نکات مثبت و منفی خرید لیفان X60 اتوماتیک

لیفان X60 اتوماتیک

«لیفان» از خودروسازان نسبتاً نوپا و نه چندان مطرح چینی است که به واسطه همکاری با شرکت «کرمان موتور»، در چند سال اخیر توانست نام خود را در ایران بر سر زبان ها بیاندازد. شاید دانستن این حقیقت برای تان عجیب باشد که لیفان تا پیش از سال ۲۰۰۵، اصلاً خودرو تولید نمی کرده است! بله لیفان در واقع پیش از آن که خودروساز شود، یک موتورسیکلت ساز بوده است! نخستین خودروی سواری لیفان، سدان «۵۲۰» بود که از قضا پای آن به ایران هم باز شد.

مدیران 777 مدیران 777

لیفان در چند سال اخیر، رشد نسبی را در تیراژ و کیفیت تولید تجربه کرده است. مقایسه محصولات اخیر لیفان با محصولات ابتدایی آن گواه این مسئله است. با وجود تمام این پیشرفت ها، می توان گفت که هنوز هم برند لیفان و خودروهایش به سطح کیفی قابل رقابت با برندهای درجه یک چینی نرسیده اند. در واقع، خودروهای لیفان بیش تر در نقش محصولاتی اقتصادی در کشورهای مختلف شناخته می شوند. در کشور ما پس از حضور نسبتاً موفق مدل های ۵۲۰ و ۶۲۰، نوبت به کراس اوور “X60” رسید که به رقابت با «ام وی ام X33» بپردازد. X60 در چند سال نخست، فقط در نسخه دنده ای روانه بازار ایران شد، اما در آخرین سال های حیات X60 در ایران، کرمان موتور سرانجام به فکر عرضه نسخه اتوماتیک این خودرو افتاد. تصمیمی که برای احیای جایگاه X60 در بازار بسیار دیر گرفته شد! چراکه با ظهور رقبای تازه نفس، X60 دیگر جذابیتی برای خریداران نداشت و حتا عرضه مدل اتوماتیک هم نتوانست توجه بازار را به این خودرو جلب کند. به این ترتیب، لیفان X60 اتوماتیک تبدیل به یکی از خودروهای ناشناخته بازار شد که کم تر کسی هنگام خرید یک کراس اوور چینی به آن فکر می کند. به همین منظور، تصمیم گرفتیم نگاهی به ویژگی های مثبت و منفی این خودرو بیاندازیم تا مخاطبان «اسب بخار» را بیش تر با این محصول بداقبال لیفان آشنا کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

چهره‌ای تکراری اما قابل قبول

شاید یکی از مهم ترین دلایل شکست X60 اتوماتیک در بازار، حضور پررنگ مدل های دنده ای این خودرو در خیابان ها باشد! در واقع، برخلاف آن چه معمولاً انتظار می رود، موفقیت X60 دنده ای نه تنها نتوانست به نفع نسخه اتوماتیک تمام شود، بلکه عکس این موضوع اتفاق افتاد! تکراری شدن چهره X60 و ابراز نارضایتی برخی مالکان از کیفیت ساخت این خودرو زمینه ساز شکست نسخه اتوماتیک شدند. با این حال، اگر فارغ از این موضوع به طراحی X60 نگاه کنیم، نمی توانیم آن را نازیبا بنامیم. چراغ های کشیده جلو از مهم ترین عوامل جذابیت X60 به حساب می آیند و بسیاری در بدو ورود این خودرو به بازار، آن را شبیه به «هیوندای سانتافه» می دانستند! چراغ ها اگرچه زیبا هستند، اما از LEDهای بی کیفیتی در آن ها استفاده شده است. چراغ های راهنما به سپر انتقال یافته و درون قاب هایی پلاستیکی قرار گرفته اند. جلوپنجره X60های دنده ای یکی از نقاط ضعف طراحی این خودرو به شمار می رفت. خوشبختانه در مدل اتوماتیک، جلوپنجره دستخوش تغییراتی شده است و خطوط کرومی آن به صورت عمودی درآمده اند. X60 اکنون با این جلوپنجره چهره شکیل تری دارد. در نمای کناری اولین چیزی که جلب توجه می کند، برجستگی زیاد گلگیرها است. خطوط روی بدنه نسبتاً ساده هستند. رینگ ها در نسخه اتوماتیک تغییری نکرده اند و همچنان از نوع پنج‌پره هستند و طراحی متناسبی دارند. آینه های X60 بسیار زمخت و بزرگ طراحی شده اند و بهتر بود در مدل اتوماتیک از نو طراحی شوند. در نمای عقب، طرح جدید چراغ ها را می توان دومین عامل تمایز X60 اتوماتیک با دنده ای دانست. این طرح جدید چراغ ها، نسبت به طرح قبلی زیباتر است و چهره بهتری به نمای عقب خودرو می دهد. چهره عقب X60 را برای یک کراس اوور اقتصادی می توان دوست داشتنی دانست. البته که طراحی درِ پنجم و سپر و دیفیوزر اندکی از مدافتاده به نظر می رسد.

