مقایسه زوتی DL5 و تیگارد  X35 ؛ کدام کراس اوور کامپکت صفر کیلومتر؟

زوتی DL5 و تیگارد X35
زوتی DL5 و تیگارد X35

در این محتوا به سراغ مقایسه دو کراس اوور کامپکت صفرکیلومتر در بازار ایران آمده ایم: زوتی DL5 از پارس خودرو و تیگارد X35 از تیگارد موتور.

مدیران 777 مدیران 777

بازار کراس اوورها در سراسر دنیا داغ و پرهیجان است و تب شاسی بلند سواری به حدی فراگیر شده است که حتا خودروسازان دولتی ما، که سال ها در خواب خوش و در باد خنک تولید سدان های کوچک و از رده خارج خوابیده بودند، امروز به فکر تولید کراس اوورهایی چون ری را و آریا افتاده اند. در این بین، چینی ها به علت تعدد برند و نیروی کار، در هر بازه قیمتی و سگمنتی اعم از ساب کامپکت، کامپکت، متوسط و بزرگ به تولید مدل های مختلفی از خودروهای کراس اوور پرداخته اند. دو مدل از خودروهای اقتصادی آن ها را در این رده باید زوتی DL5 و بایک X3 یا همان تیگارد X35 دانست، که در کشور ما نیز توسط پارس خودرو و تیگارد موتور عرضه می شوند و به صورت صفرکیلومتر در اختیار مشتریان و متقاضیان قرار می گیرند. به همین سبب در این محتوا به سراغ مقایسه این دو کراس اوور جمع و جور از سرزمین اژدها آمده ایم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

رقابت دو چینی در خاک ایران

پارس خودرو که پس از برلیانس حال و روز چندان خوشی نداشت و صرفاً با برخی محصولات سایپا نظیر کوییک دست و پنجه نرم می کرد، اکنون پس از مدت ها به جریان تولید و حوزه خودرو بازگشته و در اولین گام، به سوی واردات کراس اوور زوتی T300 یا همان پارس خودرو DL5 و سپس مونتاژ آن روی آورده است.

تیگارد X35 همان بایک X3 است و کمپانی بایک هم نامی شناخته شده در بین خودروسازان چینی است. البته این کمپانی حضور چندان پررنگی در ایران نداشته، اما به‌هرحال، بایک همیشه جزو پرفروش ترین گروه های خودروسازی در چین بوده است و بازارهای صادراتی زیادی هم دارد. تیگارد موتور از هولدینگ دیار، این خودرو را در بازار ایران عرضه می کند و همچنان به کسب سهم مناسبی از بازار کراس های کامپکت با این خودرو امید زیادی دارد.

طراحی ظاهری دو خودرو

پارس خودرو DL5 در بحث ظاهری دارای استانداردهای کاملی از خودروهای چینی آن هم از نوع ۲۰۱۶ آن هاست (این خودرو در سال ۲۰۱۶ طراحی و در سال ۲۰۱۷ به بازار آمد و عرضه آن در سال ۲۰۲۱ نیز متوقف شد)؛ چنان که کروم کاری های زیاد، شباهت های زیاد و حجم پردازی های اغراق آمیز در بخش های مختلف بدنه آن به چشم می آید. در نمای جلوی خودرو چراغ های تیز به همراه جلوپنجره شش ضلعی از ویژگی های بارز DL5 هستند و در بخش عقب هم چراغ ها طراحی جدا از هم، اما زیبا و منتظمی را ارائه می کنند. آن چه به چشم می آید آن است که کلیت طراحی DL5 تا حدود زیادی شما را به یاد برخی از محصولات کیا می اندازد و این مورد، به‌خصوص در بخش نمای کناری و خطوط زیرین پنجره های کناری و خطوط درها، بیش از سایر قسمت ها خودنمایی می کند.

تیگارد X35 در سال ۲۰۱۹ طراحی شده است و این اختلاف سه ساله در طراحی به وضوح تفاوت را در مدرن بودن رقم می زند. در قسمت جلو، چراغ های باریک و دی لایت های Lشکل X35 باعث شده است طراحی جذاب تر باشد و کشیدگی طولی و عرضی جلوپنجره هم بیش تر است.

