تجربه رانندگی با X33 کراس اتوماتیک در سفر شیراز

تجربه رانندگی X33 کراس
تجربه رانندگی X33 کراس

شرکت MVM (مدیران خودرو) سفری را با هدف تجربه زنان از رانندگی با X33 کراس اتوماتیک در شیراز و همزمان با برگزاری نمایشگاه خودرو در این شهر برگزار کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

این سفر (MVM Women Long Trip) تجربه منحصر به‌فردی از کارِ گروهی و لذت رانندگی در شهری با پیشینه تاریخی و فرهنگی دست داد؛ تا آن‌جا که همچنان می‌توان نقل از حافظ کرد: «خوشا شیراز و…»، اما افسوس قسمت قدیمی شهر چندان از زوال در امان نمانده و تاروپود بافت فرسوده از هم گسسته است.

در برنامه‌ریزی سفر، تجربه رانندگی شهری و جاده‌ای گنجانده شده بود، که درک قابلیت‌های X33 کراس را در شرایط مختلف امکان‌پذیر می‌کرد. در گردش‌های شهری و کوچه‌پس‌کوچه‌های پرپیچ‌وخمِ باریکِ محله سنگ سیاه، فرمان برقی خودرو به‌نرمی عمل می‌کند و نگرانی برای عبور از گذرگاه‌های تنگ بازارچه حاج زینل رفع می‌شود. مسیر بعدی حافظیه است؛ رانندگی شهری، به‌ویژه در کلان‌شهرها و ماندن در ترافیک، نیاز به دنده اتوماتیک را مبرم می‌کند؛ X33 کراس اتوماتیک از این نظر نیز آسایش نسبی را فراهم می‌کند. پایان شب اول سفر شیراز سه فال حافظ بود.

تجربه رانندگی X33 کراس
تجربه رانندگی X33 کراس

صبح روز دوم در خیابان‌ها و اتوبان‌های شیراز راندیم تا کارواش خودرو. رانندگی شهری X33 کراس چالش‌برانگیز نیست، سواری خودرو خوب است، ضربه‌های ناشی از دست‌اندازها کمی محسوس و ابعاد آن مناسب رانندگی و استفاده روزانه در شهر.

طراحی X33 کراس مدرن و دارای ویژگی‌های خودروهای روز است. خطوط طراحی شارپ و قوس‌ها هماهنگ در نماهای مختلف بدنه است، نمای عقب ساده و به همان چراغ‌های به‌هم‌پیوسته امروزی آراسته، در نمای جلو طراحی خاص‌تر و با المان‌های بیش‌تر همراه است. طرح پوست اژدها (Dragon Skin) المان تجریدی تکرارشونده در نمای بیرونی و کابین است؛ ترکیبِ منحصربه‌فردِ طراحی مدرن و اسطوره‌های کهن چین.

فضای داخلی کابین زیباست و دارای ظرافت‌های طراحی، و متناسب با تعریف ویژگی یک هاچ‌بک کراس اقتصادی‌ست؛ X33 کراس برای چهار سرنشین مناسب است، فضای پا برای سرنشینان عقب کم و برای نفر پنجم در میانه صندلی عقب کم‌تر است، همچنین دید راننده را از شیشه عقب مختل می‌کنند، اما هنگام پارک کردن، دوربین دنده عقب کمک شایانی به راننده می‌کند. نورپردازی کابین در کنار المانِ الماسیِ روی درها و داشبورد نیز به زیبایی آن می‌افزاید.

زیر فرچه‌های کارواش و کف و آب شست‌وشو فرصت خوبی بود برای کنکاش کابین و جزییات امکانات و گفت‌وگو حین عکاسی و فیلم‌برداری از ویژگی‌های آن؛ چه بهتر با قهوه سرد و همسفران خوش و همدل.

صندلی‌های X33 کراس راحت و از جنس چرم مصنوعی‌ست، صندلی‌های جلو دارای گرم‌کن است، تنظیم صندلی‌ها دستی انجام می‌شود و نشیمن صندلی با تنظیم در بالاترین حالت هم دید راحتی برای راننده‌ای با جثه کوچک ایجاد نمی‌کند. آینه‌های کناری، شیشه‌ها و سان‌روف به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند. طراحی کلاستر و مانیتور یکپارچه و استفاده از آن ساده است، کلیدهای تنظیم سیستم مالتی‌مدیا و کروز کنترل خودرو بر روی فرمان دی‌کات نیز هنگام رانندگی کاراست. سیستم تهویه به‌صورت دستی تنظیم می‌شود، صدای فن در بالاترین درجه کمی آزاردهنده و تنظیم دریچه‌های آن ساده است، اما رضایت‌بخش نیست. کنسول میان صندلی‌های جلو فضایی برای گذاشتن وسیله‌های کوچک مورداستفاده هنگام رانندگی دارد، ایراد اساسی در جای لیوان است؛ جایی میان کنسول وسط و پشت دنده. امکانات خاصی که X33 کراس اتوماتیک را در مقابل رقبا سربلند و احتمال انتخاب آن را بیش‌تر می‌کند شارژر بی سیم تلفن همراه، گرم‌کن صندلی های جلو، اتوهلد و ترمز پارک برقی است.