لیفان X60 اتوماتیک

کابین جادار و بی‌کیفیت

لیفان همان طور که در طراحی بیرونی X60 نیم نگاهی به خودروهای معروف دنیا داشته است، در طراحی داخلی هم با الهام از نسل قدیم «تویوتا راو ۴» داشبورد X60 را طراحی کرده است! بله شاید نمی دانستید اما طرح داشبورد این خودرو برداشت دقیقی از راو ۴ است. شکل کنسول و نحوه چینش دکمه ها ارگونومی خوبی دارد. کنترلر ای تهویه مطبوع کاملاً در دسترس اند. فقط ساعت دیجیتال خودرو در ارتفاعی بالا نصب شده که در دید سرنشینان قرار ندارد. ارگونومی در طراحی رودری ها هم رعایت شده است. صفحه پشت آمپر X60 طراحی مدرنی دارد و شمارشگر سرعت در آن به صورت دیجیتالی کار می کند. نورپردازی آبی‌رنگ آن هم جذاب است، اگرچه شدت نور آن پس از مدتی کاهش می یابد! غربیلک فرمان X60 بزرگ است و طراحی اسپرتی دارد. تریم داخلی X60های اتوماتیک به صورت تمام مشکی درآمده و دیگر اثری از قطعات کرم‌رنگ در آن دیده نمی شود. کیفیت قطعات پلاستیکی و روکش های چرم مصنوعی صندلی ها اصلاً مرغوب نیست. در واقع، لیفان از این نظر یکی از بدترین برندهای چینی به شمار می رود! مهم ترین نکته مثبت کابین X60 فضای به غایت بزرگ و جادار آن است. به گونه ای که در بخش فضای پای سرنشینان عقب X60، کم تر کراس اووری یارای رقابت با این خودرو را دارد!

سواری نرم و پایداری ضعیف

چینی ها ذاتاً به خودروهایی با فنربندی نرم و راحت علاقه دارند. ورود محصولات چینی در سال های اخیر به کشورمان ذائقه مشتریان ایرانی را نیز به سمت سواری نرم برده است. X60 از آن دسته کراس اوورهایی است که سیستم تعلیق نسبتاً نرمی دارد. سواری X60 مناسب استفاده خانواده هاست و می تواند در مسافرت های آخر هفته تجربه ای لذت بخش را برای شما به ارمغان آورد. البته توصیف ما از نرمی نسبی سواری X60 به معنای عدم وجود کوبش در این خودرو نیست! چراکه به هر حال با یک کراس اوور سر و کار داریم و طبعاً باید تعلیق خشک تری از یک سدان داشته باشد. اما نقطه ضعف اصلی سواری X60 را هندلینگ ضعیف آن باید دانست. عدم وجود سیستم کنترل پایداری (ESP) در این خودرو سبب شده که شاهد حرکات عرضی و انحراف قسمت عقب در هنگام پیچیدن با آن باشیم. چسبندگی X60 به آسفالت تا زمانی که با سرعت ثابت در اتوبان با آن رانندگی کنید قابل قبول است، اما با ورود به جاده های پرپیچ و خم، روی دیگرش را نشان می دهد.

لیفان X60 اتوماتیک

توانایی های حرکتی معمولی

بر روی لیفان X60 از پیشرانه ۱.۸ لیتری ساخت «ریکارو» انگلستان استفاده شده است. این پیشرانه را قبلاً هم بر روی لیفان «۶۲۰ تلنت» دیده بودیم. پیشرانه ای که برای لیفان ۶۲۰، سرحال و نسبتاً پرقدرت بود، اما بر روی کراس اووری همچون X60 با وزن بیش تر از ۶۲۰ چندان گزینه وسوسه انگیزی به حساب نمی آید. این پیشرانه با تمام تبلیغاتی که کرمان موتور و لیفان بر روی انگلیسی بودن آن انجام می دادند، تکنولوژی ساخت بالایی ندارد. در واقع، با وجود ۱۸۰۰ سی سی حجم تنها ۱۲۶ اسب بخار قدرت و ۱۶۸ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. در حالی که، بسیاری از خودروهای امروزی با پیشرانه های کوچک تر ۱۵۰۰ و ۱۴۰۰ سی سی قدرت به مراتب بیش تری دارند. لیفان برخلاف بسیاری از خودروسازان چین هنوز روی به استفاده از پیشرانه های توربو شارژ نیاورده است. البته ناگفته نماند که خودروهایی همچون X60 با پیشرانه تنفس طبیعی سازگاری بیش تری با شرایط کشور ما دارند! اما فارغ از بحث موتور، متأسفانه جعبه دنده قرارگرفته بر روی X60 اتوماتیک هم یک نسخه CVT است! جعبه دنده ای که هرچند مصرف سوخت خودرو را مدیریت می کند، اما برای دوست‌داران شتاب چندان گزینه ایده آلی نیست! در میدان عمل نیز همان طور که پیش بینی می شد، X60 اتوماتیک اصلاً چالاک ظاهر نمی شود و با تنبلی زیاد در شروع حرکت همراه است. با بالا رفتن سرعت، فرایند شتاب گیری اندکی بهبود می یابد، اما باز هم آن چیزی نیست که بتواند لبخند رضایت را بر لب های شما جاری سازد. شتاب صفر تا صد X60 اتوماتیک در برخی منابع ۱۴.۵ ثانیه اعلام شده است.

