آیا باور مردم درباره انبارهای احتکار خودرو درست است؟

آیا باور مردم درباره انبارهای احتکار خودرو درست است؟
هیچ بعید نیست که سازمان های کوچک و بزرگ خودرویی، امروز به احتکار خودرو یا بهتر بگوییم عدم عرضه خودرو به بازار روی آورده باشند. همان طور که در گزارش های رسمی نهادهای نظارتی در روزهای گذشته اعلام شده است، برخی افراد و شرکت ها نسبت به عرضه خودرو و قطعات آن در بازار جلوگیری کرده اند و به عبارتی تعداد قابل توجه ای از خودروها را در انبارهای خود نگه داشته اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اما آیا پیدا کردن این انبارها کار راحتی است؟ براساس گزارش های اعلامی از انبارهای احتکار، مشخص است که خودروها و قطعات در انبارهای رایج احتکار نشده اند و در جاهایی حضور دارند که امکان دسترسی برای عموم به آن ها وجود ندارد.
اکنون با بالا گرفتن ماجرای احتکار خودرو بسیاری از افراد با ارسال و انتشار تصاویری در فضای مجازی اصرار دارند تا احتکار خودرو را به هر شکلی اثبات کنند. می خواهیم ببینیم آیا این ادعاها صحت دارد یا خیر؟


این روزها برخی افراد برای اثبات احتکار خودرو از سوی خودروسازان و برخی شرکت های خودرویی به تصاویر ماهواره ای رجوع می کنند و می گویند که در فلان مکان براساس تصاویر ماهواره ای هزاران خودرو احتکار شده است. اما باید دانست که تصاویر ماهواره ای هیچ گاه به روز نیست و نمی توان برای شرایط حال حاضر به آن ها استناد کرد. همچنین از نگاه دیگر، برپایه پیشینه ای که برای مسأله احتکار وجود دارد، به طور معمول احتکار کنندگان آن قدر باهوش هستند که خودروهای شان را در جایی قابل رویت قرار ندهد تا در آینده نخواهند به دلیل انتشار تصاویر هوایی جواب پس بدهند.
آیا باور مردم درباره انبارهای احتکار خودرو درست است؟
برخی دیگر از افراد نیز در این مدت توانسته اند تصاویری از انبار شرکت های خودروساز تهیه کنند. این انبارها که بیش تر در اتوبان فتح تهران واقع شده و پارکینگ های رسمی خودروسازانی همچون ” ایران خودرو ” و ” سایپا ” هستند، از دید عموم مخفی نبوده و حتی می توانید با قدم زدن کنار دیوار انبارها خودروهای داخل آن را مشاهد کنید. آن چه در این انبارها دیده می شود، حضور هزاران خودروی صفر کیلومتر است. اما نکته قابل توجه این است که اگر کمی به وضعیت برخی خودروهای حاضر در پارکینگ دقت کنید، ضعف قطعات در همان نگاه اول بسیار واضح است. به عنوان مثال دنا پلاس هایی که به صورت ردیف شده در پارکینگ ایران خودرو حضور دارند، برخی فاقد چراغ و سپر هستند و بدیهی است که نمی توان خودروها را در این وضعیت به مشتری تحویل داد. بنابراین می توان گفت که حداقل پارکینگ های رسمی خودروسازان نمی تواند محل احتکار خودرو باشد، زیرا برای همگان مشخص است که خودروهای حاضر در این پارکینگ ها، ضعف کسری قطعه دارند و از سویی رفتن به داخل این پارکینگ ها کار سختی نیست. به همین دلیل هیچ گاه یک احتکار کننده، خودروها را جلوی چشم عوام قرار نمی دهد. همچنین برخی می گویند که انبار شرکت هایی همچون سایپا و ایران خودرو در حال حاضر پر است و آن ها خودرو به مردم نمی دهند. اگر به سال های گذشته هم برگردید، همیشه انبار خودروسازان پر بوده و به محض خالی شدن بخشی از آن، محموله ای جدید وارد آن می شود. در اصل باید روزی آشفتگی بیش تر بازار خودرو را توقع داشته باشیم که انبارهای رسمی خودروسازان خالی شود!
آیا باور مردم درباره انبارهای احتکار خودرو درست است؟
اما برخی دیگر می گویند شرکت هایی همچون ” پارس خودرو ” یا حتا برخی واردکنندگان، خودروهای خود را در پارکینگ های عمومی غیر مربوط به خود انبار کرده اند و در اصل با این کار دستی در احتکار خودرو دارند. باز هم باید تاکید کرد که هیچ گاه اگر بحث احتکار خودرو در میان باشد، خودروساز محصولاتش را در پارکینگ روباز و عمومی انبار نمی کند تا همه از اقدام او با خبر شوند. با پیگیری های انجام شده مشخص شد که برخی پارکینگ های روباز موجود در جاده مخصوص و جاده قدیم با شرکت های خودروسازی همچون پارس خودرو قرارداد دارند و وقتی پارکینگ اصلی شرکت از حضور خودروهای ناقص پر می شود، خودروهای کامل و آمده تحویل به پارکینگ های قراردادی که بیش تر عمومی هستند، فرستاده می شود و از آن جا فرآیند تحویل و بارگیری خودروها برای ارسال به شهرستان ها انجام می شود. با پیگیری های مستقیم ” اسب بخار ” نیز صحت این مسأله تایید شد و اگر چند ساعت رو به روی برخی از این پارکینگ های مظنون به احتکار، بنشینید، می بینید که هم خودرو وارد آن می شود و هم خودرو از آن برای ارسال به شهرستان ها خارج می شود. بنابراین نمی توان این پارکینگ ها را هم متهم به احتکار دانست.
آیا باور مردم درباره انبارهای احتکار خودرو درست است؟
برخی دیگر نیز با ارسال تصاویری از انبارهای مختلف دیگر می گویند که واردکنندگان خودرو در پارکینگ های حومه تهران خودروهای شان را احتکار کرده اند و برخی خودروهای خاص در آن جا قرار دارد. باید اشاره کرد که در این پارکینگ ها شاید از نگاه مردم خودروهای خاصی وجود داشته باشد مانند لکسوس RX200T یا مرسدس بنز E200 که از نگاه برخی افراد بنز کلاس S دیده می شود. در واقع این خودروها به هیچ وجه در بحث خودرو خاص شمرده نمی شوند، زیرا این خودروها براساس ثبت سفارش های رسمی در سال گذشته وارد کشور شده اند و در حال حاضر مالک حقیقی و حقوقی دارند. در اصل می توان به زبان ساده گفت که تمام این خودروها روزی در سیستم ثبت سفارش و ثبتارش به صورت قانونی حضور داشتند و به کشور آمده اند. اکنون برخی از این خودروها به دلیل مشکلات تبصره ای و شماره گذاری، ماه هاست در انبارهای مختلف اطراف تهران خاک می خورند و برخی دیگر هم به صورت روزانه از این انبارها خارج شده و به ستاد تحویل شرکت ها می روند. بنابراین نمی توان خودروهای موجود در این انبارها و تریلی هایی که شبانه روزی به داخل آن تردد می کنند را محکوم به احتکار دانست، زیرا از نظر مالکیت و شرایط عرضه، وضعیت این خودروها مشخص است و دوباره تاکید می شود که اگر بحث احتکار باشد، هیچ گاه جلوی چشم مردم در یک انبار که از هر نقطه دید به داخل دارد، این اتفاق رخ نخواهد داد. سال های گذشته هم انباری به نام « کالج بار » در جاده مخصوص مدتی از نگاه مردم محکوم به احتکار بود و با چند دقیقه پیگیری از جلوی این انبار می شد فهمید که خبری از احتکار نیست و به دلیل حجم بالای ورودی و خروجی این انبار همیشه، فضای آن ثابت و پر به نظر می رسد.

