آیا قیمت خودرویی که می رانید بر رفتارتان تأثیر می گذارد؟

ب ام و

یکی از عوامل مهم در رعایت قوانین رانندگی و جلوگیری از بروز حوادث و تصادفات، حالات و روحیات راننده است. اما قیمت خودرویی که شما می رانید تا چه میزان بر روحیات شما مؤثر است؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

یک تحقیق علمی جدید در آمریکا نشان می دهد افرادی که خودرویی گران قیمت و لوکس را می رانند تمایل کم تری برای توقف در مقابل عابران پیاده دارند. آمار جالب این تحقیق نشان می دهد که به ازای هر هزار دلار افزایش قیمت خودرو ۳ درصد از تمایل راننده برای توقف در مقابل عابر پیاده کاسته می شود. محققان دانشگاه نوادای آمریکا بر این باورند که رانندگان خودروهای گران قیمت حس برتری در مقابل دیگران دارند. این حس برتری تنها به عابران پیاده محدود نمی شود و این افراد حس می کنند از رانندگان دیگر خودروها هم بالاتر هستند.

اما این تحقیق چه گونه انجام شده است؟

محققان از داوطلبانی درخواست کرده اند که صدها بار در مقابل خودروهای مختلف قرار بگیرند و با فیلم برداری و آنالیز این مجموعه متوجه تفاوت رفتار رانندگان خودروهای گران قیمت شدند. البته موارد دیگری مثل جنسیت و سن راننده هم مؤثر بودند، اما آن چه بیش تر از دیگر موارد تأثیر داشت قیمت خودرو بود. عدم کنترل حواس توأم با حس خودشیفتگی باعث می شوند رانندگان خودروهای گران قیمت و لوکس با دیگران احساس متفاوتی داشته باشند. در این افراد حس نوع دوستی و همدردی به شدت کاهش می یابد و همین باعث می شود کسی به غیر از خودشان برای شان مهم نباشد.

تحقیق دیگری در فنلاند نشان می دهد که مالکان خودروهای لوکس در رانندگی خشمگین تر، یک دنده تر و حق به جانب تر رفتار می کنند و حس همدردی در این افراد بسیار پایین است. برای مثال در زمان وقوع حوادث رانندگی کم تر دیده می شود راننده خودرویی لوکسی توقف کند و تا آمدن نیروهای امدادی به مجروحان کمک کند.

یک محقق فنلاندی در مورد رفتارهای متفاوت راننده ها می گوید اکثر کسانی که به قوانین رانندگی توجه ای ندارند و جان دیگران را به خطر می اندازند مالکان خودروهای پرسرعت و اسپرت آلمانی هستند. با نگاهی به آمار خرید و رفتارشناسی خریداران خودروهای آلمانی هم به همین نتیجه می رسیم. در واقع افراد یک دنده و با کنترل خشم پایین ترجیح می دهند با داشتن تمکن مالی خودروهایی مثل آئودی، ب ام و و مرسدس بنز را سوار شوند. همین رفتارها وقتی آن ها مالک این خودروها می شوند ادامه می یابد و در روش رانندگی این افراد تأثیر می گذارد.

البته توجه کنید تمام مالکان خودروهای گران قیمت این گونه نیستند. آماری که در این مقاله خواندید اکثریت آن ها را مدنظر داشت و هستند بسیاری از رانندگان خودروهای گران قیمت که با احتیاط رانندگی می کنند و برای دیگران و سلامت شان احترام قائلند.

این رفتارها را تا حد زیادی در ایران هم دیده ایم. در کشوری که حتا خودروهای اقتصادی اروپایی و آسیایی به نوعی لوکس شناخته می شوند. یک نمونه از بروز این رفتار را در اصفهان و در تصادف معروف خودروی پورشه دیده بودیم که مالک خودرو در واکنش به جان باختن یک نفر به راحتی می گفت دیه را پرداخت می کنیم. متأسفانه در این موارد با این که افراد از نظر مالی شرایط خوبی دارند، اما از نظر فرهنگی و روانی در فقر کامل زندگی می کنند.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.