نیسان مورانو؛ بررسی ارزش خرید و مزایا و معایب نسل دوم

نیسان مورانو
نیسان مورانو

نیسان مورانو یک خودروی شاسی بلند ژاپنی است که در ایران سابقه حضور خوبی دارد. این خودرو در ایران با دو نسل عرضه شد که نسل دوم آن با کد اتاق Z51 توانست جزو محبوب‌ترین خودروهای نیسان در ایران لقب گیرد. در این محتوا قصد داریم به ارزش خرید نسخه‌های کارکرده نسل دوم مورانو بپردازیم. 

مدیران 777 مدیران 777

نیسان جزو خودروسازانی است که همواره در ایران طرف‌داران بسیاری داشته است و محصولات این برند ژاپنی، به‌خصوص در دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی، توانستند موفقیت بسیاری را کسب کنند. در آن سال‌ها، شرکت پارس خودرو وظیفه داشت برخی محصولات نیسان را مونتاژ کند. دوران طلایی پارس خودرو با نیسان از ماکسیما شروع شد و با مورانو و تیانا ادامه پیدا کرد. بر خلاف بسیاری از محصولاتی که اکنون در ایران مونتاژ می‌شوند، خودروهایی که پارس خودرو، به‌خصوص از برند نیسان، مونتاژ می‌کرد کیفیت قابل قبولی داشتند و با نمونه‌های خارج از بازار ایران تقریباً در یک سطح کیفی قرار داشتند که این نکته را می‌توان یک نقطه قوت برای این خودروها دانست. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

مورانو نیز جزو این دست محصولات است که با وجود تولید در سه نسل تنها توانست با نسل اول و نسل دوم خود وارد جاده‌های کشور شود. نیسان مورانو اولین خودروی شاسی بلند از نیسان بود که پس از سال‌ها وارد بازار ایران شود. نسل اول نیسان مورانو با این که در سال ۲۰۰۲ معرفی شد، اما خیلی دیر پایش به ایران رسید.

نیسان مورانو
نیسان مورانو

از طرفی، نسل دوم این خودروی ژاپنی در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد و تنها نزدیک به دو سال تأخیر در سال ۲۰۰۹ روانه بازار کشور شد. از این رو، خیلی زود توانست جای نسل اول را بگیرد و تبدیل به یک شاسی بلند پرفروش شود. نیسان مورانو نسل دو، که در بازار ایران نیسان مورانو نیو فیس نیز نامیده می‌شود، تا سال ۲۰۱۲ در ایران حضور داشت و طی این مدت تبدیل به یک رقیب جدی برای دیگر خودروهای شاسی بلند آن زمان مانند لکسوس RX350 و ب ام و X3 شد. 

 نیسان مورانو نسل دو هنوز هم در بازار خودروهای کارکرده حضور دارد و طرف‌داران مخصوص خود را دارد. افرادی که ترجیح می‌دهند به جای خرید یک خودروی صفرکیلومتر، که بیش تر نیز خودروهای چینی شامل این مورد می‌شوند، با پرداخت همان مبلغ به سراغ یک خودروی ژاپنی کارکرده اما باکیفیت و ثابت شده در بازار بروند. اما آیا هنوز هم در میان انبوهی از خودروهای ژاپنی و کره‌ای بازار، نیسان مورانو ارزش خرید دارد یا نه؟ در ادامه، به پاسخ این پرسش خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری نیسان مورانو

نیسان مورانو
نیسان مورانو

نسل دوم نیسان مورانو از نظر طراحی ظاهری نسبت به نسل اول، که آن هم در بازار خودروی کشور حضور دارد، دچار تغییرات فراوانی شد. اگر امروز به چهره نیسان مورانو نسل دو نگاه کنیم شاید خودرویی قدیمی با ظاهری ساده تلقی شود، اما همچنان برای بسیاری از افراد، این خودرو زیبا و چشم نواز است. خاص ترین نمای این خودرو قسمت جلوی آن است که میزبان چراغ‌هایی با خطوط زیاد و متصل به جلوپنجره است. همچنین سپر جلو هم حالتی بزرگ و پف کرده دارد که حس یک خودروی بزرگ و عضلانی را به بیننده القا می‌کند. 

