فولادسازان دست از سر قطعه سازان بردارند

فولادسازان قطعه سازان
فولادسازان قطعه سازان

در حالی که ماه های اخیر همواره بحث فولاد و افزایش قیمت و عرضه کم، یکی از اصلی ترین مشکلات قطعه سازان به شمار آمده است، امروز نیز سخنگوی انجمن قطعه سازان خودرو در نشست خبری هیات مدیره این انجمن به این موضوع پرداخت و نقدهایی را فعالیت فولادسازان وارد کرد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، ” فرهاد بهنیا ” با اشاره به اینکه هر نوع تصمیم گیری اقتصادی در کشور باید منجر به کاهش قیمت شود و از سوی دیگر حاشیه سود رابرای تولید کنندگان داشته باشد، گفت: « در سال ۹۹ در حوزه شاهد تصمیماتی بودیم که عواقب خوبی ندارد. یکی از آن ها فولاد است که در حقیقت زنجیره چندتایی دارد و شامل تولیدکنندگان مواد اولیه، کنسانتره، گندله و… می شود. در گروه های بعدی، فولادسازان و پس از آن تولیدکنندگان پروفیل قرار دارند. تا پیش از سال ۹۹ تولیدکنندگان فولاد مواد اولیه را نصف قیمت از معادن خریداری می کردند ».

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

وی ادامه داد: « بعد از آن که آقای خیابانی از مجلس رای اعتماد نگرفت، به مدیریت شرکت سرمایه گذاری امید که بزرگترین شرکت بورسی است، منصوب شد. او در اولین اقدام قیمت مواد اولیه را به قیمت جهانی رساند. این کار باعث شد که قیمت فولاد نیز به شدت افزایش پیدا کند و حاشیه سود آن ها کاهش یابد.

بهنیا ادامه داد: « بعد از اخذ این تصمیم تولید کاهش یافت و این کاهش اثر خود را بر صنعت خودرو نشان داد. چرا که شرکت های فولادی تصمیم گرفتند با کاهش عرضه وزارت صمت را مجبور به اصلاح قیمت کنند. در همین حال فولادسازان عنوان کردند که تولیدکنندگان صنعت قطعه نسبت به دریافت ورق اضافی اقدام می کنند. بر این اساس ظرفیت سنجی مورد تاکید قرار گرفت و این در حالی بود که برون سپاری تولید در صنعت قطعه، در سال های گذشته انجام شده بود. این مساله باعث شد که سهمیه قطعه سازان به شدت کاهش پیدا کند. به عنوان مثال ساپکو سالانه ۳۴۴ هزار تن مصرف فولاد دارد که با نیازسنجی در سامانه بهین یاب به ۲۵ هزار تن رسید ».

این فعال صنفی انجمن قطعه سازان خودرو اضافه کرد: « پیش از آن فولادسازان مواد اولیه را نصف قیمت خریداری می کردند و به قمیت جهانی فولادشان را می فروختند و از این راه سودهای بسیاری کسب می کردند. به عنوان مثال فولادمبارکه ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ از این محل سود کسب کرده است ».

سخنگوی انجمن قطعه سازان افزود: « با افزایش قیمت مواد اولیه، عرضه فولاد کاهش پیدا کرد و عواقب آن متوجه تولیدکنندگان شد. این در حالی است که تولید فولاد ۳۰ میلیون تن در سال است و مصرف داخلی ۲۰ میلیون تن و این که چرا عرضه کم شد جای سوال دارد ».

وی با توجه به وضعیت فعلی قطعه سازان و شرایط تهیه مواد اولیه ادامه داد: شرکت های فولادسازی دست از سر تولیدکنندگان داخلی به خصوص قطعه سازان بردارند. شرایط بسیار خطرناک است و منجر به افزایش قیمت ها و حتی تعطیلی برخی از تولیدکنندگان می شود.

وی همچنین با انتقاد از نحوه دریافت مالیات از این صنعت اظهار کرد: « در همه دنیا مالیات بر درآمد مطرح است. اما در ایران براساس بند ۵۰ مالیات های مستقیم گزارش ها در اختیار موسسات حسابرسی قانونی قرار می گیرد و در حالی که بر اساس بند ۵۹ این قانون، اداره مالیات باید گزارش حسابرسی را بپذیرد، اما با وجود تدوین این دفاتر، کارشناسان به این‌ حساب ها کاری ندارند و مقدار مالیات را بر اساس درآمد تعیین نمی کنند که این روند به رویه مرسوم دریافت مالیات از صنعت تبدیل شده است. در حالی که لازم است نسبت به بررسی این روند از سوی وزیر اقتصاد اقدام شود ».

این فعال صنفی در پایان اعلام کرد: « درخواست ما از رییس جمهور، وزیر امور اقتصاد و دارایی و اداره امورمالیاتی این است که در صورت اعتقاد به جهش تولید، نسبت به تغییر روش دریافت مالیات اقدام کنند. چرا که تولیدکنندگان درخواست دارند روش اخذ مالیات تغییر کند. حسابرسی برخی از واحدهای تولیدی انجام شده است، اما بعد از گذشت چندین سال دوباره گفته می‌شود که این حسابرسی ها مورد قبول نیست. لذا از وزیر محترم اقتصاد ودارایی تقاضا میکنیم که در این روش بازنگری کنند.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.