مالکیت خودرو برای شما چه مقدار هزینه ی سربار دارد؟

نگاهی به وضعیت رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش خودرو
در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا پروژه های خودروهای اشتراکی را آغاز کرده اند و با توجه به هزینه های جاری هر خودرو، سعی دارند تا با این کار ارزش افزوده بیشتری را برای شهروندان خود ایجاد کنند. اما با توجه به شرایط اقتصادی ایران، همچنان بسیاری از افراد تمایل دارند تا به جای استفاده از طرح های مختلف حمل و نقل، از خودروی شخصی استفاده کنند.

مدیران 777 مدیران 777

در این بخش به این مسئله می پردازیم که چرا عموم ایرانی ها هنوز به فکر خودروهای اشتراکی نیستند و آغاز این طرح ها در این روزها نمی تواند آنچنان موفق باشد. اما قرار است که شما بدانید، با خرید هر خودرو چه هزینه هایی به شما متحمل می شود. هزینه هایی که اکثر افراد آن ها را حساب نمی کنند و در صورت اطلاع از این ارقام می توانند برنامه ریزی بهتری برای بودجه خود داشته باشند.

چرا خودروهای اشتراکی در شرایط فعلی برای ایرانی ها مناسب نیست؟

اولین دلیل این است که هنوز بستر مناسب برای استفاده از خودروهای اشتراکی در ایران وجود ندارد. همچنین قوانین بیمه ای و نظارتی ایران، هنوز نمی تواند در مواقع لازم در بحث خودروهای اشتراکی تصمیمات درستی را اتخاذ کند. پس می توان گفت که اولین مانع برای رسیدن به خودروهای اشتراکی در ایران، قوانینی است که هنوز فکری برای آن ها نشده است.
دومین مسئله این است که با توجه به نوسان های اقتصادی، بسیاری از افراد خودرو را به عنوان سرمایه می دانند و در بحث حمل و نقل سعی دارند تا بر بودجه و اقتصاد شخصی خود تکیه کنند. به عبارت ساده در شرایط فعلی، هر فردی می خواهد با خرید خودرو ابتدا نیازهای خود را بر طرف کند و از طرفی با سرمایه گذاری در بازار خودرو، بر روی موج نوسان ها سوار شود. زیرا در سال های اخیر به خاطر نوسان های بازار ارز، شاهد بودیم که قیمت خودرو هر روز تغییر می کند و این مسئله باعث می شود که رفته رفته قدرت خرید قشر متوسط و پایین در بازار خودرو کاهش پیدا کند.
این دو عامل از دلایلی است که هنوز بسیاری دوست دارند با خودروی شخصی به محل کار، خرید، سفر و… بروند و حتی از امکانات جدید تاکسی های اینترنتی هم استفاده نکنند. اما واقعا داشتن یک خودرو به صرفه تر از استفاده از تاکسی های اینترنتی است؟

شما در یکسال به خاطر داشتن خودرو چه میزان هزینه می کنید؟

بسیاری از افراد فکر می کنند که امروز با بودجه خود می توانند خودرویی بخرند و در بحث حمل و نقل به مراتب به صرفه تر از هر طرح پیشنهادی ظاهر شوند و اینگونه هزینه های روزمره خود را کنترل نمایند. همچنین با داشتن یک خودرو می توانند حداقل ارزش پول خود را تا حد قابل توجهی نسبت به افرادی که خودرو ندارند حفظ نمایند.
حال در نظر بگیرید که شما مالک یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی با توجه به ارقام فعلی بازار هستید. بدیهی است که اگر در شهر پرترددی چون تهران زندگی کنید و یا خودرویتان برایتان مهم باشد، به احتمال زیاد به سراغ بیمه بدنه می روید. با توجه به قیمت های این روزها، هزینه ی سالانه بیمه شخص ثالت و بدنه یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی، به صورت مجموع حدود ۲٫۵ تا ۳ میلیون تومان است.
همچنین در نظر می گیریم که شما روزانه تنها ۵۰ کیلومتر از خودرویتان استفاده می کنید و طبق میانگین تردد هر شهروند عادی از خودرو استفاده می نمایید. از طرفی ماهانه یک سفر متوسط و یا کوتاه حدود ۵۰۰ کیلومتری دارید. در طول یک سال هم سفری به نسبت طولانی با مسافت حدود ۲ تا ۴ هزار کیلومتر را تجربه می کنید. پس در ۳۶۵ روز سال شما میانگین استاندارد استفاده از خودرو را دارید و حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار کیلومتر با خودروتان سر و کار دارید. اما ما همان معیار ۲۵ هزار کیلومتر را لحاظ می کنیم. با توجه به میانگین های مصرف سوختی که برای خودروهای موجود در بازار اعلام می شود و مخصوصا اعداد اعلامی برای خودروهای بازه ۱۰۰ میلیون تومان، شما در طول سال حدود دو هزار و پانصد لیتر بنزین مصرف می کنید. به عبارتی هزینه ای معادل ۲٫۵ میلیون تومان!
حال با توجه به استانداردهای موجود برای رسیدگی به خودرو و قطعات مصرفی که در بازار وجود دارد، هر ۵ هزار کیلومتر احتمالا شما برای تعویض روغن و فیلترهای خودرو به تعمیرگاه می روید. با نوسان های فعلی در بازار قطعات خودرو، احتمالا شما هر ۵ هزار کیلومتر حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان هزینه ی جاری برای خودروتان دارید. این یعنی در طول سال هزینه ای حدود ۷۵۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان!
اما هزینه های شما فقط این ارقام در سال نیستند. بلکه شما با توجه به استاداردهای عمر مفید باتری خودرو، باید در روند مصرفی عادی هزینه ای معادل بر یک سوم قیمت باتری را برای یک سال در نظر بگیرید. با توجه به قیمت های حداقلی برای باتری های خشک در بازار فعلی، هر سال شما حدود ۱۵۰ هزار تومان هزینه ی باتری دارید.
در بحث لاستیک هم همین طور است. شما هر سال مقداری از عمر مفید لاستیک را استفاده می کنید. با توجه به مصرف ۲۵ هزار کیلومتر در سال، شما در طول ۳۶۵ روز باید یک سوم بهای چهار چرخ لاستیک خودروتان را محاسبه کنید. امروز اگر بخواهید برای خودرویی ۱۰۰ میلیون تومانی لاستیک قابل قبول و با کیفیت به نسبت خوبی را انتخاب کنید، برای خرید ۴ حلقه هزینه ای حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را دارید (بر اساس بهای لاستیک های فناوری جدید و لاستیک های وارداتی معمولی). پس در طول سال هزینه ای حدود ۶۰۰ هزار تومان باید برای لاستیک های خودرو هم در نظر بگیرید.
اگر خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی شما اتوماتیک باشد، شما در طول یک سال برای استفاده ی عادی ۲۵ هزار کیلومتر می بایست نیمی از هزینه ی سرویس دوره ای جعبه دنده ای اتوماتیک را در نظر بگیرید. اگر به فرض جعبه دنده ی اتوماتیک خودروی شما جز کم استهلاکترین ها باشد، هر سال هزینه ی سربار حدود ۵۰۰ هزار تومان برای شما اعمال می شود.
وقتی این محاسبات تمام می شود، حدود ۳۰۰ هزار تومان را هم برای بحث های رایج و غیر قابل پیش بینی ساده می گذاریم. مانند کارواش، سوختن لامپ، نیاز خودرو به آچارکشی و…

