موتورسیکلت تریومف دیتونا ۶۶۰ ؛ محصول اقتصادی برند بریتانیایی

تریومف دیتونا ۶۶۰
تریومف دیتونا ۶۶۰

شرکت تریومف در سال ۲۰۲۴ موتورسیکلت اسپرت دیتونا ۶۶۰ را معرفی کرد. این موتورسیکلت با قیمت تقریبی ۹ هزار دلار و توانایی ۹۴ اسب بخار به بازار عرضه شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

شرکت مهندسی تریومف (Triumph Engineering Co Ltd) یک سازنده موتورسیکلت انگلیسی بود که در سال ۱۸۸۳ فعالیت خود را در شهر کاونتری آغاز کرد. سپس به شهر مریدن انتقال یافت و در نهایت، در سال ۱۹۸۳، ورشکست شد. در سال ۱۹۸۳، یک شرکت موتورسیکلت سازی با به دست آوردن برند تریومف توانست این نام را دوباره زنده کند. این تغییر بخشی از تاریخچه این برند محسوب می‌شود.

شرکت مهندسی ترایومف توسط زیگفرید بتمان (Siegfried Bettmann)، یک فرد با اصلیت آلمانی، در سال ۱۸۸۳ در شهر کاونتری انگلستان تأسیس شد. زیگفرید بتمان در سال ۱۸۸۴ در سن ۲۰ سالگی شرکتی را با نام S.Bettmann & Co ImportExport Agency در شهر لندن برای فعالیت در زمینه صادرات و واردات تأسیس کرد. اولین محصولات این شرکت شامل دوچرخه و چرخ خیاطی بودند که زیگفرید بتمان آن ها را از آلمان وارد کرده بود و با نام خودش به فروش می‌رساند.

در سال ۱۸۹۸، ترایومف تصمیم گرفت در کارخانه خود در کاونتری، موتورسیکلت نیز تولید کند. در سال ۱۹۰۲، اولین موتورسیکلت یا دوچرخه موتوردار تحت نام تریومف با استفاده از یک پیشرانه بلژیکی به نام مینروا (Minerva) ساخته شد. از آن سال تا امروز، این برند با ساخت انواع مختلف موتورسیکلت در این صنعت رشد کرده و به یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان موتورسیکلت تبدیل شده است.

معرفی تریومف دیتونا ۶۶۰

شرکت تریومف با معرفی دیتونا ۶۶۰ سنت قدیمی خود را در حوزه تولید محصولات خاطره انگیز ادامه داده است. محصولات اسپرت دیتونا از دهه ۶۰ میلادی تاکنون تولید شده و بازنشسته شده‌اند. با این حال، ظاهراً نسخه جدیدتر آن‌ها، دیتونا ۶۶۰ مدل ۲۰۲۴، برای مدت زمان بیش تری عرضه خواهد شد. این تاریخچه رفت و برگشتی تریومف دیتونا باعث می‌شود درباره این که آیا مدل تراکستون فاینال ادیشن ۲۰۲۴ در آینده دوباره بازخواهد گشت یا به طور دائمی وارد موزه خواهد شد، تردیدهایی وجود داشته باشد.

محصولات برند تریومف و مدل دیتونا از روندهای صعود و نزولی بسیاری عبور کرده‌اند. از سال ۱۹۰۲ تاکنون، تریومف به تولید محصولات خود ادامه داده است، با این وجود، مالکیت و نام آن در طول این ۱۲۲ سال تغییراتی را تجربه کرده است. اگرچه تریومف هنوز به عنوان یک برند بریتانیایی شناخته می‌شود، اما کارخانه‌های تولید آن، علاوه بر انگلستان، در تایلند نیز واقع شده‌اند، و همچنین خطوط مونتاژ در برزیل و هند نیز وجود دارند.

