بررسی راهکارهای واردات بدون خروج ارز

واردات خودرو

در شرایطی که اقتصاد کشور با شرایط تحریمی و محدودیت های بین المللی روبرو است فعالان صنعت خودرو بر اجرای نسخه هایی غیرمعمول تاکید داشته و معتقدند در جنگ اقتصادی نه تنها رعایت استانداردهای بین المللی منفعتی نخواهد داشت بلکه به ضرر اقتصاد نیز خواهد بود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار» به نقل از خودروکار، واردات بدون انتقال ارز و ذکر منشا یکی از پیشنهادهای صنعت قطعه و خودرو در شرایط فعلی است. صنعتی که سالانه ۴ میلیارد دلار ارزبری داشته و فعالان آن معتقدند که تامین تنها یک چهارم این میزان بدون انتقال ارز می تواند اثرات مثبتی در اقتصاد و صنعت خودرو داشته باشد. اما بانک مرکزی تاکنون واکنشی نسبت به این موضوع نداشته و این امر روزبه روز شرایط را پیچیده تر می کند. 
امید رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به واردات بدون انتقال ارز و ذکر منشا می گوید: بر اساس قوانین بانک مرکزی و قوانین بین المللی و FATF این اقدام خلاف قانون است و هرچند ایران جزو آن نیست اما با این حال ملزم به رعایت کردن این قوانین است و بدون شک رعایت این قوانین ضرری نداشته و حتی به سود خواهد بود.
وی می افزاید: با توجه به این که شرایط فعلی نرمال و استاندارد نیست و در شرایط ویژه تحریمی و جنگ اقتصادی قرار داریم، رعایت استانداردهای بین المللی نه تنها به نفع نیست بلکه به ضرر اقتصاد خواهد بود زیرا به اندازه کافی محدودیت وجود دارد و اضافه شدن محدودیت های جدید کار را به مراتب سخت تر می کند بنابراین بانک مرکزی در مخالفت با برخی از پیشنهادها باید پاسخگو باشد.
رضایی با تاکید بر پاسخگو بودن بانک مرکزی در قبال برخی از تصمیم ها در شرایط فعلی اقتصادی اظهار می کند: هم اکنون چاره ای جز خرید بدون انتقال ارز بدون ذکر منشا وجود ندارد و برای انتقال ارز چالش های زیادی وجود دارد. هم اکنون در صورت اجرای این طرح بانک مرکزی تنها معادل ریالی آن را خواهد پذیرفت و اگر به طور سهوی مشکلی در صرافی ایجاد شود تنها زیان انباشته آن برای تولیدکننده خواهد بود و در صورت اعتراض به بانک نیز معادل ریالی آن پرداخت خواهد شد که ضرر آن دوبرابر خواهد شد.
 عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازان با بیان این که استفاده از این روش استفاده از منابع خود تولیدکننده خواهد بود، ادامه می دهد: در این روش از اعتبارات و ارتباطاتی که تولیدکننده ها دارند استفاده می شود این در حالیست که تولیدکننده به دلیل ارتباط چند ساله با شرکتی، قادر به خرید اعتباری خواهد بود و هرچند مزایایی به همراه دارد اما نوسانات ارزی نیز از معایب آن به شمار می رود به هرحال خرید بدون انتقال ارز پوشش دهنده همه این راهکارها خواهد بود تا با روش های راحت تری بتوان نسبت به تامین منابع مالی اقدام کرد.
رضایی می افزاید: در این فرایند نمی توان نگرانی های بانک مرکزی را نادیده گرفت چرا که این بانک باید قواعدی را تعریف کند تا باعث نشود تحریم و محدودیت های بیشتری اعمال شود. بنابراین باید مرجع ذیصلاحی ورود کرده تا موانع موجود را بردارد این در حالیست که گردش نقدینگی در نهایت نیز به نفع بانک مرکزی خواهد بود. 
وی معتقد است که واردات بدون انتقال ارز نسخه ای بوده که باید زودتر از این اجرایی می شد و پیشنهاد خارق العاده ای در شرایط فعلی به شمار نمی رود و رویه ای است که در صورت یافتن راهکارهای اساسی، همه را منتفع خواهد کرد. 
وی با تاکید بر این که برای کوتاه مدت می توان راهکار و یا تبصره ای پیش بینی کرد تا این کار در شرایط فعلی اجرایی شود، یادآور می شود: این قانون داخلی نیست که بتوان با فشار بانک مرکزی را ناگزیر به انجام آن کار کرد بلکه از آن جا که در گذشته این قانون به درستی اجرا نمی شد باعث بروز مشکلاتی شد. بدون شک در هر کجای دنیا هرگونه نقل و انتقال باید با ذکر منشا انجام شود اما با توجه به شرایط خاص ایران نیاز به قانون خاصی است و نمی توان در شرایط خاص از قانون های استاندارد و نرمال استفاده کرد  و نیاز است بانک مرکزی نسبت به پیش بینی راهکارهایی در این باره اقدام کند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.