نیسان مورانو

در نمای عقب نیسان مورانو نیز چراغ‌های اصلی فرمی مثلثی و کشیده دارند و تا نیمه‌های درِ صندوق نیز ادامه یافته‌اند. درِ صندوق زاویه چندان زیادی ندارد و شیشه عقب اندازه بزرگی دارد. بر روی سپر عقب نیز دو خروجی واقعی اگزوز قرار دارند که ظاهری زیبا و اسپرت را به خودرو بخشیده‌اند. در مجموع، نیسان مورانو فیس لیفت از نظر طراحی همچنان جذابیت‌های بصری زیادی دارد و آنچنان نمی‌توان آن را خودرویی قدیمی تلقی کرد. 

کابین مورانو

کابین نیسان مورانو

نیسان مورانو نیو فیس در بخش کابین نیز نسبت به نسل قبل خود کاملاً دگرگون شده است و طراحی زیباتر و بهتری دارد. اولین موردی که پس از سال‌ها همچنان خودنمایی می‌کند، کیفیت بالای متریال به کاررفته در داشبورد و کابین است، البته در صورتی که، مالک در نگهداری خودرو کوشا بوده باشد. با این که نیسان مورانو به صورت مونتاژی به دست مردم رسیده، اما کیفیت مونتاژ این خودرو بالاست. بیش تر قسمت‌ها و ادوات کابین مشکی رنگ است و تنها برخی از قطعات دکوراتیو به رنگ کروم درآمده‌اند. این در حالی است که در نسل قبل بیش تر قطعات دکوراتیو کرومی بود و در بلندمدت خسته کننده می‌شد. 

داشبورد میانی مورانو نیوفیس، ابتدا میزبان یک صفحه نمایش نسبتاً بزرگ برای سیستم مالتی مدیای خودرو است که در دو طرف آن دریچه‌های تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌اند. پس از آن، پنل کنترل سیستم مالتی مدیا به صورت مایل قرار گرفته و در نهایت نیز قسمت کنترل سیستم تهویه مطبوع جای گرفته است. غربیلک فرمان، ظاهری شبیه به دیگر محصولات جدید نیسان دارد و صفحه کیلومترشمار نیز به صورت آنالوگ با قسمت‌های دایره‌ای و رنگ نارنجی جذاب در جلوی راننده خودنمایی می‌کنند. نکته مثبت دیگر کابین نیسان مورانو نسل دو، ارگونومی بالای آن است که راننده هنگامی که پشت فرمان قرار می‌گیرد تمامی ادوات در دسترس‌ترین حالت ممکن هستند. 

کابین نیسان مورانو

از نظر فضای کابین، نیسان مورانو نیوفیس یک شاسی بلند پنج‌نفره است که فضای کافی در هر دو ردیف جلو و عقب خودرو برای جای گرفتن پنج سرنشین وجود دارد. همچنین فضای قسمت صندوق نسبتاً جادار است و به همین دلیل جوابگوی نیاز خانواده‌ هاست. صندلی‌های این خودرو، به‌خصوص در بخش جلو با این که راحت طراحی شده است، اما برای افراد قدبلند در برگیرندگی خیلی خوبی ندارند. همچنین با این که شیشه عقب این خودرو اندازه بزرگی دارد، اما هنگامی که در کابین قرار می‌گیرید دید چندان مناسبی را از قسمت عقب خودرو ارائه نمی دهد و همین موضوع تبدیل به یکی از نقاط ضعف این خودرو شده است که اکثر مالکان موارنو از آن شکایت دارند.  

نیسان مورانو

مشخصات فنی نیسان مورانو

نیسان مورانو نیوفیس در بخش فنی بزرگ‌ترین نقطه قوت خود را برای ارائه در چنته دارد. قلب تپنده این شاسی بلند دو دیفرانسیل یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید ۲۶۶ اسب بخار قدرت و ۳۳۶ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته XTRONIC به صورت پارت تایم به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود. با توجه به این که نیروی پیشرانه این خودرو به صورت پارت تایم بین دو دیفرانسیل آن منتقل می‌شود، بنابراین آن‌چنان نمی‌توان قابلیت‌های آفرودی و بیراهه نوردی برای این خودرو در نظر گرفت، اما می‌توان با آن کمی در مسیرهای ناهموار خارج شهر با خیالی آسوده رانندگی کرد.

نیسان مورانو
نیسان مورانو

ضمناً گیربکس این خودرو ذاتاً CVT است، که البته با تکنولوژی مختص نیسان توسعه یافته است، اما همچنان نمی‌توان جذابیت‌های رانندگی با گیربکس‌های اتوماتیک AT و یا DCT را با این ژاپنی باکیفیت تجربه کرد. سیستم تعلیق نیسان مورانو در چرخ‌های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع مولتی لینک است، که سواری نسبتاً خشکی را برای این خودرو به ارمغان آورده‌اند. البته این خشکی در مقایسه با رقبایی چون BMW X3 چندان زیاد نیست.