طی سال‌های گذشته، موتورسیکلت‌های اسپرت دیتونا با موتورهای مختلفی از ۵۰۰ سی‌سی تا ۱۲۰۰ سی‌سی تولید شده اند. با این حال، مدل جدید دیتونا ۶۶۰ در دسته موتورسیکلت‌های متوسط قرار می‌گیرد و با قیمت پایه حدود ۹ هزار دلار، برای افرادی که بودجه متوسطی دارند، جذاب خواهد بود. زمانی که، موتورسواران به دنبال بهترین موتورسیکلت هستند، محصولات اسپرت و بزرگ اغلب به عنوان گزینه‌های اصلی در نظر گرفته می‌شوند، اما از طرفی، موتورسیکلت های نسبتاً مقرون به صرفه با موتور ۶۶۰ سی‌سی و قیمتی در حدود ۴ رقمی، به عنوان گزینه‌های جذاب‌تر مطرح خواهند شد.

مشخصات فنی تریومف دیتونا ۶۶۰

پیشرانه سه سیلندر آب‌خنک موتورسیکلت تریومف دیتونا ۶۶۰ قدرتی برابر با ۹۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۶۹ نیوتن متر ارائه می‌دهد. شرکت تریومف اعلام کرده است ۸۰ درصد از حداکثر گشتاور موتور، از سرعت ۳۱۵۰ دور در دقیقه در دسترس است و سرعت حداکثر آن نیز به ۱۲۶۵۰ دور در دقیقه می‌رسد. این موتورسیکلت اسپرت، از یک گیربکس ۶ دنده و سیستم اسلیپر کلاچ برای بهبود کنترل و پایداری، به ویژه در زمان ترمزهای سنگین استفاده می‌کند. در مدل ۲۰۲۴ دیتونا ۶۶۰، از سیستم تعلیق جلو و عقب شوا (Showa) استفاده شده است، همراه با شاخ های جلو با بازه عملکرد ۱۱۰ میلی‌متر و مونوشوک قابل تنظیم در عقب. ترمزها نیز از دو دیسک ۳۱۰ میلی‌متری با کالیپر ۴ پیستون در جلو و یک دیسک ۲۲۰ میلی‌متری با کالیپر تک پیستون در عقب تشکیل شده‌اند. چرخ‌های جلو و عقب موتورسیکلت همچنین با سیستم ترمز ضد قفل مجهز شده‌اند تا ترمز کردن در شرایط ایمن‌تر انجام شود.

تریومف دیتونا ۶۶۰
تریومف دیتونا ۶۶۰

باید اشاره کنیم که محصول جدید تریومف دیتونا دارای یک سیستم کنترل گاز برقی با سه حالت سواری است؛ حالت‌های اسپرت، جاده و باران. این حالت‌ها باعث تنظیم پاسخ دسته‌گاز و کنترل کشش می‌شوند. همچنین، امکان غیرفعال کردن کنترل کشش از طریق نمایشگر TFT وجود دارد. با این حال، کمپانی توصیه کرده است که افراد تازه‌کار از غیرفعال کردن این ویژگی خودداری کنند. دیتونا ۶۶۰ از صندلی جداگانه برای دو سرنشین استفاده می‌کند و صندلی موتورسوار ارتفاع مناسبی نسبت به زمین دارد. همچنین، تریومف برای شخصی‌سازی موتورسیکلت، وسایل جانبی متنوعی را معرفی کرده است.

تریومف دیتونا ۶۶۰
تریومف دیتونا ۶۶۰

می‌توان با استفاده از قطعات و تریم‌های مختلف، ظاهر دیتونا ۶۶۰ را تغییر داد. همچنین، این موتورسیکلت دارای ویژگی‌هایی مانند دسته‌های گرم شونده، سوکت USB، پایش فشار باد لاستیک‌ها، جعبه‌های کناری و سیستم امنیتی و ارتباطی تریومف است، که ارتباط موتورسیکلت با گوشی هوشمند را فراهم می‌کنند. در نمایندگی‌های تریومف در آمریکا، می‌توان تریومف دیتونا ۶۶۰ مدل ۲۰۲۴ را با قیمت دقیق ۹۱۹۵ دلار سفارش داد.

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.