امکانات رفاهی متوسط

بسیاری از خریداران فکر می کنند که اگر یک خودرو تنها به سان روف برقی مجهز باشد خودروی کاملی است و هیچ نقصی ندارد! اما توصیه می کنیم که هنگام خرید یک اتومبیل، جدا از برخی آپشن های رفاهی، نگاهی هم به سایر امکانات کاربردی خودرو داشته باشید و بدانید که در ازای مبلغی که می پردازید چه چیزی قرار است سوار شوید! سان روف الکتریکی، سنسورهای دنده عقب، دماسنج هوای بیرون، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، خروجی برق ۱۲ ولت، ۲ کیسه هوا، صندلی های چرمی، سنسور نور، پاور ویندوز، نمایشگر لمسی و دوربین دید عقب، شاید آپشن های خوبی باشند که بسیاری از افراد را به خرید X60 اتوماتیک امیدوار کنند. اما هنوز جای خالی بسیاری از تجهیرات مهم و کاربردی همچون کروزکنترل، ESP، گرم کن صندلی های جلو و سیستم ورود بدون کلید در X60 خالی است. اگر از کمبود موارد نام‌برده هم بگذریم، اتوماتیک نبودن سیستم تهویه مطبوع X60 را هرگز نمی توانیم هضم کنیم! تهویه مطبوع با کنترل دستی، این روزها فقط در خودروهای ارزان قیمت بازار مشاهده می شود.

خدمات پس از فروش گسترده

لیفان X60 از سال ۱۳۹۱ در بازار ایران حضور دارد. علاوه بر شبکه نمایندگی های رسمی کرمان موتور بسیاری از قطعه فروشان تهران و شهرهای بزرگ هم لوازم تزیینی و قطعات یدکی آن را تأمین می کنند. بنابراین از بابت در دسترس بودن قطعات، جای نگرانی خاصی وجود ندارد. شاید تنها موردی که ممکن است برای تان دردسر ساز شود، پیدا کردن گیربکس CVT اتوماتیک این خودرو باشد، چراکه از میان محصولات لیفان، به غیر از X60، تنها لیفان X50 است که با گیربکس CVT به بازار آمده و از قضا میان گیربکس آن و گیربکس X60 اتوماتیک هم تفاوت هایی وجود دارد. البته تجربه ثابت کرده است که اگر پول در جیب تان باشد و بخواهید هزینه کنید، تمام غیرممکن ها ممکن می شوند!

بازار دست دوم کم طرف‌دار

لیفان X60 در تیراژی بالا پا به بازار ایران گذاشت. کرمان موتور در فروش اولیه این خودرو به موفقیت زیادی دست یافت، اما همچون هر خودروی چینی دیگری، X60 با رکود نسبی در بازار دست دوم روبه‌روست. بسیاری از افراد ترجیح می دهند که خودروهای چینی متوسط همچون X60 را به صورت صفر کیلومتر خریداری کنند. از سویی، استهلاک بالا و افت کیفیت زیاد X60 در نمونه های کارکرده هم سبب می شود کم تر کسی به خرید مدل های قدیمی این خودرو تمایل نشان دهد. همین عدم محبوبیت به نسخه های اتوماتیک X60 هم رسیده است. به گونه ای که مدل های صفرکیلومتر این خودرو تا مدت ها در بازار بدون مشتری باقی مانده بودند. به محض استارت خوردن پیشرانه و شروع حرکت با X60 هم افت قیمتی چندین میلیونی نصیب مالک آن می شود. بنابراین اگر قصد شما از خرید خودرو، سرمایه گذاری یا دلالی است، بهتر است دور لیفان X60 اتوماتیک را خط بکشید!

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.