اولین تصاویر هایما S5 شش دنده اتوماتیک جدید + مشخصات فنی

اولین تصاویر هایما S5 شش دنده اتوماتیک جدید + مشخصات فنی
اولین تصاویر هایما S5 شش دنده اتوماتیک جدید + مشخصات فنی

به تازگی گروه صنعتی ایران خودرو تولید نسخه جدید هایما S5 را در کارخانه خراسان خود آغاز کرده است. نسخه جدید این کراس اوور با جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته و برخی تغییرات ظاهری به بازار عرضه خواهد شد. حال برای اولین بار تصاویری از نسخه جدید هایما S5 با جعبه دنده ۶ سرعته AT توسط پایگاه خبری اسب بخار منتشر شده است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

ایران خودرو از ۱۷ آذر ۱۴۰۰ فروش فوری هایما S5 را با ویژگی های جدید از سر گرفته و قیمت ۵۹۵ میلیون تومان را برای این کراس اوور اعلام نموده است. با توجه به تصاویری منتشر شده توسط رسانه اسب بخار و همچنین ویژگی های عنوان شده از سوی ایران خودرو، مشخص است که هایما S5 توربو ۶ دنده AT با تریم داخلی مشکی به بازار عرضه خواهد شد. همچنین صندلی های این کراس اوور مانند هایما S7 پلاس، با ترکیب چرم و پارچه همراه شده اند و سبکی جدید را نسبت به نسخه CVT هایما S5 به خود گرفته اند.

در بحث ظاهر بیرونی شاهد هستیم که در کنار نشان S5 روی درِ صندوق این خودرو، نماد ۶AT درج شده است. این نشان مشابه به لوگوی نصب شده بر روی دنا پلاس توربو اتوماتیک بوده که حرف T به عنوان نمادی از توربو شارژر بودن پیشرانه، به رنگ قرمز در آمده است. همچنین کلیپرهای ترمز در هایما S5 جدید قرمز رنگ هستند و تا حدی در بحث نمای جانبی، ظاهری اسپرت تر را به این کراس اوور مونتاژی داده اند.

هایما S5 جدید به صورت رسمی معرفی شد + تغییرات مشخصات فنی

ایران خودرو مشخصات رسمی هایما S5 جدید را اعلام کرد

گروه صنعتی ایران خودرو مشخصات رسمی هایما S5 توربو را بر روی وبسایت خود قرار داده است و می خواهد تا این کراس اوور را دوباره با تیراژ انبوه و با برخی تغییرات به بازار عرضه کند. هایما S5 پلاس از نظر امکانات رفاهی و ایمنی و ویژگی های ظاهری تفاوتی با نسخه قبلی ندارد و حتی مشخصات پیشرانه آن هم مانند گذشته است. اما ایران خودرو این بار جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT را برای این کراس اوور مونتاژی انتخاب کرده و دیگر قرار نیست تا در نسخه های ۱۴۰۰ این خودرو با جعبه دنده اتوماتیک CVT طرف باشیم. پیش از این هایما S5 توربو به خاطر داشتن جعبه دنده CVT نسل ۲، مورد نقدهایی قرار می گرفت و برخی کارشناسان عدم هوشمندی این سیستم انتقال قدرت را به عنوان ضعف اصلی S5 به حساب می آوردند. اما حال قرار است تا هایما S5 توربو پلاس به سیستم انتقال قدرت اتوماتیک ۶ سرعته AT مجهز شود که این جعبه دنده را کمپانی HPT و DAE مهندسی کرده اند. جعبه دنده S5 جدید دارای سیستم مبدل گشتاوری و ضریب دهنده تقویتی است و از سویی به خاطر سیستم خنک کاری جدید، می تواند به قابلیت های حرکتی این کراس اوور چینی بیافزاید.