مدیران 777 مدیران 777

اما مشکوک بودن مردم به مسأله احتکار را نمی توان به دلیل این طرز فکرها به تمامی رد کرد. در این مقاله می توانید به این نکته برسید که حداقل خودروهای موجود در انبارهای عمومی و فضاهایی که محوطه شان به راحتی دیده می شود، جای مناسب و عقلانی ای برای احتکار یا مخفی کردن خودرو نیست. اگر به سال های ۹۱ و ۹۲ بازگردید، می بینید که آشفتگی آن روزها شباهت بسیاری به بازار امروز خودرو دارد. در آن موقع واردات بسیاری از خودروها با مشکل مواجه شده بود و از سویی به دلیل اختلاف زیاد قیمت خودرو بین بازار و کارخانه، فرضیه هایی همچون احتکار مطرح بود. اما در آن موقع هم، هیچ احتکار کننده ای خودروهایش را پیش روی مردم و در فضاهای نام برده مخفی نمی کرد، زیرا چنین فضاهایی به هیچ وجه قابلیت مخفی کردن چیزی را ندارد. اگر به گزارش های این روزها هم در مورد احتکار دقت کنید، قطعاتی همچون لاستیک نیز در انبارها احتکار نشده اند، بلکه در خانه یا زیرزمینی که کسی فکرش را نمی کرد موجود بودند. در سال های ۹۱ و ۹۲ هم، خودروهای احتکار شده گاهی سر از جاهایی در می آوردند که باورش برای بسیاری سخت بود. سوله های مسقف در دل کویر، پارکینگ های مخروبه مسقف، پارکینگ های مجتمع های در دست ساخت یا حتی فضاهای صنعتی که هیچ ارتباطی به خودرو نداشتند و در سوله ها و انبارهای شان، میان اجناس اصلی خود، خودروهای کمیاب در بازار را نگهداری می کردند.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.