این سواری خشک سبب شده است پایداری این خودرو به صورت چشم‌گیری بالا باشد و در پیچ‌ها مطمئن ظاهر شود. نکته مثبت دیگر نیسان مورانو عایق بندی کابین آن است که در مسیرها، به‌خصوص خارج جاده، صدای کمی وارد کابین آن می‌شود. اما نکته منفی‌ای که هنگام رانندگی با این خودرو متوجه خواهید شد، مصرف سوخت نسبتاً بالای خودروست و مانند خودروهای توربوشارژ مصرف معقولی را نمی‌توان از آن انتظار داشت، اما از طرفی، استهلاک خودروهای توربوشارژ را هم ندارد. 

امکانات نیسان مورانو

نیسان مورانو

نیسان مورانو در بخش امکانات رفاهی و ایمنی، خودروی دست پری است و همچنان با گذشت نزدیک به ۱۵ سال از زمان عرضه به بازار خودرویی با دست پر محسوب می‌شود. این خودرو با سه تیپ به بازار کشور عرضه شد، که تیپ LE نسخه فول آپشن آن محسوب می‌شود. از جمله امکانات نسخه فول این خودروی ژاپنی باکیفیت می‌توان به فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم برقی در عمق و ارتفاع و دارای حافظه، آینه های تاشو برقی با حافظه، آینه الکتروکرومیک، صندلی برقی راننده با حافظه، صندلی برقی سرنشین جلو، صندلی های تاشو عقب برقی، سنسور جلو و عقب، دوربین عقب، درِ صندوق عقب برقی، استارت دکمه‌ای، کامپیوتر راننده، گرم‌کن شیشه عقب با تایمر، سنسور باران، سیستم کنترل دینامیک خودرو VDC، سیستم کنترل هرزگردی TRC، نویگیشن، بلوتوث، سیستم صوتی Bose با قابلیت پخش MP3، چنجر ۶ تایی و ۱۱ اسپیکر، مانیتور رنگی هفت اینچی، ۶ کیسه هوا و سیستم‌های ترمز ABS – BAS – EBD  VDC اشاره کرد. 

مزایا و معایب و بازار نیسان مورانو

از جمله مزایای نیسان مورانو نسل دو می‌توان به کیفیت مونتاژ بالا، متریال به کاررفته در کابین با کیفیت، امکانات رفاهی خوب، پیشرانه ۶ سیلندر تنفس طبیعی، استهلاک پایین و رانندگی مناسب اشاره کرد، اما در کنار آن، از جمله نقاط ضعف این خودرو نیز دید محدود عقب، گیربکس CVT و نداشتن هیجان رانندگی، گران قیمت بودن لوازم یدکی و سواری نسبتاً خشک است.

نیسان مورانو

نیسان مورانو اکنون در بازار، نسخه‌های کارکرده متعددی دارد و همچنان یک خودروی قابل اطمینان است. با این که آنچنان این خودرو مانند برخی رقبایش مثل لکسوس RX، کیا سورنتو و هیوندای وراکروز خوش فروش نیست، اما نمی‌توان بازار بدی را هم برای این خودرو در نظر گرفت. نیسان مورانو اکنون به درد افرادی می‌خورد که یک خودروی دو دیفرانسیل ژاپنی باکیفیت، پرقدرت، خانوادگی و کم استهلاک را می‌خواهند که هزینه نگهداری چندان اهمیتی برای‌شان ندارد.

نیسان مورانو در چند نسل وارد ایران شد؟

نیسان مورانو در دو نسل توانست وارد کشور شود.

نیسان مورانو چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

پیشرانه این شاسی بلند دو دیفرانسیل از نوع ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید ۲۶۶ اسب بخار قدرت و ۳۳۶ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته XTRONIC به صورت پارت تایم به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود.

نیسان مورانو چه امکاناتی دارد؟

مورانو از نظر امکانات، خودرویی دست پر محسوب می‌شود. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم برقی در عمق و ارتفاع و دارای حافظه، آینه های تاشو برقی با حافظه، آینه الکتروکرومیک، صندلی برقی راننده با حافظه، صندلی برقی سرنشین جلو، صندلی های تاشو عقب برقی، سنسور جلو و عقب، دوربین عقب، درِ صندوق عقب برقی، استارت دکمه‌ای، کامپیوتر راننده، گرم‌کن شیشه عقب با تایمر، سنسور باران و… اشاره کرد.

۴.۳ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.