واردات هیوندای کنا 2023 به ایران انجام می شود؟

هیوندای کنا 2023
هیوندای کنا ۲۰۲۳

هیوندای کنا ۲۰۲۳ یکی از خودروهایی است که طبق آیین نامه جدید واردات می تواند به ایران وارد شود. در این گزارش مشخصات این کراس اوور کامپکت هیوندای را بررسی می کنیم.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

هیوندای کنا کراس اوور ساب کامپکت هیوندای است که در سگمنت B کراس اوورهای این کمپانی قرار می گیرد. این خودرو نخستین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و در رده ای بین ونیو و توسان قرار گرفت. کنا تا امروز در نسخه های بنزینی، برقی و هیبرید به بازار عرضه شده و همواره فروش خوبی برای این کراس اوور ثبت شده است. البته در برخی بازارها نسخه اقتصادی کرتا به بازارها عرضه می شود و کنا را در تمام بازارهای هدف هیوندای نمی بینیم. به تازگی، زمزمه هایی از واردات این خودرو توسط کرمان موتور آغاز شده است و ما در ادامه، این خودرو را به طور کامل بررسی می کنیم.

طراحی هیوندای کنا ۲۰۲۳

زمانی که هیوندای کنا معرفی شد هنوز طراحی های امروز توسان و سانتافه را نداشتیم و به همین دلیل، چهره کنا در آن سال بسیار رادیکال و متفاوت به نظر می رسید، اما حالا و با تِرند شدن این سبک از طراحی، طراحی کنا بسیار مدرن و جذاب به نظر می رسد. چراغ های روشنایی روز در جلو به صورت خطی طراحی شده اند و چراغ های اصلی پایین تر قرار می گیرند. این همان سبکی است که در سانتافه دیده می شود و حتا چینی هایی نظیر KMC K7 و لاماری ایما هم این سبک را در طراحی خود به کار برده اند. ترند شدن این نوع از طراحی باعث شده است آخرین محصول ملی ایران، ایران خودرو ری را، هم همین سبک طراحی را داشته باشد.

هیوندای کنا 2023
هیوندای کنا ۲۰۲۳

در نمای کناری دو خط موازی در بالا و پایین گلگیرها باعث شده است هماهنگی خوبی را در طراحی کناری با جلو داشته باشیم. سقف شیب نسبتاً کمی را به سمت عقب دارد و امتداد آن به اسپویلر عقب می رسد. چراغ های عقب طرحی کشیده دارند و چراغ ها تمام ال ای دی هستند. استفاده از فلاپ های تیره رنگ، رینگ های دورنگ و باربند مشکی رنگ باعث شده است هیوندای کنا ۲۰۲۳ ظاهری اسپرت و جذاب داشته باشد.

کابین و امکانات هیوندای کنا ۲۰۲۳

کابین هیوندای کنا 2023
کابین کنا ۲۰۲۳

درون کابین، مهم ترین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که با یک کراس اوور کامپکت طرف هستیم و طبیعتاً فضای ردیف دوم نسبت به آن چه در کراس اوورهای متوسط می بینیم بسیار کم تر است. البته در مدل جدید کنا سعی شده است فضای بار در عقب و فضای پا افزایش داشته باشد، اما باز هم فضای ردیف دوم محدودی را در هیوندای کنا ۲۰۲۳ می بینیم. صفحه نمایش ۸ اینچی در وسط، سیستم اطلاعات سرگرمی را به صورت استاندارد در دسترس قرار می دهد که در نسخه فول اندازه آن به ۱۰ اینچ می رسد.

کابین هیوندای کنا 2023
کابین هیوندای کنا ۲۰۲۳

در نسخه فول هیوندای کنا ۲۰۲۳ امکانات خوبی نظیر هدآپ، کلاستر دیجیتال، سنسور نقطه کور، کروزکنترل آداپتیو، تهویه اتوماتیک، گرم کن و سردکن صندلی، سنسور نور و باران، شارژر بی‌سیم و… را می بینیم که البته نسخه فول این خودرو به ایران نمی آید و باید دید در نهایت کدام آپشن ها برای بازار ایران انتخاب خواهد شد.

مشخصات فنی هیوندای کنا ۲۰۲۳

هیوندای کنا 2023
کنا ۲۰۲۳

این کراس اوور در تیپ های مختلف با دو پیشرانه عرضه می شود. پیشرانه پایه موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی است که توان تولید نهایت قدرت ۱۴۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۷۹ نیوتن متر را دارد. قدرت در این نسخه از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو می رسد و شتاب‌گیری در ۱۰ ثانیه انجام می شود. نسخه فول مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ GDi می شود که توان تولید ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت در این نسخه از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه به چرخ های جلو یا تمام چرخ ها (آپشنال) منتقل می شود. البته نسخه ای ضعیف تر از این نسخه هم در بازارهای حاشیه خلیج فارس عرضه می شود که خروجی ۱۷۴ اسب بخار و ۲۶۵ نیوتن متر را دارد و احتمالاً این نسخه به بازار ایران بیاید که هم سیستم تمام چرخ محرک دارد و هم قیمتی پایین تر از کامل ترین نسخه را برای آن می بینیم.

کرمان موتور و عرضه هیوندای کنا ۲۰۲۳

هیوندای کنا 2023
هیوندای کنا ۲۰۲۳

براساس شنیده ها این کرمان موتور است که محصولات هیوندای را به ایران خواهد آورد. گویا این شرکت برای واردات پنج مدل از هیوندای اعلام آمادگی کرده و یکی از این مدل ها هیوندای کنا ۲۰۲۳ است. از آن جا که کرمان موتور خود مونتاژکننده محصولات چینی در رده ۱ میلیارد است، احتمالاً سراغ خودروهایی می رود که برده قیمتی بالاتری داشته باشند و کنا هم دقیقاً همین داستان را دارد. به نظر می رسد کنا براساس تبدیلات ارزی و براساس تعرفه و هزینه های فعلی، قیمتی بالاتر از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان داشته باشد. البته باید دید در نهایت چه قیمتی برای این خودرو در بورس کالا کشف خواهد شد و واردات چه تأثیری بر خودروهای وارداتی قدیمی تر خواهد گذاشت.

۵ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.