آریو؛ فرزند مهجور سایپا

آریو؛ فرزند مهجور سایپا
آریو که چند سالی است در شرکت سایپا جضور دارد و در خط تولید ساوه این خودروساز تولید و مونتاژ می شود، اصالتی چینی دارد و در بازار آن کشور با نشان زوتی و نام S300 (یا Z300)عرضه می شود.
این خودرو چینی در ابتدا به صورت وارداتی و با امکانات کامل به بازار ایران آمد. اما قیمت گذاری نادرست و فراتر از ۷۰ میلیون تومان در آن سال ها برای S300 باعث شد تا این خودرو در بدو ورود شکست سنگینی را تجربه کند. با اینکه امکانات، ابعاد و برخی ویژگی های S300 باب میل مشتریان ایرانی بود، اما عدم قیمت منطقی نسبت به اصالت چینی در آن سال ها و نبود محبوبیت کلی برای یک خودرو ۷۰ میلیون تومانی آن هم با پیشرانه ۱.۶ لیتری باعث شد تا در هفته های اول شکست پروژه و مشارک جدید سایپا قطعی شود.
چند وقتی از شکست S300 نگذشته بود که شرکت سایپا برای کسب بازار خودروهای اتوماتیک میان رده و از طرفی ارتقا فروش این سدان، آن را به خط تولید ساوه آورد و با نام آریو به دست مشتریان رساند. ابتدا قرار بود که آریو با پیشرانه ۱.۵ لیتری و ۱.۶ لیتری به بازار کشور به صورت مونتاژ داخل عرضه شود. اما در مدت کوتاهی به این نتیجه رسیدند که تنها پیشرانه ۱.۶ لیتری ادامه تولید داشته باشد و در همان گام نخست تولید آریو با با موتور ۱.۵ لیتری متوقف شد. با اینکه استقبال مشتریان از آن سال ها تا به امروز از سدان های اتوماتیک کمتر از ۶۰ میلیون تومان چه بسا چینی خوب بوده است، اما از نظر کارشناسان سایپا به علت مهندسی محصول ضعیف و از طرفی موازی کاری دوباره آریو یا همان S300 را با شکستی دیگر مواجه کرد.
موازی کاری از آن جهت گفته می شود که پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا خودرویی به نام برلیانس H330 را معرفی کرد و توانست با سیاست های کلی گروه فروش و تولید خوبی را برای این خودرو رقم بزند و از طرفی با ارائه امکاناتی نظیر سانروف، فرمان کمکی برقی، استارت بدون کلید و… نظر مشتریان را به سمت H330 بکشاند. اما از طرفی سایپا با داشتن زوتی S300 با ابعاد کمی بزرگتر، به خاطر فرایند اشتباه مهندسی محصول آن خودرو پرآپشن را در قالب یک محصول ساده و کاملا اقتصادی به بازار معرفی کرد.
خودرویی که در نسخه فول وارداتی به امکاناتی نظیر شش کیسه هوا، مانیتور، سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف، دوربین عقب و… مجهز بود، بدون هیچ کدام از این آپشن ها به بازار عرضه کرد. تنها تفاوت آریو با سایر رقبای خود داشتن تودوزی چرم مصنوعی بود. حتی سانروف، مانیتور و سیستم تهویه اتوماتیک نیز از این خودرو حذف شد تا با توجه به فرمول ها و سیاست های سایپا، با قیمت رقابتی به بازار بیاید. اما در عمل دیدیم که این فرایند مهندسی محصول سایپا برای آریو جواب مناسبی نداد و در نهایت باعث شد تا فروش آریو برای سایپا کمتر از خودروهای رقیبی باشد که در شرکت های تازه کار خصوصی مونتاژ می شدند. بعد از گذشت مدت ها، بالاخره با مذاکراتی میان سایپا و تاکسیرانی قرار شد تا آریو ۱.۶ لیتری اتوماتیک وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود و این روزها می بینیم که این اتفاق در حال رخ دادن است و حجم عمده تولید این خودرو به دست رانندگان تاکسی می رسد.
خارج از مباحث فنی و کیفی، در اینجا باید اشاره کرد که به راحتی سایپا می توانست با راهکارهای درست در معرفی این محصول و همچنین انتخاب امکانات رقابتی برای آریو، فروش آن را در بازار کشور فراتر از رقبا ببرد. داشتن یک سانروف ساده، نصب نمایشگر و دوربین عقب به صورت فابریک و در نهایت حضور سیستم تهویه اتوماتیک باعث می شد که آریو چینی کاملتر از سایر خودروهای چینی هم رده در بازار کشور باشد و بتواند با همان پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۱۲ اسب بخاری فروش خوبی را برای سایپا رقم بزند.
در حال حاضر به خاطر دلایل ذکر شده، آریو سایپا در نسخه اتوماتیک که قیمت ۵۷ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان را در کارخانه دارد، گاهی با قیمت کمتر از ۵۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار معامله می شود.
در پایان باید گفت که کمپانی زوتی چین بعد از شناسایی نقاط ضعف طراحی S300 (در بازار چین به Z300 معروف است)، نسخه فیس لیفت این خودرو را به بازار هدف خود معرفی کرد که هنوز این نسخه به خط تولید سایپا نیامده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

نسخه فول وارداتی

مدیران 777 مدیران 777

نسخه تولید داخل با نام آریو

نسخه فیس لیفت بازار چین


گروه مستند اسب بخار

۴ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.