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

حال می خواهیم ببینیم که در طول یک سال شما چقدر برای داشتن یک خودرو و استفاده ی عادی حدود ۲۵ هزار کیلومتر باید هزینه کنید؟
۲٫۵ میلیون تومان + ۲٫۵ میلیون تومان + ۷۵۰ هزار تومان + ۱۵۰ هزار تومان + ۶۰۰ هزار تومان + ۵۰۰ هزار تومان + ۳۰۰ هزار تومان = ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در سال
مبلغ ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بر مبنای کف قیمت هایی است که در متن فوق محاسبه کردیم و آن را بر اساس معیارهای روز اقتصادی سنجیده ایم. حال می بینیم که برای داشتن یک خودروی حدود ۱۰۰ میلیون تومانی اتوماتیک و استفاده ی ۲۵ هزار کیلومتر به صورت سالیانه، باید روزانه متحمل ۲۰ هزار تومان هزینه شویم. جالب است بدانید که این عدد برای برخی خودروهای ۱۰۰ میلیون تومانی حتی به روزی ۲۵ هزار تومان هم می رسد.
حال در نظر بگیرید که اتفاق هایی چون تصادف های خارج از پوشش بیمه، خرابی های خارج از سیستم گارانتی، جریمه های راهنمایی و رانندگی، عوارض های گوناگون و… به خودروی شما تحمیل شود.
اگر در نظر بگیریم که شما یک خودروی اتوماتیک ۱۰۰ میلیون تومانی خریده اید و فقط آن را در پارکینگ خانه نگه می دارید و حتی از آن استفاده هم نمی کنید، باید بدانید که در سال بر اساس هزینه های بیمه، عمر مفید باتری و لاستیک، قواعد تعویض روغن موتور شش ماهه، تعویض روغن گیربکس بر مبنای طول عمر و… شما روزانه حدود ۱۰ هزار تومان برای این خودروی هزینه های پنهان و جاری دارید.

بسیاری افراد هستند که تنها هزینه ی بیمه، مصرف سوخت و فاکتورهای ساده تعمیرگاه را محاسبه می کنند و در آخر سال می بینند که برای خودروشان چقدر هزینه گرده اند. اما واقعیت چیز دیگری است و به مراتب به محاسبه های بیشتری نیاز دارد. شاید امروز بسیاری باورشان سخت باشد که برای یک خودروی بسیار ساده در بازار ایران، باید هزینه ای بیش از ۴ میلیون تومان را به صورت نهان و آشکار بپردازند. وقتی که اقتصاد ایران به سمت پیشرفت مشهود حرکت کند و مشکلات فعلی در بازار خودرو وجود نداشته باشد، می بینیم که برای بسیاری از افراد عدم استفاده از خودرو به صرفه تر است. زیرا هر سال اید هزینه ای به نام افت قیمت خودرو را هم محاسبه کنند. البته که در ایران، بر خلاف باور عموم در مورد عدم وجود افت قیمت در شرایط فعلی، افت سرمایه اصلی فرد به خاطر داشتن خودرو به شکل سالیانه اتفاق می افتد که ما آن را در محاسبات خود لحاظ نکردیم.
اگر بحث خودروهای اشتراکی و یا حتی اجاره ی خودرو به شکل گسترده و متنوع در ایران وجود داشت، هنوز هم می توان گفت که برای بسیاری از شهروندان، عدم مالکیت خودرو می تواند تراز اقتصادی آن ها را بالاتر ببرد.

آیا تا به امروز این اعداد را محاسبه کرده بودید و چنین هزینه های نهفته ای را باور داشتید؟

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.