سایپا پیشرانه جدیدتری را برای SP100 در نظر گرفته است + مشخصات

سایپا SP100 کراس اوور

همان طور که سایپا اعلام کرده است، سدان خانواده SP100 با نام «شاهین» در نیمه اول سال آینده به بازار می آید و به پیشرانه M15 توربو مجهز است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار؛ این پیشرانه ۱٫۵ لیتر سایپا شاهین از نوع ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ است و با فناوری توربو ۱۰۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر تولید می کند. با اعلام مشخصات فنی سایپا شاهین دنده ای، بسیاری این نقد را به کارخانه سازنده داشتند که چرا برای استفاده از فناوری توربو، به سراغ به روزرسانی یک پیشرانه ۸ سوپاپ و قدیمی رفته و تولید پیشرانه های ملی ۱۶ سوپاپ را در دستور کار خود قرار نداده است؟!

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

این در حالی است که برخی منابع خبری، بحث تولید پیشرانه ۱۶ سوپاپ در سایپا را مطرح کرده بودند. پیشرانه ای که M18 نام دارد و ساختار ۱۶ سوپاپ در آن دیده می شود.

حال خبرهای جدید حاکی از آن است که SP100 سدان با نام سایپا شاهین در نیمه اول سال ۱۳۹۹ به بازار می آید و فعلا با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو ۸ سوپاپ عرضه می شود. اما نمونه کراس اوور (یا همان هاچ بک کراس) SP100 در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ با پیشرانه به روزتری عرضه می شود. منابع خبری می گویند که SP100 کراس اوور در نیمه دوم سال آینده با پیشرانه M18 به بازار عرضه می شود. این خودرو دارای پیشرانه ۱٫۵ لیتر تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ است که با زمان بندی هوشمند سوپاپ ها، می تواند ۱۰۷ تا ۱۱۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۰ تا ۱۴۸ نیوتن متر تولید کند.

پیشرانه سایپا SP100

گویا پیشرانه M18 از نظر استانداردهای فنی در جایگاه خوبی قرارداد و تست های آن نتایج مثبتی را به همراه داشته است. این پیشرانه قرار است تا در سال ۱۳۹۹ به عنوان موتور ملی جدید سایپا معرفی شود و در گام نخست بر روی SP100 کراس اوور نصب گردد.

در گام نخست سایپا شاهین و SP100 کراس اوور با جعبه دنده دستی ۵ سرعته به بازار عرضه می شوند. سایپا اعلام کرده است که شاهین در ابتدای سال ۹۹ با مشخصات زیر عرضه خواهد شد:

پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژ

۴ سیلندر و ۸ سوپاپ

۱۰۸ اسب بخار

۱۶۵ نیوتن متر

استاندارد آلایندگی یورو ۵

کوئل های متفاوت نسبت به M15 تیبا و ساینا و کوییک

جعبه دنده ۵ سرعته دستی

باک ۴۷ لیتری

جرم خالص ۱۲۶۰ کیلوگرم

رینگ های ۱۵ اینچی آلومینیومی و فولادی

صندوق عقب ۴۲۰ لیتری

ترمزهای دیسکی جلو و عقب

ترمز ABS-EBD-BAS

سامانه هشدار دهنده تعویض دنده GSI

دو کیسه هوای راننده و سرنشین

استاندارد پایه ECE

هشدار بستن کمربند ایمنی

چراغ روشنایی روز

سنسور نور

سنسور پارک و دوربین عقب

مه شکن جلو و عقب

تنظیم ارتفاع چراغ از داخل کابین

تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان

کامپیوتر سفر و مدیریت سرویس

آینه های تاشوی برقی

استارت دکمه ای و ورود بدون کلید

تهویه اتوماتیک دیجیتال

نمایشگر لمسی

سانروف

بلوتوث

صندلی شش حالته راننده دستی

با توجه به اطلاعات منتشر شده در وبسایت سایپا، بدیهی است که در نمونه اولیه و پایه این خودرو خبری از صندلی های برقی، کروز کنترل، تریم داخلی تمام چرم، کیسه هوای جانبی جلو و پرده ای سرتاسری، رادار نقطه کور و… نیست. همچنین سایپا در صفحه مربوط به شاهین در وبسایت خود اشاره ای به نوع فرمان و سامانه های کمکی نکرده است. این احتمال وجود دارد که نمونه فعلی سایپا شاهین به فرمان کمکی برقی (EPS) مجهز باشد. همچنین بر اساس استانداردهای جدید، محصولات تازه معرفی شده خودروسازان باید به سامانه های کمکی پایداری مانند ESP و TCS تجهیز شوند.

هنوز به صورت رسمی قیمتی برای این نسخه سایپا شاهین اعلام نشده است. اما با توجه به برخی اطلاعات، احتمال آن زیاد است که در تابستان ۱۳۹۹ این سدان جدید با قیمتی فراتر از ۱۱۰ میلیون تومان به دست مشتریان برسد. برخی منابع قیمت دقیق تری را اعلام می کنند و می گویند که سایپا برنامه دارد تا شاهین (با مشخصات فعلی) را با بهای ۱۲۸ تا ۱۳۵ میلیون تومان در خرداد ۱۳۹۹ پیش فروش کند و سه ماه بعد، یعنی در شهریور ۹۹، آن را به دست مصرف کنندگان برساند.

سایپا SP100 کراس اوور هنوز در مرحله نام گذاری تجاری قرارداد و اطلاعات تکمیلی آن در شرایط فعلی اعلام نشده است. اما برخی منابع خبری می گویند که این کراس اوور ملی با قیمتی فراتر از ۱۵۰ میلیون تومان در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ به فروش خواهد رسید.

برای آشنایی بیشتر با این خودرو، می توانید با کلیک بر روی لینک ویدیوی معرفی سایپا شاهین (سایپا رهام) را تماشا نمایید.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.