مرسدس G کلاس برقی به طور رسمی معرفی شد

مرسدس بنز G580
مرسدس بنز G580

آیا فکر می‌کردید مدل جدید G کلاس با نام EQG معرفی شود؟ خیر، کمپانی مرسدس، G کلاس جدید را با نام G580 با فناوری EQ نام‌گذاری کرده است.

مدیران 777 مدیران 777

می‌توان گفت مرسدس در طراحی جی کلاس برقی جدید هیچ یک از پارامترهای معمول طراحی خودروهای الکتریکی را رعایت نکرده است. اما در همین حال، مدل‌های بنزینی آن همیشه در میان خودروهای کلاس SUV محبوب و برجسته بوده اند. همزمان با جشن ۴۵ سالگی G-wagen، این خودرو در حال بازنگری در اهداف خود و پذیرش فناوری جدید خودروهای الکتریکی است و به سمت تمام برقی شدن پیش می رود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

بعد از ارائه‌ یک تیزر در لاس وگاس در ژانویه ۲۰۲۴، حالا بالاخره خودروی الکتریکی G کلاس به طور رسمی معرفی شده است، که با نام مرسدس بنز G580 با فناوری EQ شناخته می‌شود. علاقه‌مندان به طراحی نظامی و باکسی G کلاس اتفاقاً با عرضه این مدل هم از خودرو ناراضی نخواهند بود، زیرا خودروی الکتریکی G پروفایل مکعبی مشهور خود را حفظ کرده است. کاپوت این مدل نسبت به نسل های قبلی شکل عضلانی تر دارد، شیارهایی بر روی گلگیر چرخ های عقب برای بهبود انتقال جریان هوا، نشان‌های نقره‌ای EQ، یک اسپویلر در لبه عقب سقف خودرو و یک جعبه نگهدارنده کابل‌های شارژ با لوگوی مرسدس در عقب خودرو از جزییات طراحی مرسدس بنز G کلاس برقی هستند. مرسدس G580 با رینگ های استاندارد پنج‌پر با قطر ۱۸ اینچ عرضه می شود.

با این که سیستم قدرت خودرو در حال حرکت به سمت فناوری های روز دنیاست، ساختار زیربنایی خودروی G-class همچنان با نسل های قبلی یکی است و همچنین سیستم تعلیق هم با مدل های احتراق داخلی مشترک است. شاسی خودرو تقویت شده است تا از عناصر الکتریکی پشتیبانی کند و بتواند از باتری های لیتیوم-یون محافظت کند، در عین حال، به کاهش وزن خودرو کمک کند. پک باتری خودرو با ظرفیت قابل استفاده‌ ۱۱۶٫۰ کیلووات‌ساعت عرضه می شود، که تقریباً ۳۸۵ کیلومتر برد را با یک بار شارژ فراهم می‌کند. باتری G-wagen شامل ۲۱۶ سلول در دو طبقه است که بین عناصر خنک‌کننده خودرو نصب شده است. از این باتری برای محافظت در مقابل آب و گرد و غبار در یک محفظه مقاوم نگهداری می‌شود و سایر اجزای زیر خودرو توسط یک صفحه محافظ از جنس پلاستیک تقویت شده با کربن پوشانده شده‌اند. مرسدس می‌گوید این ماده مقاومتی بیش تر از فولاد یا آلومینیوم دارد، زنگ نمی‌زند و یک سوم وزن آن ها را دارد.

مشخصات فنی مرسدس بنز G580

مرسدس G580 با فناوری EQ اولین خودروی تولیدی مرسدس بنز با سیستم FWD است: چهار موتور، دو موتور در جلو و دو موتور در عقب. هر موتور ۱۴۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که مجموعاً به ۵۷۹ اسب بخار و ۱۱۶۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. این مقدار توان در مقایسه با مدل های Hummer EV در حالت WTF یا Tesla Cybertruck کم تر است، اما مرسدس جی کلاس برقی در حدود ۴٫۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. حداکثر سرعت این خودرو در حدود ۱۸۰ کیلومتر است که به صورت الکترونیکی محدود شده است.

خودروی G-class قادر است با سرعت تا ۱۱ کیلووات با جریان AC مرحله ۲ شارژ شود یا حداکثر ۲۰۰ کیلووات با یک شارژر سریع DC مرحله ۳، شارژ شود، جایی که مرسدس ادعا می‌کند باتری G580 می‌تواند از ۱۰ تا ۸۰ درصد در مدت زمان کم تر از نیم ساعت با این شارژ، شارژ شود. برنامه‌های شارژ پیش‌تنظیم شده می‌توانند براساس موقعیت، شرایط منطقه و سطح شارژ، میزان سرعت شارژ باتری ها را تنظیم کنند. مرسدس می‌گوید خودروی G-class الکتریکی با یک آداپتور NACS ارائه می‌شود و در مدل‌های بعدی قصد دارد این شارژر را در خودرو نصب کند.