حتماً ببینید: ویدیوی معرفی هایما S5 توربو در اسب بخار

هنوز به صورت رسمی تولید انبوه S5 توربو پلاس آغاز نشده است. اما برخی احتمال می دهند که این کراس اوور مانند S7 پلاس با برخی تغییرات جزئی در ظاهر به بازار عرضه شود. در بخش کابین به صورت قطعی می توان گفت که هایما S5 پلاس (۶ دنده اتوماتیک AT) مانند S7 پلاس به جای داشتن تریم داخلی چرم یک دست، با روکش های صندلی ترکیبی چرم و پارچه به بازار می آید. در حال حاضر می دانیم که S5 جدید با کد کلاس ۵۲۱۰۶ به بازار می آید که در کنار تفاوت در بحث جعبه دنده، تریم داخلی آن هم از نوع ترکیب چرم و پارچه خواهد بود.

در حال حاضر می توان گفت که S5 جدید ویژگی های زیر را خواهد داشت:

پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژر

قدرت ۱۴۸ اسب بخار

گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر

دیفرانسیل جلو

فرمان هیدرولیک

جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT

حالت تیپ ترونیک جعبه دنده

حالت اسپرت و برفی جعبه دنده

۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای

سانروف

دوربین ۳۶۰ درجه

استارت دکمه ای

رینگ آلومینیومی

کروز کنترل

تریم داخلی چرم و پارچه

تهویه اتوماتیک

سنسور باد تایر

صندلی های برقی جلو

سنسور پارک عقب

سامانه کنترل حرکت در سربالایی

سامانه کنترل پایداری الکتریکی

و…

تفاوت های جعبه دنده ۶AT و CVT در هایما S5 :

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وبسایت رسمی گروه صنعتی ایران خودرو، با حضور جعبه دنده اتوماتیک AT در هایما S5 ارتقا یافته، شاهد هستیم که مصرف سوخت ترکیبی ۰.۲ لیتر به ازای هر صد کیلومتر نسبت به نسخه CVT افزایش پیدا کرده است. با توجه به کاتالوگ زیر، S5 با مدل کلاس ۵۲۱۰۶ مصرف سوخت ترکیبی ۸ لیتر به ازای هر صد کیلومتر را دارد.

باید به این نکته توجه داشته باشیم و تجربه شتاب اولیه بهتر، لذت رانندگی بیشتر، کاهش فشار و استهلاک پیشرانه، شیب نوردی بهتر و مدیریت سرعت دقیق تر از جمله ویژگی های جعبه دنده های اتوماتیک AT مرحله ای به حساب می آید که امروز قرار است تا در نسخه ارتقا یافته هایما S5 نصب شود. اما از آن طرف جعبه دنده های CVT می توانند شتاب ثانویه بهتری را در اختیار راننده بگذارند و همچنین مصرف سوخت کمتری را در خودرویی مشابه ثبت کنند. سادگی ساختار فنی و تعمیرات کم خرج تر از جمله ویژگی های سیستم انتقال قدرت پیوسته در خودروها به حساب می آید.

با این حال می توان پیش بینی کرد که در صورت تطبیق مناسب جعبه دنده جدید هایما S5 با پیشرانه این خودرو، بسیاری از نقدهای به این کراس اوور چینی از بین برود. زیرا بخش عمده ای از انتقادهای مربوط به هایما S5 توربو CVT به خاطر سیستم انتقال قدرت آن بوده و حال احتمال آن بسیار است که با نصب جعبه دنده AT مرحله ای ایرادهایی مانند ضعف شروع حرکت در شیب ها، عدم وجود لذت رانندگی کافی و شتاب اولیه نه چندان مناسب بر طرف شود.