در نمای کناری خطوط طراحی ساده هستند و برجستگی هایی را در گلگیرها می بینیم که باعث شده است خودرو عریض تر به نظر برسد. در نمای عقب چراغ های کشیده را در تیگارد X35 می بینیم که تا حدود زیادی شکل فیزیکی و گرافیک داخلی چراغ ها ما را به یاد پژو ۲۰۰۸ می اندازند. در کل، به نظر می رسد طراحان کمپانی بایک هنگام خلق ظاهر بیرونی و داخلی خودرو، نیم نگاهی نیز به محصولات پژو داشته اند.

امکانات ایمنی و رفاهی زوتی DL5 و تیگارد X35

از امکانات ایمنی و رفاهی دی ال پنج پارس خودرو می توان به مواردی همچون کروز کنترل، فرمان برقی، تهویه مطبوع نیمه اتومات، سیستم ورود و استارت بدون کلید، آینه وسط الکتروکرومیک، اتولایت، دوربین عقب، دو عدد ایربگ، سیستم کنترل خودرو در سربالایی و سرپایینی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نمایشگر میزان باد تایرها، آینه های تاشو برقی، دی لایت، هشدار ترمز اضطراری، سنسور پارک، ایزوفیکس، مالتی مدیا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و… اشاره کرد و خبری از جلوآمپر دیجیتال، کیسه هوای کناری، سانروف، سقف پانوراما و… در این خودرو نیست. زوتای T300 یا پارس خودرو DL5 در بحث ایمنی موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از مؤسسه چاینا انکپ شده است.

در بحث امکانات تیگارد X35 هم آپشن هایی نظیر سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور پارک و دوربین عقب، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، ۲ کیسه هوا، تهویه الکترونیکی دستی، کروز کنترل، صفحه نمایش لمسی مرکزی و فرمان کمکی برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، چراغ های ال ای دی، ترمز پارک برقی، سقف پانورامیک و… را می بینیم. تیگارد X35 هم در بحث ایمنی موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از مؤسسه چاینا انکپ شده است.

مشخصات فنی دو خودرو

زوتی DL5 پارس خودرو با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر ۴G15T، که دست پرورده میتسوبیشی است و در میتسو کلت نیز از آن استفاده شده است، به بازار ایران عرضه خواهد شد. این پیشرانه ۱۴۴ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده اتوماتیک این کراس اوور چینی از نوع CVT است که توان را به چرخ های جلو منتقل می کند. این جعبه دنده قابلیت تعویض دنده مصنوعی ۶ سرعته را به همراه حالت برفی دارد. تعلیق جلوی DL5 از نوع مک فرسون و عقب آن هم نیمه مستقل پیچشی (تورشن بیم) است.

زیر کاپوت تیگارد X35 پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ قرار گرفته است، که این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۱۴۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده CVT (با ۶ دنده مصنوعی) به چرخ های جلو منتقل می شود و مصرف سوخت ترکیبی در این کراس اوور ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر است. تعلیق جلوی تیگارد از نوع مک فرسون و عقب آن از مدل نیمه صلب میله پیچشی است.

سخن پایانی

تیگارد X35 و زوتی DL5 هر دو کراس اوورهای مونتاژی و وارداتی چینی در بازار ایران هستند و از بسیاری جنبه ها به هم شبیه اند. اگر شما با بودجه یکسان در دوراهی انتخاب این دو مانده اید، باید اولویت های خودتان را بررسی کنید. البته با هر اولویتی می توان برتری نسبی را روی کاغذ به تیگارد X35 داد. برتری هایی از قبیل طراحی ظاهری به مراتب زیباتر، کابین به‌روزتر، چند اسب بخار اضافه تر و…، پس اگر به دنبال زیبایی بیش تر و به‌روز بودن هستید تیگارد انتخاب شماست و چنان‌چه شبکه خدمات رسانی گسترده تر را مد نظر دارید، می توانید به سراغ زوتی بروید.

زوتی DL5 چه مشخصاتی دارد؟

زوتی DL5 پارس خودرو با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر ۴G15T، که دست پرورده میتسوبیشی است و در میتسو کلت نیز از آن استفاده شده است، به بازار ایران عرضه خواهد شد. این پیشرانه ۱۴۴ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده اتوماتیک این کراس اوور چینی از نوع CVT است که توان را به چرخ های جلو منتقل می کند.

تیگارد X35 چه مشخصاتی دارد؟

زیر کاپوت تیگارد X35 پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ قرار گرفته است، که این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۱۴۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده CVT (با ۶ دنده مصنوعی) به چرخ های جلو منتقل می شود.

۳.۷ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.