آپشن های آفرودی مرسدس بنز G580

بهترین ویژگی برای معرفی مرسدس G-class، قابلیت های آفرودی این خودرو جذاب است. موتورهای قدرتمند این خودرو با فشار دادن پدال گاز، تمام نیروی لازم برای صعود از تپه‌های شیب دار را به شما ارائه می‌دهند و با استفاده از دنده کمکی خودرو، که برای اولین بار است در یک خودرو برقی ارائه می شود، به جی واگن برقی امکان می دهد از تمام مسیرهای سخت عبور کند. همچنین این خودرو قابلیت عبور از آب تا ۳۳/۵ اینچ بیش تر از G-wagen با موتور احتراق داخلی را دارد. کنترل موتورها شامل قفل مجازی دیفرانسیل است که قابل کنترل در هر چرخ است تا قدرت فقط به چرخی که نیاز دارد برای بهبود چسبندگی در شرایط خارج از جاده ارائه شود. فاصله زمین بین محورها ۹/۸ اینچ است و G-wagen دارای زاویه ورود ۳۲/۰ درجه، زاویه خروج ۳۰/۷ درجه و زاویه عبور ۲۰/۳ درجه است.

به همراه حالت‌های رانندگی شهری مانند راحت، ورزش و سفارشی که جریان قدرت را برای استفاده بهینه از انرژی در مقابل عملکرد حداکثر کنترل می‌کنند، G-class جدید حالت های مسیر و صخره‌نوردی را برای استفاده خارج از جاده به همراه عملکردهای جدید G-steering ارائه می‌دهد. ویژگی‌های کابین برای رانندگی خارج از جاده شامل قطب‌نما و آپشن transparent bonnet می شود، که به راننده این امکان را می دهد توسط دوربین‌های ۳۶۰ درجه نمای کلی و سه بعدی از زیر خودرو داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل از موانع عبور کند.

کابین مرسدس بنز G580

اگرچه قابلیت های آفرودی بخشی از تاریخچه G-class است، اما در اولین سال های تولید G-wagen‌، کابین خودرو چندان فضای لوکس و راحتی نداشت، اما این مورد در G580 مدرن با نسل اول خودرو زمین تا آسمان تفاوت پیدا کرده است. هنوز طراحی مربعی و تیز خودرو از جمله در بخش درها و دستگیره‌ها وجود دارد، در بخش کابین جزییات طراحی شامل فرمان با پوشش چرم ناپا، نورپردازی محیطی و پوشش چرم برای صندلی‌ها می شود که همگی این ها به طور استاندارد بر روی خودرو عرضه خواهند شد.

سیستم سرگرمی و ارتباطی MBUX مرسدس شامل یک صفحه نمایش لمسی ۱۲.۳ اینچی و دستیار صوتی است. دستیار صوتی در حال حاضر برای برخی از عملکردها بدون نیاز به گفتن “Hey Mercedes” قابل فعال‌سازی است. Android Auto و Apple CarPlay هر دو پشتیبانی می‌شوند. شاید برای رانندگان عادی G-class، بیش تر از تمام عملکردهای خارج از جاده، سیستم واقعیت مجازی MBUX کاربردی‌تر باشد که به طور زنده جهت‌ها را بر صفحه نمایش های خودرو نشان می‌دهد و رنگ‌های چراغ های ترافیک را برجسته می‌کند تا قبل از تغییر به سبز به رانندگان هشدار دهد.

امکانات اختیاری شامل شارژ بی‌سیم، سیستم مالتی مدیا صندلی‌های عقب، سیستم کی لس استارت، دوربین ثبت وقایع و سیستم صوتی فراگیر Burmester ۳D با Dolby Atmos است.

مشتریان برای سفارش دادن خودروهای الکتریکی G-class، گزینه‌های زیادی برای سفارشی سازی دارند، همچنین مرسدس بنز از جی کلاس برقی یک نمونه با نام Edition One تولید کرده است، که این نسخه ویژه به قیمت ۱۸۰٬۰۰۰ دلار در پنج رنگ قابل عرضه است.

تغییرات این نسخه شامل کالیپر ترمز آبی و جعبه بار همرنگ بدنه می شود. گریل جلو در این مدل به شکل خودروهای برقی است که نورپردازی هم دارد و باید گفت نسخه وان ادیشن تمام امکانات خط AMG و بسته Night را داراست.

احتمالاً قیمت مدل پایه G580 با فناوری EQ حدود ۱۸۰٬۰۰۰ دلار خواهد بود.

۳.۴ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.