستی و یا جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شد. این خودرو در سال ۲۰۱۶ فروش نسبتاً خوبی را در بازار چین تجربه کرد و در سال ۲۰۱۷ این فروش به تدریج کم تر شد و کمپانی جک به تولید آن ادامه نداد. طراحی داخلی این خودرو بسیار زیبا انجام شده بود و ساعت آنالوگ به همراه قطعات چوبی جلوه خاصی را به طراحی داخلی این خودرو داده بود.

در این بخش به معرفی اجمالی ۳ خودروی کپی شده توسط چینی ها پرداختیم. توجه داشته باشید چینی ها برای جبران فاصله زیادی که با سطح اول خودروسازی داشتند، در ابتدا این روش را در پیش گرفتند اما بسیاری از کمپانی های چینی سبک خود را در طراحی پیدا کرده اند و می توان گفت حالا رشد صنعت خودروی چین محسوس تر از دیگر قدرت های جهان است.

محمدرضا پاداش

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.