معرفی یاماها ایروکس و طرح مشابه آن در بازار ایران

یاماها ایروکس

یاماها ایروکس و هوندا کلیک را می توان از اسکوترهای بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده در بازار ایران و حتا در بسیاری از بازارهای کشورهای آسیایی دانست.

مدیران 777 مدیران 777

به همین دلیل بسیاری از کمپانی های موتورسیکلت سازی در ایران، به ساخت نمونه های مشابه از این دو اسکوتر جذاب با قیمت های پایین تر می پردازند که در ادامه به بررسی یکی از این طرح ها و میزان تفاوتش با نمونه اصلی خواهیم پرداخت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

شرکت کبیر موتور یکی از موتورسیکلت سازانی است که پس از مشاهده میزان موفقیت کلیک و ایروکس در بازار به ساخت نمونه های کپی و ارزان سازی شده از این دو اسکوتر روی آورد.

حتماً بخوانید: معرفی هوندا کلیک ۱۶۰ مدل ۲۰۲۲

رایس NVX؛ کپی تمام عیار ایروکس

رایس NVX 150 یکی از همین طرح های کپی شده است که در واقع بر مبنای یاماها ایروکس بنا شده و به دلیل همین شباهت، این روزها مورد توجه بازار قرار گرفته است. رایس (رایز) NVX 150 نمونه اقتصادی و ارزان سازی شده از یاماها ایروکس است که در بخش فنی نسبت به نمونه اصلی تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است.

یاماها ایروکس

مشخصات فنی رایس NVX 150

کبیر برخلاف یاماها برای رایس از یک پیشرانه ۱۴۹.۲ سی سی تک سیلندر با حداکثر قدرت ۸.۵ اسب بخار و گشتاور ۹.۴ نیوتن متر استفاده کرده است؛ این درحالی‌ست که یاماها در مدل ایروکس از یک پیشرانه تک سیلندر به حجم ۱۵۵ سی سی بهره گرفته است. پیشرانه مذکور قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۴.۷ اسب بخار و گشتاور ۱۳.۸ نیوتن متر است؛ همان طور که مشخص است، پیشرانه رایس و ایروکس تفاوت فاحش و چشم گیری نسبت به یکدیگر دارند.

همچنین برخلاف یاماها ایروکس، که خنک کاری پیشرانه آن با آب انجام می شود، در رایس NVX 150 خنک کاری پیشرانه از طریق هوا صورت می پذیرد. در بحث انتقال قدرت و گیربکس، رایس مانند نمونه اصلی از نوع اتومات CVT است.

ظرفیت باک رایس ۵.۵ لیتر و مصرف سوخت آن در بهترین حالت ۳.۱ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است. مصرف سوخت رایس نیز نسبت به ایروکس بالاتر است که باز هم نشان از کپی بودن و ارزان سازی شدن آن نسبت به نمونه اصلی دارد. سیستم تعلیق جلوی رایس NVX 150 از نوع تلسکوپی و در بخش عقب از نوع تعلیق های دوگانه گازی است.

امکانات رایس کبیر موتور

از جمله امکانات رایس NVX 150 می توان به کلاستر دیجیتال، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، استارت دکمه ای، استارت برقی و هندل، شارژر USB، فضای بار زیر زین، قفل الکتریکی در باک و زین، دی لایت و… اشاره کرد.

طراحی ظاهری؛ بدون تفاوت

طراحی ظاهری رایس NVX 150 با نمونه قبل از فیس لیفت ایروکس تفاوتی ندارد و دقیقاً مشابه ایروکس، شباهتی به اسکوترهای کلاسیک مانند وسپا در آن نمی توان دید. در بخش پنل های بدنه، فلاپ ها، چراغ ها و خطوط طراحی تفاوتی را میان رایس و ایروکس نمی توان مشاهده کرد.

فضای پا در رایس درست مانند ایروکس و دقیقاً برعکس کلیک، به صورت یکپارچه نیست و همچون یاماها N Max، برای هر یک از پاهای راست و چپ راکب، فضای جداگانه ای در نظر گرفته شده است.

یاماها ایروکس

قیمت؛ یک دنیا تفاوت

هم اکنون مدل سال یاماها ایروکس ۱۵۵ در بازار قیمتی در حدود ۱۶۵ میلیون تومان دارد و این درحالی‌ست که قیمت یک رایس NVX 150 در بازار به زحمت به ۷۰ میلیون تومان می رسد که نشان از تفاوت قیمت فاحش میان نمونه اصلی و نسخه ارزان سازی شده است؛ تفاوتی که سبب ثبت آمار فروش قابل توجهی برای اسکوتر کبیر موتور شده است.

رضا صفرآبادی فراهانی

پایگاه خبری اسب بخار

مشخصات فنی رایس NVX 150 چیست؟

رایس NVX150 به پیشرانه ۱۴۹.۲ سی سی تک سیلندر و چهارزمانه مجهز است که ۸.۵ اسب بخار را با گشتاور نزدیک به ۹.۴ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه نسبت به حجم محفظه احتراق، توان چندان بالایی ندارد و نسبت به رقبای هم‌رده خود حدود ۲ اسب بخار ضعیف تر است. همچنین در بحث گشتاور، رقبای NVX 150 حدود ۲.۵ نیوتن متر قوی تر ظاهر می شوند. همچنین برخلاف یاماها ایروکس که خنک‌کاری پیشرانه توسط آب انجام می شود، در MVX 150 خنک‌کاری از نوع هواخنک است. سیستم انتقال قدرت در این محصول کبیر موتور از نوع CVT تسمه ای است.

امکانات NVX 150 کبیر موتور چیست؟

این اسکوتر شهری و اقتصادی در بحث امکانات می تواند تا حدی بالاتر از رقبای هم‌قیمت خود باشد. در رایس NVX 150 از جلوآمپر (کلاستر) دیجیتال، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، استارت بدون کلید، استارت برقی و هندل، شارژر USB، فضای بار پشت جلوی پای راننده و زیر زین، قفل الکتریکی درِ باک و زین، چراغ روشنایی روز و… استفاده شده است. همچنین قرار است به‌زودی این اسکوتر کبیر موتور به ترمز ABS هم مجهز شود.

مشخصات فنی رایس NVX 150 با یاماها ایروکس چه تفاوتی دارد؟

کبیر برخلاف یاماها برای رایس از یک پیشرانه ۱۴۹.۲ سی سی تک سیندر با حداکثر قدرت ۸.۵ اسب بخار و گشتاور ۹.۴ نیوتن متر استفاده کرده است؛ این درحالی‌ست که یاماها در مدل ایروکس از یک پیشرانه تک سیلندر به حجم ۱۵۵ سی سی بهره گرفته است. پیشرانه مذکور قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۴.۷ اسب بخار و گشتاور ۱۳.۸ نیوتن متر است؛ همان طور که مشخص است، پیشرانه رایس و ایروکس تفاوت فاحش و چشم گیری نسبت به یکدیگر دارند.

۳.۲ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.