آشنایی با سیستم مسیریاب خودرو

مسیریاب خودرو
مسیریاب خودرو

همه می دانیم خیابان ها روز به روز در حال تغییر هستند و جاده ها مدام عوض می شوند و بدیهی است به خاطر سپردن این تغییرات امری است نشدنی. در واقع تشخیص مسیر مناسب به عنوان دغدغه ای آزار دهنده بیشتر افراد را به هنگام رانندگی نگران می سازد. در چنین مواقعی اهمیت سیستم های مسیریاب یا رهیاب (Navigation) ملموس تر قابل درک است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار» به نقل از درست کار:

استفاده از سیستم مسیریاب خودرو چه ضرورتی دارد؟

تاکنون چندبار برایتان پیش آمده که پس از طی کردن یک مسافت طولانی تازه متوجه شده باشید راه را اشتباه آمده اید؟ یا متوجه اخطار چراغ بنزینتان شده باشید درحالی که دقیق نمی دانید کجا هستید و حتی از فاصله پمپ بنزین بعدی اطلاع چندانی ندارید؟ چند بار شاهد گیر افتادن در ترافیک های سرسام آور بوده اید یا پس از ساعت ها تلاش برای پیدا کردن یک رستوران خوب، تازه متوجه شده اید رستورانی لوکس همان ابتدای شهر بوده است؟

طبیعتاً موارد ذکر شده موارد معدودی هستند که در حین سفر هر راننده ای ولو با تجربه نیز با آن مواجه می شود. با وجود یک سیستم مسیریاب خودرو برای همیشه با این اتفاقات خداحافظی کنید.

عملکرد سیستم های مسیریاب خودرو

مسیریاب خودرو
مسیریاب خودرو

سیستم های مسیریاب خودرو می توانند به صورت پیش فرض بر روی خودرو شما نصب باشند یا اینکه شما خودتان اقدام به خرید و نصب آنها بر روی خودرو کنید و حتی ممکن است با حداقل هزینه نرم افزار مربوطه مانند Google Waze را بر روی گوشی هوشمند خود نصب و آن را به سیستم مسیریاب خودرو تبدیل کنید، در هر صورت به عنوان یک تکنولوژی مبتنی بر جی پی اس (GPS) به محض این که سوار خودرو می شوید اطلاعاتی از قبیل بهترین مسیر و سریعترین مسیر در اختیار شما خواهد بود.

به عنوان اولین گام، دید واضحی از مکان فعلی شما ارائه خواهد شد، کافی است مقصد را مشخص کرده تا یک مسیر مطلوب را به صورت دو یا سه بعدی برای شما شبیه سازی شود. برای انتخاب مقصد می توانید مکان را بر روی نقشه لمس کنید یا این که نام مورد نظر را جستجو نمایید. مسیر پیشنهادی برحسب نظر شما انتخاب می شود. این شما هستید که تعیین می کنید دوست دارید از چه مسیری گذر کنید، آیا به دنبال سریع ترین راه هستید یا این که مایلید بنا به دلایلی راه طولانی تر را برگزینید، ممکن است مایل باشید از بزرگراه عبور کنید یا کاملا برعکس از داخل شهر. سیستم مسیریاب خودرو متناسب با سرعت  لحظه ای خودرو زمان رسیدن به مقصد را بر حسب هر کدام از مسیر های موجود تخمین می زند، احتساب زمان مورد نیاز برای رسیدن به مقصد با در نظر گرفتن وضعیت خیابان ها، شرایط ترافیک، تصادف های احتمالی، عملیات عمرانی، ایمن بودن مسیر، از کار افتادگی خودرو های مسیر و موارد مشابه صورت می گیرد.

مزایای استفاده از رهیاب خودرو

اهمیت مسیریاب خودرو زمانی ملموس تر خواهد بود که بدانید هدایت مسیر تنها تصویری نیست بلکه به صورت صوتی نیز شما هدایت خواهید شد و هشدارها از طریق بلندگوی خودرو یا تلفن همراهتان پخش می شوند، انتخاب گوینده و زبان مورد نظر باز هم بر عهده شماست. در واقع این سیستم تمام حرکات خودرو را به صورت تصویری و در هر لحظه به نمایش می گذارد و با هر تغییر جهت، اطلاعات و مسیر جدید از زبان گوینده اطلاع رسانی می شود. در مسیریاب های خودرو به روزترین نقشه های شهری و بین شهری بکار گرفته می شوند، به طوری که کوچکترین تغییرات از قلم نیفتند و مسیر های جدیدی که ساخته شده یا به بهره وری رسیده اند نیز لحاظ گردند.