امکانات کامل X33 کراس شامل شارژر بی سیم تلفن همراه، سانروف برقی، استارت دکمه ای، تهویه الکتریکی دستی، گرم‌کن صندلی های جلو، ترمز پارک برقی، حالت تیپ ترونیک جعبه دنده، تنظیم حالت رانندگی، سنسور نور، چراغ روز، تریم داخلی چرم مصنوعی، نورپردازی کابین، جلوآمپر دیجیتال، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، رینگ آلومینیومی، فناوری LED چراغ ها، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، سنسور فشار باد تایرها، قابلیت اتصال مستقیم تلفن همراه به نمایشگر خودرو، چهار کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و اتوهلد است.

ظهر گرم شیراز از رفتن به بازار وکیل منصرف‌مان نکرد؛ بازار وکیل همان جنب‌وجوش و رنگارنگی بازارهای سنتی را دارد؛ با صنایع‌دستی و پارچه‌های زردوزی و فالوده با عطر بیدمشک و نسترن. تجربه رانندگی X33 کراس در شلوغی‌های شهر با دنده اتوماتیک، و فضای کابین – هرچند کوچک – با ریزه‌کاری‌های طراحی همچنان دل‌چسب است.

مسیر از بازار تا هتل و از آن‌جا به تخت‌جمشید ادامه دارد. جاده منتهی به تخت‌جمشید جاده‌ای قدیمی با دست‌اندازها و آسفالت نه‌چندان مناسب و تردد خودروهای سنگین است؛ X33 کراس اتوماتیک تکان‌های به‌نسبت زیادی در ناهمواری‌ها دارد. پیشرانه این خودرو از نوع یک لیتری سه‌سیلندر توربوشارژ است با بیشینه قدرت ۱۱۲ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متر، گیربکس این خودرو از نوع CVT است؛ ترکیب پیشرانه یک لیتری سه‌سلیندر با گیربکس CVT باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود، همچنین با وجود حجم کم پیشرانه X33 کراس قدرت و گشتاور آن هم‌سطح و حتا بیش‌تر از رقباست. تأخیر در حرکت یکی از ویژگی‌های بارز این گیربکس‌هاست؛ بنابراین اگر علاقه‌مند به شتاب زیاد خودرو هستیم، هیجان رانندگی انتظاری‌ست که با X33 کراس برآورده نمی‌شود.

گندم‌زارها و درختان یک‌دست ایستاده جاده به تخت‌جمشید می‌رسانَدمان. اقبال بازدید از سایت باستانی کاخ را پیدا نمی‌کنیم و خسته‌گی به تن می‌مانَد.

در مسیر بازگشت درباره X33 کراس و تجربه‌مان از رانندگی با آن و البته موضوع سلیقه زنان و معیارهای انتخاب‌شان برای خودرو گپ زدیم؛ خلافِ تصورِ کلیشه‌ای ساخته‌شده، ما هر سه زن به ویژگی‌های فنی و کیفیت خودرو بیش از طراحی در انتخاب‌هامان اولویت می‌دادیم، حتا یکی از دوستان به موضوع خریدوفروش خودرو اشاره کرد که معیار مهم انتخاب خودرو برای اوست. استفاده زنان از خودرو به‌صورت روزانه در شهر و حتا سفرهای جاده‌ای اهمیت کیفیت فنی را پررنگ می‌کند؛ خراب شدن گاه‌وبی‌گاه خودرو موضوعی نیست که هیچ راننده‌ای به آن علاقه‌مند باشد، خاصه زن باشد!

به هتل رسیدیم؛ ساعت ۱۱ شب؛ قرار بعدی ۲ بامداد! نیمه‌شب با خوابِ کم‌تر از یک ساعت، پشت فرمان X33 کراس نشستیم؛ مقصد، دریاچه صورتی مهارلو. جاده از همان جاده‌های قدیمی و تاریک است، طلوع آفتاب لحظه ورودمان به کویرِ مهارلو بود؛ سرابِ صورتی در دورست و از زیرِ پا تا چشم کار می‌کرد شوره‌زار. خنکیِ نسیمِ دمِ صبح و صدای پرندگان و بوی گندم‌زار اندکی افسوسِ خشک شدن دریاچه را زدود.

خودروها را راندیم در کویری که زمین‌اش به‌راحتی فرو می‌رفت، برای عکاسی و فیلم‌برداری و بررسی خودرو. X33 کراس یک هاچ‌بک کراس شهری‌ست و برای آفرود طراحی نشده است، اما در عبور از جاده‌های خاکی با ناهمواری‌های کم، دچار مشکل نمی‌شود، ارتفاع خودرو هم مناسب برآمدگی‌های جاده‌های آفرود نیست. دریاچه صورتی را به‌امیدِ گذار از گزندِ خشک‌سالی ترک می‌کنیم.

روز آخر سفر است؛ همراهی و همدلیِ کار گروهی در تمام روزها، فشردگی و سختی کار را آسان‌تر کرده است و ساعت‌های پایانی سفر را سرخوشانه‌تر. سفر کوتاه است و زمان کم؛ به روزِ پایانی نمایشگاه خودرو شیراز هم نمی‌رسیم، و مقصدِ آخر فرودگاه.

عکس‌ها: غزال شیخ‌زاده، مینا احمدی

۴.۶ امتیاز از ۲۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.