تغییر توان خروجی پیشرانه HMA GN15-TF برای هایما S5 ارتقا یافته:

در ابتدای عرضه هایما S5، این کراس اوور قوی ترین پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژر را در ایران داشت. پیشرانه این کراس اوور چینی و مونتاژی ۱۶۱ اسب بخار را با گشتاور ۲۲۳ نیوتن متر تولید می کرد.در آن زمان (سال ۱۳۹۷) بیشتر خودروهای چینی ۱.۵ لیتر توربو، توانی در بازه ۱۳۵ تا ۱۵۰ اسب بخار را داشتند.

در اولیه اطلاع رسانی ایران خودرو برای مشخصات هایما S5 ارتقا یافته، اعلام شده بود که این کراس اوور چینی با همان توان ۱۶۱ اسب بخار به بازار عرضه می شود. اما حال می بینیم که ایران خودرو تغییرات نرم افزاری با برای پیشرانه این کراس اوور مونتاژی خود در نظر گرفته و قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را برای آن انتخاب کرده است.

در حال حاضر دو محصول جدید کرمان موتور، یعنی KMC K7 و جک S5 فیس لیفت، قوی ترین پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژر را در ایران دارند. پیشرانه KMC K7 و جک S5 فیس لیفت با حجم ۱.۵ لیتر و فناوری توربو و پاشش سوخت مستقیم (TGDi) می تواند تا ۱۶۱ اسب بخار را با گشتاور ۲۵۱ نیوتن متر تولید کند.

حتماً ببینید:

ویدیوی تست و بررسی KMC K7 کرمان موتور در اسب بخار

ویدیوی معرفی KMC K7 کرمان موتور در اسب بخار

ویدیوی معرفی جک S5 فیس لیفت کرمان موتور در اسب بخار

کاتالوگ ابتدایی هایما S5 پلاس با قدرت ۱۶۱ اسب بخار :

معرفی هایما S5 توربو پلاس توسط ایران خودرو با تغییر مشخصات فنی
کاتالوگ اولیه هایما S5 جدید و ارتقا یافته با توان ۱۶۱ اسب بخار

کاتالوگ فعلی هایما S5 پلاس با قدرت ۱۴۸ اسب بخار :

معرفی هایما S5 توربو پلاس توسط ایران خودرو با تغییر مشخصات فنی
معرفی هایما S5 توربو پلاس توسط ایران خودرو با تغییر مشخصات فنی

پایگاه خبری اسب بخار

هایما S5 جدید شش دنده و ارتقا یافته چه مشخصاتی دارد؟

هایما S5 پلاس به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ مجهز است. همچنین به جای جعبه دنده CVT، در نسخه جدید هایما S5 از سیستم انتقال قدرت ۶ دنده اتوماتیک AT استفاده شده است. از سویی با توجه به تغییرات نرم افزاری، توان S5 پلاس از سوی ایران خودرو ۱۴۸ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر اعلام شده است.

هایما S5 جدید و ارتقا یافته چه امکاناتی دارد؟

این خودرو نسبت به نسخه قبلی (با جعبه دنده CVT) تفاوتی در بحث امکانات رفاهی و ایمنی را تجربه نکرده است. صندلی های جلوی برقی، سانروف، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، استارت دکمه ای، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سامانه کنترل پایداری، تریم داخلی چرم و پارچه، نمایشگر لمسی و… از جمله امکانات هایما S5 پلاس و جدید است.

هایما S5 ارتقا یافته با جعبه دنده ۶AT چه تفاوتی با نسخه CVT دارد؟

هایما S5 پلاس نسبت به نمونه CVT، می تواند تا شتاب و لذت رانندگی بهتری را در اختیار راننده بگذارد و از سوی توان حرکتی بیشتری را در شیب نوردی از خود ارائه کند. اما باید در نظر داشت که جعبه دنده های CVT تا حدی مصرف سوخت کمتری را برای یک خودرو فراهم می کنند و در بحث استهلاک، فشار بر پیشرانه و شتاب ثانویه می توانند عملکرد مطلوب تری را نسبت به جعبه دنده های AT، DCT و AMT از خود به نمایش بگذارند.

۳ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.