مسیریاب خودرو
مسیریاب خودرو

هر آنچه که به ذهنتان می رسد از رستوران ها تا پمپ بنزین، اماکن اداری، کلینیک ها، بیمارستان ها و.. قابل مسیریابی و مشاهده هستند. کوچه های بن بست، مکان های عبور ممنوع، تقاطع های مهم همه و همه در سیستم مسیریاب خودرو قابل رویتند. هنگامی که به دوربین های کنترل سرعت در جاده یا خیابان های شهر نزدیک می شوید یا در مواقعی که سرعت خودرو از میزان سرعت مجاز مسیر تجاوز کرده باشد صدای هشداری در این باره خواهید شنید تا ضمن کاهش سرعت ایمنی خود و سایر همراهانتان را بالا ببرید. سیستم مسیریاب خودرو هر چند ثانیه یک بار اطلاعات مربوط به مکان خودرو، جهت و سرعت را  بروزرسانی می کند تا مسیر های بعدی متناسب با داده های جدید انتخاب شوند. در این حین اگر ناگفته نماند که برخی از سیستم مسیریاب ها به عنوان ردیاب هم عمل می کنند و بازیابی خودرو سرقت شده را میسر می سازند.فراموش نکنید در صورت طی مسیر اشتباه، سیستم مسیریاب ضمن آگاه سازی شما سریعاً بهترین مسیر جایگزین را انتخاب می کند. پس عادت های قدیمی، به خصوص توقف ناگهانی خودرو در حرکت را فراموش کنید و پس از متوجه شدن این موضوع، به توصیه های جدید سیستم مسیریاب گوش کنید.

تشخیص نزدیک ترین مکان

در بدو ورود به شهر یا محل جدید، اطلاعات مکان های مورد نظر شما که در فاصله کمی از شما هستند به سهولت قابل جستجو و نمایش هستند و بدین ترتیب با جستجوی عنوان مکان مورد نظر لیستی از انتخاب های متفاوت در اختیارتان قرار می گیرد. شاید ندانید ولی در نزدیکی یک هتل خوب هستید یا فلان رستوران در فاصله ای زیاد از شما قرار گرفته است. علاوه بر این که راننده می تواند اطلاعات مختلف را از قاب صفحه نمایش مسیریاب شاهد باشد، امکان افزودن مکان جدید نیز وجود دارد و بعدها می تواند آن را ویرایش کند. برخی از مسیریاب های خودرو حتی قادرند شماره اماکن یا اطلاعاتی تکمیلی را نیز به نمایش بگذارند.

سیستم رهیاب خودرو را به تلفن هوشمند وصل کنید!

وجود یک کارت حافظه در دستگاه مسیریاب خودرو، امکان ذخیره سازی نقشه، آدرس ها و دیگر اطلاعات را به سادگی میسر می سازد. بلوتوپ از دیگر قابلیت های موجود در این سیستم ها می باشد که راهی برای برقراری ارتباط با تلفن همراه است بنابراین هرآنچه در SD CARD مسیریاب ذخیره شده قابل انتقال به تلفن همراه می باشد. شما حتی می توانید دوربین عقب خودرو که قسمت های پشت اتومبیل را تصویربرداری می کند را به سیستم مسیریاب خودرو متصل کنید، بدیهی است  احاطه کامل به عقب خودرو رانندگی ایمن تری برای شما به همراه خواهد داشت.

هر چند رویکرد این مقاله بیشتر برای کاربری سیستم های مسیریاب خودرو حین سفر به شهر های نا آشنا بود اما تمامی قابلیت های ذکر شده حین رانندگی در شهر و محل زندگی نیز به خوبی عمل کرده و نیاز به یک راهنمای مسیر را برطرف می کند پس چه کسی بهتر از سیستم مسیریاب خودرو می تواند کاملا آگاه به همه مسیر ها باشد؟

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.